• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Tågluff i Europa – 6 episka rutter

    Tågluff tycks vara på allas läppar denna sommar. Men vart ska man åka? Vi listar sex rutter i Europa, med några av våra mest älskade sommarresmål som slutdestination.

    Tågluff i Europa – 6 episka rutter
    Tåga till Grekland i sommar. Foto: Getty Images

    Tåg till Grekland

    Välj tåg istället för flyg till Grekland och du får några av Europas mäktigaste berg och elegantaste kaféstäder på köpet. Snabbast är rutten över Alperna och Italien följt av färjeseglats över Adrriatiska havet. Vill du hellre maximera färden över räls, reser du över Berlin, Transsylvanien och Sofia och tillbringar totalt 65 timmar på tåg, inklusive färjeöverfarten Trelleborg-Sassnitz.

    Börja Italienspåret på Köpenhamns Hovedbanegård med att bunkra upp med kaffe och nybakade wienerbröd inför den 5 timmar långa tågresan till Hamburg. Pausa gärna i den nordtyska metropolen som under senare år ömsat skinn från nergången hamnruffighet till dynamisk livsnjutarstad. Kolla in spännande HafenCity, fritänkande Sternschanze, gourmetpubar och kanaler, innan du sätter dig på snabbtåget söderut. 

    På 6 timmar slussar Intercity-Express dig vidare till München med grönskande parker och ölträdgårdar. Snabbtåget Eurocitys eftermiddagsavgång till Bologna innebär att du når den italienska kulturstaden på 7 timmar och dessutom korsar Alperna i dagsljus. Strax efter Innsbruck följer legendariska Brennerpasset med gröna dalgångar och snöpudrade alpmiljöer lika perfekta som de på chokladomslag. 

    Stanna över natten i Bologna och njut av kvällen på stämningsfulla torget Piazza Maggiore. Nästa morgon avverkar ett nytt Intercity-tåg betydande delar av Italien som en mjukt gungande road movie för att efter 8,5 timmars resa nå Brindisi på Italiens klack. Samma kväll kliver du på nattfärjan mot Korfu eller Patras och når grekisk mark följande morgon. 

    Från Patras tar tåg och buss dig vidare till Aten på ungefär 3 timmar följt av ett kort tunnelbanehopp till Pireus och navet för färjetrafiken mot grekiska övärlden. Eginas byar, småstäder och stränder ligger bara 30 minuters båtresa bort ifall du vill mjukstarta öluffen. 

    Önskar du istället något mer vilt och udda, tar du färja i 7–8 timmar till aviga Ikaria med dramatiska berg, milda sandstränder och stämningsfulla stenhusbyar.

    Effektiv restid: 39,5 timmar.

    Rutt via Italien: Köpenhamn–Hamburg–München–Bologna–Brindisi–Patras–Aten/Pireus. 

    Tåga till Grekland i sommar. Foto: Getty Images

    Maffiga sagohotellet Neunschwanstein hittar man i bergen söder om München. Foto: jaromir kavan/unsplash

    Sidospår

    Stickspår Tyskland: All världens sagobokstecknare måste någon gång ha kikat på Törnrosaperfekta slottet Neuschwanstein. Res dit från München på ungefär 2,5 timme via tåg till Füssen. 

    Stickspår Österrike: Ta Nordkettenbahn från Innsbruck till Hafelekar och du är redo för alpvandringar och strövtåg i naturreservatet Karwendel. 

    Stickspår Italien: Ta en tur till Venedig och upplev kanaler, Markusplatsen och legendariska bellinibaren Harry's, utan att stanna på dyrt hotell. Allt finns på 1,5 timme med tåg från Bologna.

    OBS! Fram till hösten 2019 pågår omfattande spårarbeten på Själland. Under perioden gäller i regel buss från Köpenhamns Hovedbanegård till färjan Rödby-Puttgarden, innan du kliver på tåget mot Hamburg.

    Tåg till Skottland

    Det är något speciellt med Storbritannien och tågresor. Båda hör liksom ihop på samma civiliserade sätt som afternoon tea och nybakade scones. Du färdas bekvämt och kikar ut mot ett landskap som är så där långfilmsrullande och grönt som i bioklassikerna. I Skottland väntar dessutom fjordar, hedar, berg och rökig whisky.

