Annons
Annons
Tågperrong med resenärer.

Sommaren har hittills bjudit på rekordmånga tågsemestrare, men också på rekordmycket spårstrul på vägen ner mot Hamburg. Foto: Getty Images

Nyhet

Rapport från en tågresebyrå sommaren då allt strular

Är det inte avstängningar för spårarbeten i Sverige så är det kontaktledningar som rasar i Danmark och orkan i Tyskland. Vagabond ringde Ivar Karlsson på Sveriges mest anlitade tågresebyrå med manuell service för en lägesrapport från tågluffarvärlden.

Text: Per J Andersson • 2023-06-28 Uppdaterad 2023-06-28

Ivar Karlsson har blivit något av en ikon bland svenskar som vill ta tåget ut i Europa. När resten av resebranschen avvecklade kompetensen att boka utlandståg stod han där med sina erfarenheter från en lång karriär på SJ och tog kommandot.

Centralens Resebutik i Kalmar var tidigare SJ:s Resebutik, men drivs sedan år 2000 i egen regi. Här leder Ivar tillsammans med tiotal medarbetare tågresenärer ut i världen. Resenärer som vant sig med hur enkelt man klickar hem en flygbiljett på nätet och missat att man sedan 2014 inte längre kan kontakta SJ och be dem fixa en retur-biljett Stockholm–Paris, en sittplats Berlin–Prag eller någon som helst tågresa bortom Sveriges gränser. Då ringer de Ivar.

När Vagabond mailar honom och frågar om han har tid för en intervju svarar han: ”Det är ett antal akuta saker på gång samtidigt, men med lite tur löser sig allt inom några timmar så jag hoppas kunna ringa dig i eftermiddag”. Med andra ord: En helt vanlig sommardag på tågresebyråjobbet.

Strul i Danmark

Sommaren 2023 är det framförallt strul med tågen mellan Köpenhamn och Hamburg.

– Först stängde Trafikverket av södra stambanan en hel vecka för underhåll, så resenärer mellan Stockholm och Malmö fick bussas delar av resan. Och inte var de klara när de sa, utan avstängningen drog ut på tiden. Sedan rasade en kontaktledning på Jylland och tågen blev stående. Och till råga på allt blev det orkan i Tyskland och trafiken på såväl bilvägar som järnvägar stannade, säger Ivar Karlsson, märkbart stressad, och slår fast att den här sommaren så här långt har slagit rekord i tågstrul.

SJ:s (bilden) och Snälltågets nattåg från Stockholm till Hamburg och Berlin har hittills klarat sig bättre undan strul än de tyska dagtågen genom Danmark. Men nattågen är notoriskt fullbokade resten av sommaren, enligt Ivar Karlsson. Foto: SJ

Nu kanske det lugnar ner sig?

– Nja, i juli stänger Danmark av rälsen på Fyn för banarbeten, så resenärer till Hamburg måste bussas. Och nattågen ställs in. Och ovanpå det fortsätter de tyska lokförar- och tågpersonalfacken att hota med strejk.

Ivar Karlsson är uppvarvad efter en dag full av problemlösningar och suckar över alla de hinder som tornar i upp sig i den värld som varit hans yrkesliv ända sedan 1960-talet.

– Det är högt tryck här oss. Enormt drag. Jag jobbar heltid med att lotsa drabbade tågresenärer förbi alla blindskär. Idag brakade det ihop mellan Pinneberg (strax norr om Hamburg, red anm) och Jylland och alla tåg norrut mot Köpenhamn fick vända i Paddborg på dansk-tyska gränsen. Så fick resenärerna krångla sig vidare med olika regionaltåg.

Ovana tågresenärer

En majoritet av de 35 000 svenskar som enligt prognosen ger sig ut och tågluffar i år ringer inte Ivar Karlsson och hans medarbetare på Centralens Resebutik i Kalmar – eller någon annan av de få resebyråerna med manuell service. De köper interrailkortet och bokar sina sitt- och sovvagnsplatser själva på olika sajter. Det är de ovana och osäkra resenärerna som ringer tågresebyrån för assistans.

Mycket tågstrul denna sommar. Men tågresenärer är ett tåligt släkte som trots vedermödor och bedrövelser är lojala mot transportsättet, menar Ivar Karlsson. Foto: Getty Images

Är det inte märkligt att ni är så ensamma, att det finns så få resebyråer i Sverige som kan det här med tåg på kontinenten?

