Annons
Annons
Flygplan vid rosa himmel.

Vad krävs för att vi ska minska våra koldioxidutsläpp? Det svarar KLM-Air Frances nordiska marknadschef på. Foto: KLM-Air France

Restips

Så ska flyget bli mer hållbart

Mer biobränsle, lättare flygplan och klokare resenärer. Så ska flyget minska koldioxidutsläppen, hoppas KLM-Air Frances marknadschef i norra Europa.

Text: Per J Andersson • 2023-07-08 Uppdaterad 2023-07-11

Maria Hagelberg, marknadschef för flygbolaget KLM–Air France i norra Europa, tycker att många i flygbranschen är rädda för att prata om att vi måste flyga mindre för att rädda klimatet. Samtidigt, säger hon, måste flygbolagen bli bättre på att göra resenärerna medvetna om vikten av att betala extra för hållbart flygbränsle.

– Vi vill förmedla till våra resenärer att de ska tänka till en extra gång innan de bokar en flygresa. Överväga om kanske tåget, som ger lägre koldioxidutsläpp, är ett bättre alternativ.

Maria Hagelberg, marknadschef för flygbolaget KLM–Air France i norra Europa. Foto: KLM-Air France

Hur ska det gå till?

– Till exempel att det på biljetterna står hur stora utsläpp resan ger. Helst vill vi att det ska bli internationell lag, men vi vill börja med det innan det sker.

Att varna för sina egna produkter låter lite som Systembolagets budskap att dricka mindre?

– Ja, vi måste våga förmedla det budskapet.

Men vad gör ni för att minska utsläppen från flyget?

– Framför allt vill vi ligga steget före när det gäller inblandning av biobränsle. I det kommersiella flyget är i snitt 0,13 procent av innehållet i tankarna biobränsle. Vi har en procent.

En procent låter ändå ganska futtigt?

– Ja, men då ska man veta att biobränslet idag är tre till fyra gånger så dyrt som fossilt bränsle och ibland så mycket som åtta gånger dyrare. Ändå ska vi öka andelen. EU har sagt att flygbolagen från och med 2030 måste blanda in sex procent biobränsle. Vi har sagt att vi då ska ha tio procent.

Att flyga spås bli dyrare om klimatmålen ska nås. Foto: Unsplash

Mer biobränsle – och från och med 2024 dyrare utsläppsrätter inom EU – betyder väl dyrare flygbiljetter?

– Ska vi uppnå de globala klimatmålen måste det bli dyrare. Att ställa om kostar. Min dröm är att allt flyg i världen ska bli hållbart. Som bananerna i svenska butiker: du kan inte välja något annat än ekologiska.

– När efterfrågan på biobränsle ökar kommer priset att sjunka. Och de stora tillverkarna, som finländska Neste, vågar satsa. Det blir en positiv spiral.

På er hemsida skriver ni om att minska utsläppen genom att göra flygplanen lättare?

– På KLM har vi i business class bytt ut alla glas till nya som väger 98 gram mindre. Det låter som en bagatell, men det innebär att vi sänker koldioxidutsläppen motsvarande 17 hushålls årsutsläpp. Vi har också bytt ut serveringsvagnarna mot lättare varianter. Och så försöker vi utbilda våra resenärer att packa lättare. Om alla tar med sig två kilo lättare bagage sparar vi 18,5 miljoner kilo koldioxidutsläpp om året. Tack vare att våra flygplan idag väger mindre och är mer bränslesnåla släpper vi ut 25 procent mindre koldioxid än tidigare.

Vad finns det för fler små steg?

– Exempelvis eco-piloting, alltså att flyga på ett sätt som ger mindre utsläpp. Att taxa på marken med bara en motor påslagen. Och att därefter flyga kortaste vägen. Det gör vi inte idag. Vi flyger omvägar eftersom ländernas militärmakter har restriktioner i luftrummet. Om EU lyckas uppnå sina mål med Single European Sky skulle vi kunna sänka utsläppen med tio procent.

Vad tycker du om att Frankrike i maj i år förbjöd inrikesflyg på fem sträckor där resan med tåg tar mindre än två och en halv timme?

– Kanske gör att det bara att fler då tar bilen … Men vi erbjuder redan flyg plus tåg i vårt bokningssystem så att du på samma biljett kan flyga till exempelvis Paris och fortsätta med tåg till Lyon eller Bordeaux.

Ta flyget till Paris och fortsätt med tåg till Lyon eller Bordeaux på samma biljett. Foto: Unsplash

Ni tipsar också era resenärer att minska utsläppen genom att inte skriva ut biljetten på papper. Är det ändå inte lite löjligt när elefanten i rummet är det fossila bränslet?

– Man kan skratta åt det rådet. Och det är verkligen inte prio ett. Men man får tänka på helheten som ett hav. Många droppar små gör skillnad, avslutar Maria Hagelberg.

Fakta Air France-KLM

Air France-KLM är en europeisk flygkoncern som bildades genom en sammanslagning av det franska flygbolaget Air France och det nederländska flygbolaget KLM. Tillsammans är de ett av de största flygbolagen i Europa.

Ett sätt att spara koldioxidutsläpp är att packa lättare. Foto: Unsplash

Det här är biobränsle:

• Produktionen av biobränsle får inte ske genom direkt avverkning av skog eller användning av nyproducerad matolja, eftersom man inte vill öka skogsavverkningen och konkurrera med livsmedelsgrödorna.

• Biobränsle består därför ofta av återanvänd flottyrolja från bl a pommesfritesfritöser och restprodukter från skogsbruket, som kvistar, barkbitar och stubbar.

• I branschen kallas biobränslet för sustainable aviation fuel (SAF).

• Inga kommersiella flyg använder 100 procent biobränsle. Som en del av EU:s klimatpaket Fit for 55 krävs från 2025 att 2 procent av flygbränslet ska bestå av biobränsle. Kraven ökar sedan vart femte år upp tills det uppgår till 70 procents inblandning år 2050.


Text: Per J Andersson • 2023-07-08
Restips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top