Annons
Annons
"Jag tycker genuint illa om att bli expedierad av maskiner." Foto: Thinkstock

"Jag tycker genuint illa om att bli expedierad av maskiner." Foto: Thinkstock

Krönika

Så gick det när jag försökte boka min flygbiljett på telefon

Jag våndas varje gång jag bokar flygbiljetter på nätet. Fick jag smidigaste resvägen? Fick jag rätt pris? Därför bestämde jag mig för att testa old school och ringa en resebyrå och boka en biljett. Så här gick det.

Text: Per J Andersson • 2016-03-02 Uppdaterad 2021-09-15

Så gick det när jag försökte boka min flygbiljett på telefon
Old school. Foto: Thinkstock

Jag tycker genuint illa om att bli expedierad av maskiner. Jag tycker inte om att betala min mat i automatkassor, ändå gör jag det för att slippa den där långa ringlande kön till den enda öppna bemannade kassan. Jag gilar inte att checka in i en automat, eftersom jag efteråt ändå måste stå i en lång ringlande bagagedrop-kö. Och jag gillar inte att boka biljetterna själv på nätet, ändå gör jag det för att … ja, varför det? För att kunna boka mina resor sent på kvällarna när de bemannade resebutikerna stängt och för att spara pengar. För det är väl dyrare att ringa och boka eller gå in på en resebyrå? Eller?

Många gånger har jag suttit och svettats framför datorskärmen och våndats. Ska jag ta den där billiga biljetten med en mellanlandning, flygplansbyte och sju timmars väntan eller ska jag satsa tusen kronor till och välja direktflyget. Nej, jag tar ett snack med familjen och bokar imorgon istället. Nästa kväll är beslutet taget, men då upptäcker jag att direktflighten inte bara är tusen, utan tvåtusen kronor dyrare.

Då tänker jag att jag borde ha ringt en resesäljare som tryggt lotsat mig förbi alla fallgropar och berättat när jag måste boka för att få det låga priset. Då tänker jag att det var bättre förr: fram till för cirka tio år sedan kunde jag ringa SAS och boka en biljett med SAS, Lufthansa eller vilket annat Star Alliance-flygbolag som helst, bokningen var kostnadsfri och av- och ombokningsbar fram till drygt en vecka före avresa och först då drogs också pengarna från mitt konto som betalning för biljetten.

Häromdagen ringde jag en resebyrå för att testa att boka en flygbiljett över telefon. Innan jag ringde gjorde jag en sökning nätet på den biljett jag ville boka, så jag hade ett hum om prisbilden och avgångstiderna. Så mycket dyrare kan det väl inte bli över telefon? tänkte jag.

Jag slog numret. Svar direkt (kanske beror det på att ingen annan ringer nuförtiden). Bemötandet var det bästa. En glad och trevlig resesäljare hittade snabbt en tur och returbiljett till Barcelona på de tider jag ville flyga. Allt var frid och fröjd. Upprymt tänkte jag: varför göra grovjobbet själv vid datorn när det bara är att slå en pling?

Men priset då? Två tur och retur-biljetter till Barcelona skulle enligt resebyrån gå på 6 508 kronor plus ett arvode för manuell betjäning på 395 kronor per biljett. Summa: 7 298.

Resesäljaren mailade bokningen till mig med kommentaren att de måste betalas senast kl 13 nästföljande dag. Gott så.

Men sÙ? kontrollerade jag priset på en nätresebyrå. Givetvis kollade jag de flighter som jag redan var inbokad på. Resultat: nätresebyrån ville ha 5 980 kronor för exakt samma biljetter (alltså samma flygbolag, samma avgångstider, samma klass ombord) och de tog inget extra för betalning om jag betalade via min internetbank (betalning med betalkort kostade dock 130 kronor extra).

Två Barcelonabiljetter bokade på telefon kostade alltså 7 298 kronor och exakt samma biljetter bokade på nätet kostade 5 980 kronor.

Slutresultat: Lyxen att få ringa och boka kostar 1 318 kronor extra. 

Svaret på frågan om telefonservicen är värd pengarna blir således ett sorgset nej. Jag får bita ihop, svälja förtreten och fortsätta att bli expedierad av maskiner.

Nu införs ett stopp för hur många pass du kan få ta ut

Så mycket sparar du på att hyra din skidutrustning på plats


Text: Per J Andersson • 2016-03-02
Krönika

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top