    Starta i Köpenhamn och byt tåg i Hamburg. I Köln, 4 timmar senare, hinner du med att svepa en kopp kaffe eller kika på den mäktiga Kölnerdomen innan Intercity-Express på ytterligare 4 timmar tar dig till Bryssel (Bruxelles Midi), där du byter till snabbtåget Eurostar. 

    Knappt 2 timmar senare befinner du dig på rätt sida om Engelska kanalen och kliver ut genom portarna till mäktiga Londonstationen St Pancras som vagt påminner om en tegelröd upplaga av Harry Potter-slottet Hogwarts.

    Tio minuters promenad tar dig till grannstationen Euston där det riktigt roliga börjar. Legendariska Caledonian Sleeper är en resemässig delikatess som erbjuds av ScotRail söndag-fredag och kostar från ca 1 700 kronor. 

    Kring midnatt rullar du ut från London, kanske med något drickbart från den rullande baren innan du kryper till kojs i en mjukt bäddad kupé – så skön att det nästan kan kännas jobbigt att behöva stiga upp när du når Glasgow Central Railway Station på morgonen. Här byter du till Glasgow Queen Street Station och åker vidare längs klassiska West Highland Line, som vid flera tillfällen prisats som världens vackraste tåglinje, och figurerat i filmer som Local Hero och Trainspotting

    Att avverka West Highland Line tar bara drygt 5 timmar enkel väg. Finessen är i stället att sakta ner tempot, stanna ofta och ta in det storslagna landskapet av fjäll, hedar och fjordar.

    Från Glasgow tuffar du till Fort William på 3 timmar och 45 minuter. Sträckan bjuder på makalösa vyer över berget Ben Nevis, snuddar fjorden Gare Loch, sjön Loch Lochy och korsar även Rannoch Moor, Skottlands största vildmark. 

    Stanna gärna till i Fort Willliam för vandring och kajakturer. Stan är också start och slutpunkt för Caledonian Sleeper om du även vill resa ståndsmässigt under tillbakaresan mot London. 

    Från Fort William kan du också fortsätta med West Highland Line i ytterligare 1,5 timme till fiskebyn Mallaig. Färden dit går genom ett vilt och ödsligt landskap avbrutet av drygt hundraåriga bron Glenfinnan Viaduct.

    Rutt: Köpenhamn–Hamburg–Köln-Bryssel–London–Glasgow–Fort William–Malaig–Isle of Skye.

    Effektiv restid: 30,5 timmar.

    Skottlands vackra vidder är Harry Potter-magiska. Foto: Getty Images

    Maffiga klippor och vidsträckt hav på Isle of Skye. Foto: Getty Images

    Sidospår

    Stickspår Belgien: Tänk Bryssel, Antwerpen och till och med Amsterdam fast i mindre skala, och resultatet är Gent. Skön stad, lång historia, slösaktig prakt, hus som speglar sig i kanalvatten och mikrobryggerier. 30 minuter med tåg från Bryssel.

    Stickspår England: Brighton är staden som på några kvarter krossar alla fördomsfulla myter om England. Frisinnad stad med vegetarisk mat i världsklass på Terre A Terre, eko-shopping och udda nattliv. Dessutom klassisk badort med pir, toffee apples och ståndsmässig afternoon tea på the Grand.

    Stickspår Skottland: Från Malaig når du smaragdgröna Isle of Skye på 35 minuter med färja. Ön är störst i Inre Hebriderna, hemmaplan för whiskyn Talisker och fullmatad med Atlantklippor och dramatisk natur. isleofskye.com e

    Tåg till Turkiet

    Under den här häftiga långluffen till Orienten åker du genom vild natur och avverkar några av Europas skönaste städer, följt av en metropol som är delad mellan två världsdelar. Börja med färja till Polen och vakna till kritvit sand i behagliga badorten Sopot mittemellan Gdansk och Gdynia. 3 timmar i expresståg tar dig vidare till Warszawa Centralna. Centralstationen ligger intill fulsnygga Pałac Kultury med vidunderliga vyer från Stalinskrapans utsiktsplattform. 

