Australienbloggen

"Var i helvete är ni?" - Att marknadsföra Australien

2013-09-01 22:31 Kommentera
Kategori: Övrigt

På 80-talet insåg man i Australien att man faktiskt kunde erbjuda omvärlden mer än jordbruksprodukter och järnmalm. Man kunde erbjuda … Australien!
På några få år blev landet en stor turistfavorit. Hela Australien blev hippt. Vi kollade på Neighbours (Mr Bishop!) och lyssnade på Kylie Minouge; det där unga stjärnskottet som det nog skulle bli något stort av.
Från Sverige och många andra länder strömmade besökarna in. Kanske lockades en del också av de reklamfilmer, där Australien försökte ge en så positiv bild av landet som möjligt.
Här är ett tidigt försök från 1984 med en då ganska okänd Paul Hogan:

Lägg märke till att Hogan lockar med en extra shrimp on the barbie. Det gör han eftersom reklamen riktade sig till USA i första hand. I Australien kallar man räkor för prawns.

Reklamfilmen gjorde det den skulle göra. Innan den började sändas på amerikansk tv var Australien nummer 78 på listan över amerikanernas drömresemål. Några månader senare var Australien etta.

För en bredare publik skulle Paul Hogan bli riktigt känd först 1986 med filmen om Crocodile Dundee. (Och visst tål filmens troligen mest kända scen att tittas på fortfarande?)

Men kampanjer kan slå lite fel ibland. Låt oss vara ärliga och konstatera att det svärs en del i Australien. Det beror givetvis på sammanhanget men i många situationer är det inte socialt fel att uttrycka sig lite grövre Down Under. Kanske var det i syfte att förmedla denna råa hjärtlighet som någon 2006 satte ihop den här reklamfilmen:

Nu gick det dessvärre inte för sig att visa dylikt på tv i Storbritannien, som var ett viktigt mål för kampanjen. Filmen ansågs ha ett för grovt språk och bannlystes av brittiska Advertising Standards Authority, vilket fick Australiens dåvarande turistminister att utbrista:

"What an absolutely, incredibly ludicrous stance and a greater example of double standards you'd never find. Everyone is shaking their heads, especially as it's in a country where they allow the FCUK billboards... I mean what is it about our campaign that they find offensive? I just don't understand it."

I Kanada var man också upprörd, men mer på grund av inledningen "We've poured you a beer". Att någon skulle ta sig en öl eller två på semestern var alltför stötande så filmen bannlystes i Kanada också.
Nu heter det ju att all publicitet bra publicitet, men antalet turister i Australien gick faktiskt ner året efter. Det hade det kanske gjort ändå, men att svära på tv var uppenbarligen inget smart grepp. Nåja, det gick ju att skoja om det, som här där man tar det hela ett steg längre, och ber turister i Sydney recensera några minst sagt grova slogans:

Jag älskar att den äldre mannen tycker att ett 'fuck' är i sin ordning!

2013-09-01 22:31 Kommentera
Kategori: Övrigt

Johan Drejenstam

Hej, jag heter Johan Drejenstam och kan inte sluta att tänka på Australien. Jag räknar om penningsummor till flygbiljetter som det står Sydney på, jag spelar didgeridoo och drömmer ständigt om nästa resa till Down Under.
Kommentera gärna det jag skriver.
Vill du kontakta mig nås jag på johan.drejenstam(at)australienbloggen.se

Webbfrågan

  • Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206