Annons
Annons
Redaktionen

Redaktionen

Nyhet

Qantas hånas på Twitter

En reklamkampanj för australiska flybolaget Qantas på Twitter har fått kraftig rekyl och blivit en kanal för bitter kritik av bolaget.

Text: Redaktionen • 2011-11-22 Uppdaterad 2021-06-23

Qantas hånas på Twitter

En reklamkampanj för australiska flybolaget Qantas på Twitter har fått kraftig rekyl och blivit en kanal för bitter kritik av bolaget.

Qantas bjöd in användarna av mikrobloggen Twitter till tävlingen “Qantas-lyx” där man uppmanades att beskriva sin drömbild av flyglyx. Vinsterna utgjordes av bland annat pyjamasar och toalettkit.

Strax efter att tävlingen lanserats bombarderades hashtagen #QantasLuxury med arga och ironiska inlägg.

Igår tisdag var Quantas inlägg det mest använda på Twitter i Australien.

Tajmningen kunde ha varit bättre. Nyligen pågick en lönekonflikt mellan företaget och facken och hela Qantasflottan stod på marken, vilket strandsatte tusentals passagerare.

En användare kallade kampanjen “de sociala mediestrategiernas Hindenburg” .

En annan skrev att “Qantaslyx är mer än tre minuters förvarning om att hela flygbolaget kommer att gå i strejk”

En twittrare sade sig inte kunna vänta på “att få se haveriutredningen över #qantasluxury-katastrofen”.

Tävlingen ett bra exempel på de risker företag tar när de ger sig in i de oförutsägbara sociala medierna.

– Ett episkt PR-misslyckande, en utmärkt fallstudie i företagskulturell tondövhet, säger experten på sociala medier Peter Clarke till nyhetsbyrån Reuters.


Text: Redaktionen • 2011-11-22
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top