Kryssa i Karibien

En gång i tiden var en Karibienkryssning överklasslyx. Nu kan alla göra en. Och i takt med sjunkande priser lockar de allt fler skandinaver. Vagabond rätar ut frågetecknen och guidar dig rätt i kryssningsdjungeln.

Kryssa i Karibien

En blåhårig amerikansk överklasstant som ligger i en solstol på soldäck i leopardmönstrad bikini och med paraplydrink i handen. Så ser kanske din förutfattade bild av kryssningsturisten ut. I så fall är det nog dags att revidera den. Ombord på dagens kryssningsfartyg samsas barnfamiljer, smekmånadspar, träningsfreaks, gaypar och generationsresenärer som firar att svärmor fyller 60.
Allt fler har fått råd att åka på kryssning. Båtarna blir allt större och rymmer fler passagerare vilket har inneburit att biljetterna blivit billigare.
Samtidigt får fartygen allt fler attraktioner. Vattenrutschbanor och klättervägg ombord är inte ovanligt.
Någon vidare vattenkänsla får man förstås inte på en gigantisk flytande resort. Världens just nu största kryssningsfartyg, om man ser till antal passagerare, rymmer över 6 000 passagerare. När ett sådant schabrak äntrar en hamn väller alla passagerare ut och bordar bussar som kör dem till öns sevärdheter och stränder.

Bild 777589
Dagens kryssningsfartyg lever enligt devisen "big is beautiful".



Bild 777590
Båtliv i all ära – höjdpunkterna är trots allt de sköna strandhuggen.



Du som söker avskildhet, otrampade stigar och oförställda möten med lokalbefolkningen ska förstås inte välja ett karibiskt kryssningsfartyg. Men söker du skön avkoppling och vill se flera öar i Västindien under en begränsad tidsperiod är kryssning ett bra alternativ. Liksom om umgänget med dina resvänner och tillgång till ett schyst spa är viktigare än utforskandet av den lokala kulturen.
Mat, underhållning, aktiviteter – allt finns inom räckhåll. Dessutom ser du nya platser varje dag, utan att behöva lägga ett uns energi på att planera vart du ska eller hur du ska ta dig dit.
Kan du få en mer avkopplande semester?

Bild 777591
Regeln "sitt still i båten" gäller inte längre.



Bild 777592


Så funkar Karibienkryssningen[/h2] Vem ska jag boka med?[/h3] Välkommen till djungeln! Det är stor skillnad mellan olika fartyg och rederier. De attraherar olika målgrupper och erbjuder olika aktiviteter.
Känner du dig osäker på vad du ska välja: boka via en svensk researrangör. Det blir inte automatiskt dyrare bara för att du bokar med en researrangör eller resebyrå, istället för direkt hos rederiet. Välj helst en arrangör eller resebyrå med kontor i Sverige. De lyder nämligen under svenska paketrese­lagen och omfattas av statliga rese­garantin, vilket innebär att du är garanterad att få pengar tillbaka om företaget går i konkurs.
Vilken rutt ska jag välja?[/h3] Vilken rutt är bäst? Det beror förstås på vad du är ute efter – och tjockleken på din plånbok.
De längsta kryssningarna är uppåt tre veckor. Men du kan välja att kryssa bara fyra–fem dagar också. Vanligast är sju- eller tiodagars­kryssning, som ofta kombineras med en vecka i Florida.
Vi svenskar bokar gärna kryssningar som utgår från Miami eller Fort Lauderdale. Men New York och Puerto Rico är också vanliga starthamnar bland amerikanska rederier.
Karibien brukar delas in i tre områden.
Östra Karibien: Bahamas, Nassau, Puerto Rico, Jungfruöarna.
Södra Karibien: Barbados, Trinidad och Tobago, Grenada, Aruba, Curaçao.
Västra Karibien: Mexiko, Belize, Caymanöarna, Jamaica.
Men rederierna och researrangörerna handskas vårdslöst med de geografiska begreppen. Ofta tillskrivs öar i östra delen av övärlden till västra eller södra. Hispaniola med de två länderna Haiti och Dominikanska republiken ligger mitt i, och hamnar därför hos vissa rederier i östra och hos andra i västra Karibien. Och mitt i Karibien ligger en jätteö som ingen av rederierna som utgår från USA lägger till vid – av politiska skäl: Kuba.


Vad kostar det?

I takt med att båtarna blivit större och dollarkursen sjunkit har priserna gått ner de senaste åren. Priserna för en kryssning i Karibien börjar på drygt 4 000 kr per person och vecka. För det får du
helpension, det vill säga alla måltider, men en liten och oftast fönsterlös hytt.
Vill du ha fönster eller balkong blir det dyrare. Letar du efter en rymlig svit pratar vi givetvis om femsiffriga belopp.
Tillkommer gör oftast flygresan från Skandinavien till hamnstaden där kryssningen startar. När det gäller Karibienkryssningar är utgångshamnen ofta Miami eller Fort Lauderdale, dit du flyger tur-och-retur för mellan 4 500 kr (lågsäsong) och 8 000 kr (högsäsong).
Några rederier, och framför allt charterbolag, säljer kryssnings­paket för 10 000 kr och uppåt där även flyget ingår.


Vad gör man på båten?

Äter, badar, gymmar, shoppar, umgås med andra, ser på bio, teater och shower. Ofta serveras inte bara frukost, lunch och middag, utan också ett buffébord med eftermiddagssnacks och kvällsmat. Praktiskt taget alla båtar har någon form av vuxenunderhållning och barnklubbar med aktiviteter. Att åka på kryssning innebär att bli omhändertagen dygnet runt och påminner därför om allt inkluderat-hotell.


