Annons
Annons

Det är österrikiska tågbolaget ÖBB som storsatsar på att höja komforten för sina sovande resenärer. Foto: ÖBB/Harald Eisenberger

Nyhet

Kolla in de nya sovvagnarna som tar dig ut i Europa

Du som ska ta nattåget söderut i Europa kan nu se fram emot splitternya sovvagnar. ”Den största innovationen sedan andra världskriget när det gäller utformningen av sovtågen”, kommenterar tågexperten Mark ”The Man in Seat 61” Smith.

Text: Per J Andersson • 2023-11-15 Uppdaterad 2023-11-15

Vissa älskar att åka nattåg, gärna i kombination med en rejäl resaurangvagn. Att äta en bit varm mat, dricka ett glas vin, gå och knyta sig mellan nystrukna lakan och sedan vara framme på destinationen strax efter frukost. Så tidsbesparande, trots den långa restiden, tack vare att du sover och äter och bort nästan hela restiden.

Men senaste åren har det hörts klagomål från nattågsresenärer på de slitna, omoderna och dåligt städade ligg- och sovvagnarna, inte minst på de tågbolag som kör i och från Sverige – det vill säga SJ, Snälltåget och Vy. Kritiken har gällt såväl nattågen norrut till fjällen och Narvik som söderut till Hamburg och Berlin.

Det är delade känslor kring att resa med nattåg, men nu gör österrikiska ÖBB en storsatsning. Foto: Unsplash

Ny design på nattågen

Men hav hopp! För Europas största nattågsbolag, österrikiska ÖBB, storsatsar nu på upprustning av sin nattågsflotta. 10 december sätter man för första gången in nya sovvagnar, 33 till antalet, med en annan arkitektur och design än den vi är vana vid. Ut med de klassiska 3-bädds sovvagnarna och 6-bädds liggvagnarna (liegewagen på tyska, couchette på franska) och in med något nytt och nyskapande.

På linjen söderut från Hamburg till München, Innsbruck och Wien (en användbar linje för oss skandinaver) kommer varje nattåg ha två nya sovvagnar, tre couchettevagnar, en sittvagn plus en multifunktionsvagn som rymmer såväl sittplatser och bagageutrymme som sovkupé för handikappade.

Läs också: Innsbruck: ta tåget till bergen och vandra

Kolla in ÖBB:s nya nattåg som rustats upp med nya, fräscha sovvagnar. Foto: ÖBB
Sov bekvämt i de moderna familjevagnarna Couchettes som fått mer yta i kupén och fyra istället för sex bäddar. Foto: ÖBB

Fyra klasser

De nya nattågen får fyra klasser: Sleeping car Comfort Plus, Sleeping car Comfort, Couchettes comfort samt Mini Cabin.

I finaste klassen (Sleeping Car Comfort Plus) är sängarna bäddade med lakan, kudde och täcke. Tvål och handdukar ingår. Det finns gratis wifi, eluttag och USB-port vid huvudändan av varje säng. En individuell flaska österrikiskt mousserande vin och en liten flaska vatten ingår också, liksom frukost som serveras i din kupé (du väljer frukosträtter från en frukostmeny kvällen före).  Sovvagnsskötaren erbjuder rumsservice med te, kaffe, vin, öl, läskedrycker och lättare snacks under resan. Eller så tar du med en egen flaska vin och matsäck ombord, vilket är tillåtet.

När det gäller liggvagn/couchette är nyheten jämförbart med traditionella kupéer, att det är fyra istället för sex bäddar i varje kupé.

Sleeping Car Comfort Plus är den lyxigare hytten med bekvämligheter som ett hotellrum. Foto: ÖBB

Som ett japanskt kapselhotell

Väljer du minikupé, den största innovationen i sovvagnsvärlden, får du en kupé helt dig själv som kan stängas och låsas. Det nya är att det är till ett pris som är mycket lägre än det man är van med när det gäller tradtionella enkelsängskupéer (som ofta har varit första klass).

Det man spar in på för att hålla låga biljettpriser är utrymmet. Tänk japanskt kapselhotell! Varje minihytt har ändå en fräsch ren kudde och under- och överlakan och filt som du bäddar själv med. Även här finns finns läslampa, USB-port och fritt wfi. Dessutom ett justerbart bord som kan fällas ner och skjutas längs en skena och ett litet fönster med persienn.

Nyfiken på Japan, läs också: En knäpptyst zen-upplevelse på tåget Shinkansen

Mini Cabin är perfekt för dig som reser ensam och vill sova i en privat liten hytt. Foto: ÖBB
Tänk japanskt kapselhotell! Foto: ÖBB
Bara att dra igen väggen och du har ditt eget utrymme för natten. Foto: ÖBB

Väljer du liggvagn (couchette) eller budgetenkelkupé (mini cabin) finns toalett och tvättrum i slutet av korridoren. Även här ingår frukost, fast lite mer spartansk, vanligtvis i form av två frallor med smör och marmelad plus kaffe/te.

Ta plats, stäng dörren nu sover vi oss söderut på kontinenten!

Nu kan du sova bekvämare på tågresan. Foto: ÖBB

Fakta om ÖBB Nightjet

ÖBB har också nattåg från Hamburg till Basel och Zürich. Nytt för i år är nattåget Berlin–Paris. Dessutom finns förbindelse Wien–Paris och från Wien västerut till Amsterdam och Bryssel, söderut till Kroatien och flera italienska destinationer som Florens, Rom, Verona, Milano, Venedig, Bologna, Genua och La Spezia & Cinque Terre. Boka på Nightjets egen sajt!

ÖBB är Europas största nattågsbolag. Här en karta över de linjer som nattågen kör.

The Man in Seat 61

Mark Smith är den brittiska tågnörden som driver The Man in Seat 61, världens bästa informationssajt om internationellt tågresande. Spana in hans sajt här!

Läs också:

Läsarresa med Vagabond: Tåg till Tjeckien

8 äventyr i Europa du kan ta tåget till


Text: Per J Andersson • 2023-11-15
NyhetRestipsTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top