Australienbloggen

Flyg till Australien

2013-08-22 16:26 3 kommentarer
Kategori: Flyg, Resa till Australien

Jag får ibland frågan vilket flygbolag man ska välja. Svaret beror på vilka krav du har på din flygresa. Är det viktigt med bra service ombord, att komma fram utan större förseningar, att slippa långa uppehåll på flygplatser i någon gudsförgäten del av världen och bortkommet bagage, så kanske du vill lägga lite mer pengar på själva flygresan.
Har du å andra sidan inte bråttom och kanske hellre spenderar så mycket som möjligt av reskassan i Australien och inte i luften, ska du kanske se dig om efter något av de billigare alternativen.
Samlar du flygmil vet du förmodligen vilket/vilka bolag, som du ska välja.
Som vanligt ska man kolla runt ordentligt innan man bestämmer sig. Ett av de dyrare bolagen kan under en period ha en drive som plötsligt gör valet enkelt. Under senare år har dessutom prisskillnaderna mellan bolagen minskat; speciellt under lågsäsong.

malaysian.jpg

Bland de "finare" bolagen, som har trafik på Australien återfinns de stora asiatiska flygbolagen Singapore Airlines, Malaysian Airlines, Cathay Pacific och Thai.
Det australiska Qantas har givetvis flest destinationer i Australien, vilket har fördelen att du kan inleda din Australienvistelse i någon annan stad än någon av de största utan att behöva betala extra för en inrikes-flight. Skulle du senare vilja flyga inrikes har Qantas det förmånliga Walkabout Pass med vilket du kan flyga billigt.
Sedan mars 2013 har man ett nära samarbete med Emirates och kan nu därför erbjuda flyg till Australien med endast ett byte (i Dubai) från Stockholm och Köpenhamn.
Emirates egna biljetter till Australien är dessutom utomordentligt billiga nu under hösten 2013, vilket jag skrev om helt nyligen.

En uppstickare är Etihad med säte i Förenade Arabemiraten. Jag har hört en del gott om dem från folk som flugit till Asien med dem. De ska vara både prisvärda och ha bra service.

På mina resor till Australien har jag erfarenhet av följande bolag: Qantas, Air New Zeeland, Singapore Airlines och Malaysian Airlines. Jag har bara gott att säga om dessa flygbolag. De har varit punktliga och servicenivån har varit mycket hög.

Med ett stop-over-paket får du sova en natt (eller flera) på hotell istället för att resa hela vägen i ett svep. Ditt val av flygbolag kan bli naturligt utifrån var du väljer att stanna. Vanligtvis är stop-over-paketen också mest förmånliga i flygbolagets "hemstad", och hotelltransfer ingår ibland.
Vill du t.ex. göra ett stopp i Bangkok så faller det sig naturligt att flyga med Thai. Är du mer sugen på Singapore så passar det bättre att köpa biljetten hos Singapore Airlines. Vill du vila ut i Dubai reser du med Qantas/Emirates. Är du sugen på att även hinna med Nya Zeeland och kanske pricka in ett stopp eller två i Söderhavet så bör du kolla upp Air New Zealand, som givetvis flyger till de större städerna i N.Z, Australien samt även trafikerar mer exotiska destinationer som Cook Islands, Fiji, Tahiti, Samoa, Niue och Tonga.

Om du funderar på att förutom Australien även stanna till på ett par ställen i Asien och inkludera Nya Zeeland och Söderhavet ligger en jordenruntresa nära till hands. Det låter dyrare än det är.
Jag reste jorden runt med Qantas och SAS: Göteborg-Köpenhamn-Bangkok-Singapore-Adelaide Sydney-Auckland-Papeete*-Los Angeles-Köpenhamn-Göteborg. Har du tid och pengar så kan jorden runt vara ett intressant alternativ. Det är dessutom coolt att kunna säga att man ska resa jorden runt.

Någon gång i mitten av 90-talet fick jag syn på en annons, som lockade med flyg till Australien för 5500 kr. Det var väl bara för bra för att vara sant? Det var faktiskt sant men inte så bra. Mannen på den lilla skånska resebyrån förklarade nämligen hurtigt att det var med Aeroflot. Jag tackade för mig och lade på.

Jag kan inte undanhålla er en liten flyganekdot om just Aeroflot:
En kompis, Bengt, flög till Australien med Aeroflot enligt devisen "Varför lägga en stor hög pengar på att ta sig till Australien, när man kan spendera sina surt förvärvade i Australien istället?"
Vi take-off så hördes ett flap-flap-flap från mittgången. Det var mattan, som nu när planet steg brant, såg det som bäst att rulla ihop sig. Den blev sedan liggande som en gigantisk kåldolme längst bak i kabinen.
Servicen var OK om än av det barskare slaget. Det bjöds dessutom på (mer) vodka i personalutrymmet för den som hade vägarna förbi, varpå glada samtal uppstod och nya vänner hittades.
Då Aeroflot har piloter med ett förflutet i flygvapnet bakom spakarna, landades planen på jaktplanvis, dvs istället för att "glidflyga" med nosen uppåt ner mot landningsbanan dök planet med nosen nedåt för att först ögonblicket innan landning rätas upp.
Jag tror att en landning av det slaget allra minst hade gett mig kraftig handsvett. Bengt kunde dock berätta att en rolig bieffekt var att mattan i mittgången rullade ut sig igen…

Vad har ni för erfarenheter av flygresorna till och från Australien? Kommentera!

* Qantas flyger numera inte till Papeete (Tahiti) och inte heller till Nadi (Fiji) men väl Honolulu. Dock kan man ändå resa den vägen med Qantas-biljett tack vare code share.

2013-08-22 16:26 3 kommentarer
Kategori: Flyg, Resa till Australien

Johan Drejenstam

Hej, jag heter Johan Drejenstam och kan inte sluta att tänka på Australien. Jag räknar om penningsummor till flygbiljetter som det står Sydney på, jag spelar didgeridoo och drömmer ständigt om nästa resa till Down Under.
Kommentera gärna det jag skriver.
Vill du kontakta mig nås jag på johan.drejenstam(at)australienbloggen.se

Webbfrågan

  • Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842