Vad ingår?

All mat ombord ingår (såvida du inte vill äta på någon av fartygets extra lyxiga betalrestauranger). Tillgång till gym, underhållning och aktiviteter ingår oftast – kolla, ett lågt pris på kryssningen kan innebära att aktiviteter ombord kostar extra.
Däremot får du normalt sett betala extra för läsk, vin, öl, drinkar, utflykter, spelmaskiner och internetanvändning. Bokar du från Skandinavien ingår ofta dricks i kryssningspriset.
Du betalar inte varje gång du köper en glass eller en drink, utan resans totalkonsumtion när du checkar ut från båten. Det kan vara förrädiskt och bli dyrt: det är ju alltid lättare att signera en nota än att hala upp plånboken.


Stor eller liten båt?

Ju större båt, desto häftigare utbud av pooler, spaanläggningar och andra kul aktiviteter. Å andra sidan blir det ganska knökfullt av medpassagerare i gränderna i den lilla karibiska hamnen ni lägger till i. Även om en båt som rymmer max 1 000 passagerare inte kan uppvisa samma imponerande utbud ombord ger de en mindre känsla av massturism. Större båtar låter lyxigare i beskrivningen och är ofta billigare. Mindre båtar låter tristare när attraktioner ombord radas upp, men är ofta dyrare och ger en större känsla av exklusivitet.


Finns det klädkod ombord?

Ja! Vi har tagit exempel från Royal Caribbean. Dagtid finns ingen klädkod, men däremot på kvällarna. Om du uppmanas att klä dig ledigt menar de fritidsskjortor och byxor för män och byxor och top, klänning eller kjol och blus för kvinnor. Om finkläder rekommenderas innebär det klänning eller byxdress för kvinnor och udda kavaj för män. Vissa kvällar kallas formell afton, då ska du klä upp dig lite extra: kostym eller smoking och slips för männen och cocktail- eller aftonklänning för kvinnorna. Royal Caribbean har tvätt- och strykservice och hyr ut smoking, skor, flugor, västar och hängslen.


Läsa mer

I Complete Guide to Cruising & Cruise Ships (2011) från Berlitz förlag, är alla världens kryssningsfartyg betygsatta och detaljerat
beskrivna, alltifrån materialval i inredningen till kabel-tv-utbudet. Olika kryssningsrutter finns förstås också med, liksom statistik och mycket annat.

Bild 777593
Havsutsikt utlovas!



Bild 777594
Gör hole in one … om rastlösheten kryper på.


4 kryssningar  Karibien

1. östra karibien

Megastor båt, många aktiviteter

Längd: 7 nätter.
Arrangör: Wondercruises.
Rutt: Miami–St Martens–St Thomas (Amerikanska Jungfruöarna)–Nassau–Bahamas–Miami.
Fartyg: Norwegian Epic.
Passagerare: 4 200.
Besättning: 1 690.
Ingår flyg till och från Sverige: Ja.
Finns ombord: 21 restauranger, vattenrutschkanor, isbar där temperaturen är minus åtta.


2. Sydamerika

Kunglig elegans, ovanlig rutt

Längd: 14 dagar.
Arrangör: Azamara Club Cruises.
Rutt: Bridgetown (Barbados)–Belem (Brasilien)–Fortaleza (Brasilien)–Natal (Brasilien)–Recife (Brasilien)–Salvador De Bahia–Buzios–Rio de Janeiro.
Fartyg: Azamara Journey.
Passagerare: 694.
Besättning: 390.
Ingår flyg till och från Sverige: Nej.
Finns ombord: Martinibar, edwardiansk (gammal brittisk kunglig) stil på inredningen.


3. södra Karibien

Start i New York, Broadwayshower

Längd: 12 dagar.
Arrangör: Norwegian Cruise Line.
Rutt: New York–San Juan (Dominikanska republiken)–St Thomas (Amerikanska Jungfruöarna)–St Martin–St Lucia–Barbados–Antigua.
Fartyg: Norwegian Pearl.
Passagerare: 2 394.
Besättning: 1 099.
Ingår flyg till och från Sverige: Nej.
Finns ombord: Teppanyakirestaurang, klättervägg, shower i Broadwaystil.


4. västra Karibien

Italiensk flärd, Mexikobesök

Längd: 7 nätter.
Arrangör: MSC Cruises.
Rutt: Fort Lauderdale–Key West–Cozumel (Mexiko)–Isla de Roatan (Honduras)–Montego Bay (Jamaica)–Fort Lauderdale.
Fartyg: MSC Poesia.
Passagerare: 2 550.
Besättning: 987.
Ingår flyg till och från Sverige: Nej.
Finns ombord: Vattenfall med broar, mojítobar, sushibar, "italiensk flärd och elegans".

Bild 777595
Maten är i de flesta fall långt från finlandsfärjornas bufféer.



Bild 777596
Maten är i de flesta fall långt från finlandsfärjornas bufféer.



Bild 777597
Kvällsaktiviteten ordnad. Se en show medan du förflyttas till nästa ö.



Kryssningsrederier, exempel:

Royal Caribbean, royalcaribbean.se
MSC Cruises, msccruises.com
Norwegian Cruise Lines, ncl.com
Carnival Cruises, carnival.com
Celebrity Cruises, celebritycruises.com
Azamara Cruise Line, azamaraclubcruises.com
Rederier med segelfartyg: Sea Cloud Cruises, seacloud.com
Star Clippers, starclippers.com
[h2]
Researrangörer som säljer kryssningar, exempel: Globetrotter, globetrotter.se
Ticket, ticket.se
Wondercruises, wondercruises.se
Swansons, swansons.se