Fifty by 30

Omotenashi

2014-06-09 12:09 1 kommentar
Kategori: Tokyo

servicejapan.jpg
Alltid lika glada servetriser på ett av våra stammiställen i Koshigaya. Efter ett besök står de alltid kvar ute på gatan och vinkar hej då tills det att vi är bortom synhåll.

Omotenashi är ett japanskt ord som står för den osjälviska gästfrihet som finns här i landet. Det betyder något i stil med att göra goda gärningar för andra utan att förvänta sig något tillbaka; med tanken att både den som ger och den som tar emot är lika mycket värda.

Ni som har varit i Japan har säkerligen märkt av hur hela personalen på en restaurang bryter ut i ett hejande rop när man kommer och går: "irrashaimasen" (välkomna) och "arigato gozaimashita!" (tack så mycket för att ni kom). I en restaurang eller izakaya med många gäster hörs de välkomnande ropen hela tiden. Tanken är att alla ska känna sig sedda av personalen, och därmed kunna känna sig säkra på att få bästa möjliga service. Ingen är utanför.

Samma sak gäller när man bor på ett japanskt ryokan - service ute i fingerspetsarna för att säkerställa att du känner dig omhändertagen hela vägen. Djupa bugningar för att välkomna och för att tacka av vid hemfärd. Mat och dryck serveras på rummet, och dukas upp vackert framför dig. Allt du önskar får du hjälp med.

I vardagslivet blir man alltid lika positivt överraskad av människors vilja att hjälpa till. Från de som stannar på gatan för att hjälpa dig hitta rätt väg när du ser vilsen ut, till gåvor som du får som tack för att du kom på en middag. Min barndomsvän Satoko tvivlade inte en sekund på att åka tåg hem till oss i 2,5 timmar enkel väg, för att hjälpa oss att förstå utbudet i matvarubutiken under 30 minuter på en söndag, för att sedan direkt åka hem hela sträckan igen.

På restauranger har vi flera gånger varit med om att serveringspersonalen gör något litet extra för oss. Som att skriva en hälsning i chokladsås när de får höra att vi är från Sverige eller ge oss såser, röror eller sötsaker att ta med oss hem efter maten. I Japan lämnar man som regel aldrig dricks. Det är nästan till den grad att personal känner sig förolämpade när man vill ge dem extra pengar. I deras ögon är det deras jobb att alltid göra sitt yttersta för en bra upplevelse och ingenting man ska betala extra för.

Den japanska gästfriheten lämnar få oberörda.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkzNTQzNDtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aToxNjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiYmM5YWE1MDMxZDAyZWVmNTkxOWFiMTIxZjFiODMyNDQ3YjczNzJmNCI7fQ==.jpg
Stjärnkocken Makoto Okamoto ger oss sitt visitkort efter middagen och följer oss upp på gatan för att hjälpa oss hitta en taxi. Han har drivit krogen La Bombance i 10 år.
HakoneHoeisoRoom.jpg
Te serveras på rummet på Hoeiso Ryokan i Hakone.
servicejapan2.jpg

2014-06-09 12:09 1 kommentar
Kategori: Tokyo

Anonym 1730202916

Frilansande digital kommunikatör och skribent, bosatt i London. Tidigare Tokyo. Digital nomad. Jag gillar resor, människor, カラオケ och att skriva. Mitt mål är att besöka 50 länder innan jag fyller 30 år.


Besökta länder: 49 (senast Ecuador)

Webbfrågan

  • Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842