    Härifrån tar det 13 timmar med direkttåg till Budapest. Pausa i den ungerska huvudstaden med ett dopp på pampiga badhuset Gellert och fika på klassiska New York som med visst fog marknadsför sig som världens vackraste kafé. 

    Bunkra därefter upp i saluhallen med starka korvar, bröd, paprika och en flaska vin eller vatten inför expresståget Isters sovvagnar som tidig kväll lämnar Budapests pampiga järnvägsstation Keleti för Transsylvanien.

    Ungefär 15 timmar senare är du framme i medeltida Brasov, med gränder, katedraler och kafétorg fångat mellan Europas rovdjursrikaste berg. Se dig mätt och fortsätt därefter 2,5-3 timmar med tåg till underskattade Bukarest med allt ifrån pampiga boulevarder till galet Ceausescu-skrävel som Casa Poporului, världens största byggnad efter Pentagon. 

    Vid lunchtid (om du reser mellan 9 juni-7 oktober) lämnar direkttåget Bukarests Gara de Nord för den 18-22 timmar långa färden till Istanbul. Bosphorus Express är förvisso en fattigmansupplaga av klassiska Orientexpressen. Istället för kypare och kristallkronor gäller liggvagn och matsäck som du köpt på dig före avresan. Men reseäventyret är alltjämt storslaget. 

    Donau korsas via en av Europas längsta stålbroar. Därefter smyger tåget mot den historiska, tidigare bulgariska huvudstaden Veliko Tarnovo och nattlig passkontroll i turkiska Kapikule på tröskeln till Orienten. 

    Edirnes mäktiga moskéer och minareter förvarnar om jättestaden Istanbul. Tyvärr går sista milen med transferbuss från förortsstationen Halkali till klassiska stationen Sirkeci dit du anländer lagom till frukost vid Hagia Sofia och Bosporen.

    Rutt: Gdansk (Gdynia)–Warszawa–Budapest–Brasov–Bukarest–Istanbul

    Effektiv restid: 68 timmar.

    En metropol som är delad mellan två världsdelar. Foto: Getty Images

    Bunkra upp med färdkost på Budapests saluhallar. Foto: Getty Images

    Sidospår

    Stickspår Rumänien: Ta rälsbuss i 45 minuter från Brasov till Zarnesti. Där finns Transylvanian Wolf, transylvanianwolf.ro, som erbjuder björnsafari med snudd på björngaranti, transsylvansk husmanskost, vandring, ridning och utflykter till befästa kyrkor och Draculaslottet i Bran.

    Stickspår Turkiet: En kort båtresa från Istanbul ligger Prinsöarna och Adalar. Bilfria öar med bad, fiskrestauranger, träkåkar och superromantiska Hotel Splendid, splendidhotel.net. Önskas långa sandstränder tar du båten till ön Avsa i Marmarasjön eller lokalbussen till Agva längs Svarta havet.

    Tåg till Rivieran

    Tysk punktlighet, franska snabbtåg och luftkonditionerade vagnar fixar resan snabbt, enkelt och behagligt till rivierorna både i Frankrike och Italien, liksom Barcelona. 

    Börja med Hamburgtåget från Köpenhamn inklusive fika och bensträckare på färjan Rödby-Puttgarden. På myllrande järnvägsstationen Hamburg Hauptbahnhof, fem timmar senare, känns det som om Europa startar på riktigt, med massor av spännande destinationer inom räckhåll. 

    Direktnattåget mot Paris är dessvärre ett minne blott. Färden mot den franska huvudstaden är ändå smidig och gör sig bäst på dagen. Resan omfattar ett tågbyte och tar ungefär 8 timmar. Börja med tyskt snabbtåg till antingen Karlsruhe, Köln, Mannheim, Dortmund eller Duisburg där du växlar över till ett nytt snabbtåg mot Paris Gare du Nord.

    Övernatta i Paris och njut av någon dags flanerande i den franska huvudstaden eller börja morgonen med kaffe, croissant och tunnelbana till Paris Gare de Lyon och snabbtåget TGV mot Franska rivieran. Sträckan till Nice Ville avverkas på 6 timmar inklusive stopp i bland annat Marseille, Toulon, Cannes och Antibes. 

