Annons
Annons
Redaktionen

Redaktionen

Nyhet

Vings flaggskepp blev fiasko

Sunwing Waterworld Makadi, som skulle bli Vings flaggskepp i Egypten, har blivit ett katastrofbygge. Förutom att det ser ut att bli ett år försenat har missnöjda gäster anmält Ving för vilseledande marknadsföring.

Text: Redaktionen • 2011-09-23 Uppdaterad 2011-09-23

– Ving lurades och sa att det saknas en pump till vattenlandet. Men sanningen var att det inte ens fanns en pool, säger Malin Svantesson till Travel News.

Hon är en av de cirka 10 familjer i Sverige som har – eller är på väg – att anmäla Ving till ARN.

Ursprungligen skulle Sunwinghotellet med eget vattenland öppnat till sportlovet. Nu tror Ving att det blir klart först till årsskiftet. Men däremellan har ett stort antal Vinggäster kommit i kläm. Två veckor före avresan 1 augusti fick de första gästerna veta att själva hotellet inte var klart. Mot rabatt fick de byta till grannhotellet Makadi Palace men lovades att vattenlandet skulle stå klart. Endast tre dagar före resan kom nästa chockbesked.

Vattenlandet var inte klart. Vissa gäster fick inte reda på detta förrän i Egypten. Där fick de också se att Sunwinghotellet till stora delar var en byggarbetsplats.
– Det måste varit uppenbart för Ving långt innan vår avresa att det inte skulle bli klart. För oss blev resan en katastrof, eftersom min sambo är handikappad, säger hon.
Besvikelserna avlöste sedan varandra. Restaurangerna på Makadi Palace var överfulla, det var krig om solstolarna och busstransporterna till ett annat vattenland som Ving ordnat fram gick bara två gånger om dagen.

Cirka 80 missnöjda skandinaviska gäster tvingade fram ett möte med Ving på plats. Väl hemkomna har de krävt alla pengarna tillbaka. Ving vill dock bara betala tillbaka 30 procent, men har efter kritikstormen stoppat försäljningen av Waterworld Makadi under hela hösten.
– De politiska oroligheterna påverkade bygget i vintras. Dessutom varit importproblem och leveranssvårigheter i sommar. Det är jättebeklagligt att det blivit så här, men vi tycker att vi fattat rätt beslut om ersättning och avvaktar ARN:s beslut, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Hur kan man meddela gäster bara några dagar före avresa att det saknas en pump till vattenlandet när det visar sig att poolerna inte alls är klara, och fortfarande nu i september inte är klara?
– Vi hade inte den informationen tidigare.
Hur är relationen till byggentreprenören?
– Den kunde vara bättre.


Text: Redaktionen • 2011-09-23
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top