Annons
Annons
Foto: Fanny Ernestrand

Foto: Fanny Ernestrand

Restips

Turister bidrar till torrare Thailand

Bakom turistbilderna av ett prunkande Thailand döljer sig en torrare verklighet. Turismen är en bidragande orsak till vattenbristen. Hotellen slösar i onödan och charterbolagen ställer få eller inga krav, visar Vagabonds granskning.

Text: Fanny Ernestrand • 2012-10-22 Uppdaterad 2012-10-22

Förra året reste närmare 450 000 svenskar till Thailand. Den typiska turisten använder drygt 30 procent mer vatten per dygn än lokal­befolkningen. Lägg till semesterlyx som gröna trädgårdar, pooler och golfbanor och turisterna framstår som vattentjuvar. Semesterbekvämligheterna och drömmen om ett hållbart och fortsatt grönt Thailand hänger inte ihop.
– Om turister fortsätter bete sig som de gör nu kommer det de reser till att försvinna, säger Patana Thavipoke,
forskare vid Mahidol University i Bangkok som är ett av Thailands främsta universitet i miljöfrågor.
På hemsidorna till de tre största svenska resebolagen – Apollo, Fritidsresor och Ving – kan man läsa om deras miljö­arbete. Alla har välskrivna miljöpolicyer och höga ambitioner, likväl saknas tydliga mål. Vagabond har undersökt vattenhanteringen på nio hotell på Phuket. Rese­bolagens främsta samarbetspartners – hotellen – visar sig ha flera brister.
Det är svårt att förstå att Thailand med sina prunkande regnskogsområden och många floder lider av vattenbrist. Men så är det – och det är flera faktorer som påverkar vattenbristen:

– Landets nederbörd minskar och vattenkonsum­tionen ökar.
– Samtidigt töms våtmarker ut och skogsområden skövlas för att göra plats åt industrier och bostäder.
– Naturen får svårt att rena och lagra vatten och konsekvensen blir att det drickbara vattnet minskar ännu mer.

När bristen är som värst köper hotellen vatten av tankbilar. Två tredjedelar av de hotell vi besökt tvingas göra detta åtminstone ett par gånger per år. Några så ofta som varje månad. Eftersom det går att köpa vatten märker turisterna inte av bristen. De som blir utan är lokalbefolkningen.

I de generösa badrummen på Andaman Seaview Hotel blänker det cappuccinofärgade kaklet, toalettpapperet är omsorgsfullt vikt i en trekant och gästerna kan svalka sig i både dusch och badkar. Lyxigt och genomtänkt, men det allra viktigaste – nämligen information om vattenbristen till gästerna – saknas helt. Detta trots att certifieringssystem och miljöorganisationer är eniga om att informationsbroschyrer på rummen och klistermärken vid handdukarna borde vara standard i inredningen.
Drygt hälften av de nio hotell Vagabond besökt har klistermärken om tvätthanteringen. Bara en fjärdedel har någon ytterligare miljöupplysning. På ett fåtal hotell har de svenska resebolagen en pärm med destinationsinformation, där man i bästa fall klämt in ett par rader om miljön.
Hotellen är oroliga för att förstöra semesterstämningen, men utan informationen är det lätt för resenärerna att helt glömma miljötänket hemma.
– Det är precis som att när man är på semester så vill jag helt plötsligt ha rena lakan och ny handduk varje dag, trots att jag aldrig byter så ofta hemma, säger Erika Nilsson som är på semester på Phuket och reflekterar över sitt eget beteende.
I en avskild vik utanför Phukets turistmecka Patong ligger Merlin Beach Resort. Hotellet har en vacker strand, tre välplanerade pooler och ett fullspäckat aktivitetsschema vilket gör att många av gästerna spenderar hela sin semester inne på hotellområdet. Men trots att handdukarna inte lämnar området byts de ut dagligen.
– De måste bytas varje dag, badar man i havsvattnet blir de salta och sträva, badar man i poolen känns de ofräscha, säger hotellets ansvarige Supachai Ubolthani.
Samma attityd möts vi av på flera hotell – gästernas semesterlyx är svårrubblig. Likväl anser flera av dem att tvätten och handduksåtgången är största vattentjuven.
De svenska resebolagen är medvetna om handduksåtgången, men agerar inte.
– Vi kan inte häva ett hotellkontrakt för att de vägrar sluta tvätta handdukarna och vi har inte heller möjligheten att följa upp ett sådant krav, säger Jim Hofverberg, Fritidsresors miljöansvarige.
Av de hotell Vagabond har besökt arbetar de flesta med miljöfrågor, men engagemanget och kunskapen når inte alltid fram. Anledningen verkar ofta vara bristfällig information till personalen. Till exempel säger hotellansvariga på sex av de besökta hotellen att de endast vattnar trädgården när solen står lågt, men på alla utom ett vattnar de i brännande sol mitt på dagen.
Samma sak med handdukarna. Sju hotell säger att de har informationsskyltar om handdukarna – två av dem har trots det inga skyltar uppsatta.