    Föredrar du hellre att toppa din Medelhavsresa från Hamburg till franska rivieran med korsvirkeshus, vinstugor och pelargonröda blomsterlådor som speglar sig i floden Rhen, väljer du färden från Hamburg via Strasbourg och Alsace. På fem timmar drar snabbtåg rakt genom Tyskland till Karlsruhe där du byter till ett nytt tåg och kliver av i Strasbourg 40 minuter senare. Morgonen efter fortsätter du med franska snabbtåget TGV som passerar vin- och matklassikerna Dijon, Macon, Lyon och Avignon innan du efter nio timmar når Nice och havet. 

    Nice är också en bra språngbräda mot Italienska rivieran. Tåg når San Remo på knappt 1,5 timme och Genua på tre timmar. Spanien, Katalonien och Barcelona då? Franska snabbtåget TGV susar direkt mellan Paris–Barcelona och möjliggör förflyttningen från Champs-Élysée till La Rambla på 6-7,5 timmar.

    Rutt: Köpenhamn–Hamburg–Paris (Strasbourg). Och därifrån till Nice, San Remo eller Barcelona.

    Effektiv restid: Nice 19 timmar, San Remo 20,5 timmar, Barcelona 20 timmar.

    Underbara Rivieran hägrar vid slutstationen. Foto: Getty Images

    Carcassone, som hämtat ur en riddarroman. Foto: Getty Images

    Sidspår

    Stickspår Frankrike: Beaune. Bourgognevinets inofficiella huvudstad. Slingrande gränder och eleganta Hotel-Diu des Hospice de Beaune med färggrant lapptäckstak. Perfekt för flanerande följt av middag de luxe. Cirka 3 timmar med tåg från Strasbourg och 1,5-2 timmar från Lyon.

    Stickspår Frankrike: Vandring och storslagna vattenfall i Gavarnie med tåg och buss via Lourdes. Medeltida staden Carcassonne som med borg och murar påminner om något ur en klassisk riddarroman. Nås med tåg på 30 minuter från Narbonne längs snabbtågslinjen mot Barcelona.

    Tåg till Baltikum

    Det är något speciellt med det drömska sommarljuset som aldrig slocknar, borgarna och lökkupolerna som bygger upp ett nordligt öst-västmöte, de vita sandstränderna som viskar under semesterlediga barfotafötter. Finska viken runt tillhör lätt Europas mest spännande tågresor. 

    Börja i Helsingfors där en snövit domkyrka höjer sig över kajer, klassiska kaféer, saluhall och lekfullt designdistrikt. Mäktiga Helsingfors Centralstation öppnar själva resan österut tillsammans med bekväma snabbtåget Allegro som serverar gröt med blåbärssylt till frukost. 

    Knappt 3,5 timme senare kliver du av i Viborg. Flaggan säger Ryssland medan husen, kvarteren och den mäktiga borgen berättar om en plats med historiskt förflutet som Sveriges viktigaste utpost mot öst. Kaféer och bagerier följer dessutom saktfärdiga kullerstensgränder mot Viborgs lokala upplaga av det världsberömda konstmuseet Eremitaget.

    Drygt en timme med lokaltåg från Viborg följer St Petersburg som tillhör Europas pampigaste metropoler. Kliv ut genom Finlandsstationens dörrar och du når en storstad som har allt: Palats och broar som speglar sig i floden Neva, Paradgatan Nevskij Prospekt, karamellfärgade lökkupoler, Dostojevskijmiljöer, Vinterpalatset och Eremitaget. Men också mikrobryggerier, georgiska restauranger och kaféet där poeten Aleksandr Pusjkin smuttade på en kopp choklad innan han begav sig mot den duell som kostade honom livet.

    Lämna St Petersburg från Baltiyskystationen med tåget Baltic Express. Fyra timmar senare når du estniska Narva där Hermansborg och den ryska systerstaden Ivangorods medeltida fästning tillsammans berättar historier från svensktid till Sovjetunionen. Betydligt mildare är badannexet Narva-Joesuu som vecklar ut drygt en mil mjuk havsstrand som tillhörde tsarfamiljernas sommarfavoriter.