– Det är för att inte ens djävulen själv vill jobba under sådana här omständigheter. Man måste vara kaospilot för att klara ut det här, säger Ivar Karlsson och tillägger:

– Att boka tåg i Europa är inte rocket science, men det har blivit krångligare. Med avregleringen är det så dålig kommunikation mellan de som sköter spåren och tågbolagen som kör tågen.

Han exemplifierar med en helt vanlig söndag nyligen på Stockholms central. Med kort varsel hade Trafikverket beslutat att skicka ut några som skulle svetsa spåren på Riddarholmsbron, där alla tåg söderut måste passera. Det fick stora konsekvenser med många förseningar för flera tågbolag. Trafikverket sparade några tusenlappar i OB-tillägg genom att göra arbetet dagtid, säger han, men …

– Varför välja veckans mest tågintensiva dag och inte istället göra arbetet mitt i natten då knappt några tåg passerar? Tro mig, kostnaden förseningarna som orsakades den där söndagen kostade tågbolagen en miljon.

Inte tappa sugen

Ivar Karlsson är bekymrad för vad störningarna kommer att innebära för tågresandet på sikt. För strulet hotar att sabba tågresandets annars goda image.

Bara man tar sig förbi flaskhalsen Köpenhamn–Hamburg öppnar sig tågresornas underbara värld. Bilden från schweiziska Glaciärexpressen. Foto: Per J Andersson

– Intresset för att ta tåget är större än någonsin. Vi får inte tappa sugen nu. Det är så viktigt att visa att tåget är ett bra alternativ. Men sommarens strul är tyvärr ett varningstecken på att allt inte står rätt till.

Ivar Karlsson kan prata länge om hur det inte borde vara, men borde vara. Många års försummat underhåll, trängsel på de överbelastade spåren och så den korta upphandlingstiden för SJ:s nattåg till Hamburg gör att de inte vågar investera i nya vagnar. Istället, säger han, kör de med gamla slitna österrikiska vagnar som stått och dammat igen på nåt stickspår i Wien innan de började rulla mellan Stockholm och Berlin.

De flesta tågluffare nöjda

Men så gaskar han upp sig.

– Jag måste ändå säga att 85–90 procent av alla tågresor ut i Europa går hyfsat. Och har man bara tagit sig förbi flaskhalsen ner till Hamburg blir tåglivet så mycket lättare.

Är de struldrabbade resenärerna som ringer er arga?

– Nej, de flesta är ändå positiva. Tågresenärer är ett tåligt släkte och är som tur är lojala mot produkten. Nu hoppas vi på att det blir stabilitet 2024. Nästa år blir kanoners, hoppas vi, avslutar Ivar Karlsson på Centralens Resebutik i Kalmar.

En gång i tiden var det enbart ungdomar som fick tågluffa. Idag kan alla, oavsett ålder, köpa interrailkort. De senaste åren har det blivit allt populärare bland barnfamiljer att tågsemestra, bl a eftersom barn upp till 12 år reser gratis. Foto: Getty Images.

Tips från tågcoachen:

Ivar Karlssons tips för att slippa sommarens strul på tågsträckan Köpenhamn–Hamburg är att ta färjan Göteborg–Kiel, Trelleborg–Rostock, Ystad–Świnoujście eller från Nynäshamn eller Karlskrona till Gdansk-Gdynia. Det är bra rabatter på färjebiljetterna för dig som har interrailkort. Sedan fortsätter du med tåget därifrån ut i Europa.

Bara de tyska lokförarna inte går ut i strejk ser de tyska tågen söder om Hamburg ut att kunna rulla på bra i sommar. Foto: Getty Images

Läs också:

Rekordmånga svenskar tågluffar i år

Tågexpertens bästa tågluffartips

Tågluffa – tips för nybörjaren

Lyssna på:

Tidsfördriv på tågfärden ut i Europa: Artikelförfattaren har gjort 22 ungefär halvtimmeslånga avsnitt om tågresande i Sverige, Europa och världen. Programmen som heter Räls i P1 finns som poddar att strömma eller ladda ner på SR Play, Spotify och andra ställen där poddar finns.


Text: Per J Andersson • 2023-06-28
NyhetRestipsTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top