De senaste åren har det blivit populärt att spela golf på semestern. Och i Thailand är det billigt, väldigt billigt. På Phuket finns sju golfbanor och i takt med efterfrågan förmodas antalet öka.
– Ibland är de byggda på platser där det tidigare fanns skog, och utan rötter klarar marken inte längre av att ta vara på regnvattnet, då får vi komiskt nog översvämning och torka på samma gång, säger Patana Thavipoke.
Golfbanorna använder mycket vatten. Enligt Unesco krävs det minst 2,3 miljoner liter vatten per dag för att hålla en bana i Thailand fin. På ett år motsvarar det den totala vattenförbrukningen för 60 000 landsbygdsbor.
När resebolagen hittar nya golfbanor att samarbeta med utelämnas ofta miljöaspekten.
– Det handlar om vad våra kunder efterfrågar och de vill ha banor som ligger nära hotellen eller med särskilda hål, säger Magdalena Öhrn, informations- och miljöansvarig på Ving.
Turism är en törstig industri, men för att den ska leva vidare måste konsumtionen minska. Något som kräver att resebolagen sätter krav på sina samarbetspartners. Det anser de tre stora svenska charterarrangörerna, Apollo, Fritidsresor och Ving, att de gör. Bland annat använder bolagen en klausul, ett kortfattat avtal med sex punkter där vattenfrågan nämns i tre: krav på engagemang att minska vattenkonsumtionen, hantering av avloppsvattnet och att mäta förbrukningen. Konkretare krav saknas. Resebolagen kompletterar ibland klausulen med egna önskemål.
Kontrollerar ni att dessa efterföljs?
– Vår intention är att ha mer koll, där erkänner vi att vi brister, sÙ?ger Magdalena Öhrn på Ving och fortsätter:
– Vi jobbar med tusentals hotell, och det är svårt att följa upp dem alla.
Bättre koll och konkretare krav har Ving och Fritidsresor på sina koncepthotell. Apollo, som inte har några egna hotell, tycker inte att deras möjlighet att påverka är mindre.
– Våra kontraktörer ska ha hållbarhetstänk när de letar hotell, men det finns ingen färdig lista, säger Åsa Johansson som arbetar med Apollos miljöfrågor.
Varför ställer ni inte hårdare krav?
– Hotellens situation ser också olika ut, de stora hotellen har mer resurser medan de mindre inte har samma möjligheter. Dessutom har vi kanske inte lika många gäster på alla hotell och därför väljer vi vilka vi prioriterar, säger Jim Hofverberg på Fritidsresor.
På de thailändska hotellen upplever man inte att charterbolagen ställer krav.
– Apollo skickar ut ett frågeformulär varje år men det handlar om säkerhet och hygien, säger Wipawadee Nganpeerapong på Andaman Seaview Hotel.
Samma uppfattning gäller för Ving och Fritidsresor.
– De har en loggbok som vi ska fylla i men den innehåller mer krav på vår utrustning, som poolerna, säger Supachai Ubolthani på Merlin Beach Resort.
– Jag blev förvånad när ni från Vagabond ville prata om det här, säger Natthanicha Kittimaneekarn på The Village Resort and Spa, och fortsätter:
– Det är bra, ingen har tidigare lyft frågan.

Torrast på småöarna

Värst är situationen på mindre öar som Phi Phi, Ko Chang och Ko Samui. Alltför många människor på för liten yta, utan möjlighet att gräva brunnar eller utveckla dammar gör att vattnet periodvis tar slut.
• När det blir vattenbrist är det privata aktörer som säljer vatten till samhället och hotellen, säger Kannapa Pongponrat som forskar i hållbar turism vid Mahidol-universitetet.
• Vattenpriserna går upp från 35 baht (8 kronor) per kubik till runt 350 baht (80 kronor) och de enda som har råd är hotellen.
Medan hotellen kan köpa och lagra vatten i reservoarer, och därmed förse gästerna med vatten trots bristen, har lokal­befolkningen inte samma möjligheter.
• Ibland stjäl de vatten av varandra. Konflikter på grund av vattenbrist förekommer, men att ta från sin granne, det är hårt.

Miljömärkningar

Travelife: Det mest omfattande certifierings­systemet för hotell, som alla de stora charterbolagen i Sverige använder sig av. Har under våren fått mycket kritik, bland annat för att kontrollerna av hotellen inte är oberoende.
Ecolabel: Europas officiella miljömärkning.
Green Leaf: En thailändsk miljömärkning utformad av thailändska turistmyndigheten.
Iso 14001 och iso 26000: Internationella standarder inom miljöfrågor. Inte inriktade på turism.

Vad kan jag göra?

– Använd handdukar och sängkläder i flera dagar. Finns det ingen skylt om detta så gå och prata med receptionen.
– Låt inte vattnet stå och rinna när du borstar tänderna eller tvättar håret.
– Ställ ett par frågor om resebolagets eller hotellets vattenarbete – då vet de att du bryr dig.
– Tänk på hur dina semesteraktiviteter påverkar. Ska du spela golf så kolla upp golfbanans miljöarbete.

Så gjordes Vagabonds granskning:

Vi besökte nio hotell på Phuket under april 2011. Den innebar en timmes intervju samt att vi på egen hand gick igenom en checklista med tio punkter
gällande vattenhantering.


Text: Fanny Ernestrand • 2012-10-22
RestipsThailand

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top