    2,5 timmes tågresa förbi skogar, ängar och storkbon leder dig till Tallinns centralstation Balti jaam. På andra sidan portarna väntar den estniska huvudstadens gamla kvarter, Vanalinn, som med ringmur, rådhustorg och kullerstensgränder rymmer klara sagobokskvalitéer men dessutom också bjuder på bryggeripubar, skönt kaféliv och kultförklarade Depeche Mode Bar. 

    Rutt: Helsingfors–Viborg–St Petersburg–Narva–Tallinn.

    Effektiv restid: 11 timmar.

    Uppståndelsekyrkan i Sankt Petersburg. Foto: Getty Images

    Tallinns medeltida stadskärna. Foto: Getty Images

    Sidospår

    Stickspår Ryssland: Paris har Versailles, St Petersburg har Peterhof. Överdådigt tsarpalats intill Finska viken. Buss eller tåg plus buss, cirka 1 timme. 

    Stickspår Estland: På 1930-talet förverkligade Pärnu svenska semesterdrömmar av ungefär samma kaliber som omfamnar Mallorca, Barcelona och Rhodos idag. Vita sandstränder följs av promenadvänliga gator och spahotell. Träkåkarna är många och vackra. Tyvärr upphörde tågtrafiken 2018. Buss når Pärnu från Tallinn på 2 timmar

    Tåg till Kroatien

    Kroatiens adriatiska stränder och öar väntar drygt ett dygns tågresa söder om Skandinavien. Färden betyder natt i sovvagn, men också massor av kul möjligheter. Bayerska kullar och slovenska alper får du på köpet. Spännande storstäderna Hamburg, München, Ljubljana och Zagreb kommer som bonus ifall du pausar någon dag under färden.

    Börja med 5 timmar tåg från Köpenhamn till Hamburg. 5 1/2 timme tyskt Intercity-tåg leder dig vidare mot tidig kväll i München samtidigt som mäktiga katedralspiror sjunker in mot en bakgrund av fjärran alpväggar. 

    På 9 timmar fortsätter du från Bayern till Zagreb. Borda österrikiska tågbolaget ÖBB:s Nightjet strax före midnatt och kryp till kojs i ligg- eller sovvagn. Salzburg passeras under natten, gryningen kommer strax före slovenska Ljubljana. Lagom till frukost kliver du av tåget i Zagreb. Strosa runt mellan kaféerna längs den kroatiska huvudstadens livsnjutarstråk Bogoviceva och Tkalciceva. Gå vilse bland kullerstensgränder i stadsdelen Gradec, och ta in stans pampiga palats, torg och katedraler.  

    Hoppa därefter på tåget som på 6-8 timmar tar dig till Split. Välj nattavgång och ligg- eller sovvagn och du når de flesta av morgonfärjorna som lämnar stan för Dalmatiens övärld. Ta dagståget och du tuffar sakta mot den adriatiska kusten i sällskap av vinstockar, fruktträd och småstäder och når Split vid niotiden på kvällen. 

    Kroatiens näst största stad är värd en semester i sig med resterna av romerskt Jupitertempel och kejsarpalats, kafétorg, gränder och starka Balkansmaker som går från dalmatisk skinka till ostar från Pag. Från hamnen avgår dessutom färjor mot sommarsköna badöarna Brac, Hvar, Korcula och Vis.

    Rutt: Köpenhamn–Hamburg–München–Zagreb–Split.

    Effektiv restid: 27 timmar.

    Från tågluff till underbar öluff om man önskar. Foto: getty Images

    Vackra gränder finns det gott om på Balkan. Foto: Getty Images

    Sidospår

    Stickspår Slovenien: Ta tåget från Ljubljana i knappt 2 timmar till Bled Jezero och du är snart i Juliska alpernas virvel av gröna höjder och Bleds turkosa sjöar. bled.si/en.

    Stickspår Kroatien: På 2,5 timme med buss byter du Zagreb mot nationalparken Plitvices kaskader och sexton smaragdfärgade sjöar i en unik vattenmosaik omfamnad av lummiga skogar och ljusa kalkklippor. Perfekt för vandringar. np-plitvicka-jezera.hr

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!