Indien-bloggen

Läs på, res sen

2015-11-30 08:43 Kommentera
Kategori: Indien, Indienresor, Turism

Assam.jpg
En av världens mäktigaste floder, Brahmaputra, flyter genom Assam i nordöstra Indien.

Buddistiska kloster och snötäckta berg. En av världens mäktigaste floder, midjehögt elefantgräs och tusentals enhornade pansarnoshörningar. Tjejfotboll, kammarkörer, hårdrock, kommunister och minoritetsfolk.

För ett år sedan var jag på turistkonferensen The 3rd International Tourism Mart for India's northeast region i Shillong i Meghalaya, delstaten i nordöstra Indien vars namn betyder närmast molnen. Där mötte jag folk också från alla de andra delstaterna i regionen: Assam, Arunachal Pradesh, Nagaland, Tripura, Mizoram, Manipur och Sikkim.

Jag hade det på känn, men då fick jag det bekräftat. Det här är ett annat Indien än det jag är van att resa runt i. Indiens flagga vajar, indiska gränsvakter vaktar gränserna och rupier är betalningsmedel, men praktiskt taget allt annat är annorlunda. Naturen är vildare, landskapet grönare, människorna färre, djuren fler, språken annorlunda och traditionerna och sedvänjorna väsensskilda.

I senaste numret av Vagabond har jag skrivit 30 sidor om Indien med reportage, inspirationstips och resguider. Där berättar jag också hur man gör en rundresa i detta spännande nordöstra hörn av Indien.

Därför blir jag också glad när jag inser att Läs och Res har en ny rundresa i nordöstra Indien. På sin sajt lockar man: "Följ med till Kaziranga med ett enastående djurliv, tigrar och världens största population av noshörning. Du färdas på Brahmaputrafloden, bor hos en familj på ön Majuli och vandrar bland jakar i Himalaya. Resan avslutas med en vistelse vid Indiens största kloster, Tawang, inklämt mellan Tibet och Bhutan." Wow, det är vad jag kallar en spännande resa.

Läs och Res bytte nyligen ägare och ledning. Reseföretagets grundare Christian Jutvik lämnade över till nya krafter i form av Eric Olofsson och Pontus Wallin och deras medarbetare.

I samma anda, hoppas jag att Läs och res ska funka. Vilken anda? Jo, när Christian var ung student liftade han på The Hippie Trail genom Turkiet, Iran, Afghanistan och Pakistan till Indien och Nepal. Hem kom han med idéer om en annan sorts turism än den gängse. En turism där man möter lokalbefolkningen och inte begränsar sig till turistanpassade hotellstäder och låser in sig på lyxiga staketomgärdade anläggningar.

En annan idé var att i förväg engagera sig i platsen man skulle besöka, att läsa på, och därför ordnade reseföretaget, som länge hade kontor i mina hemtrakter vid Mariatorget i Stockholm, studiecirklar och föredragsaftnar före avresan. Därav namnet. Läs och res.

Christian_Jutvik.jpeg
Christian Jutvik på resa i Himalaya.

För 14 år sedan gjorde jag en lång intervju med Christian Jutvik för Vagabonds första branschtidning, som hette Vagabond Inside. Där skrev jag "Christian Jutvik på Läs och res har inget emot att dra sitt reseföretags bohemiska historia. Men på en punkt skiljer han sig från mängden: sjuttiotalsidealen lever kvar, otympliga och kantiga … Den här mannen är seg som en fjällbjörk och envis som en treåring …"

Jag har själv rest med Läs och res en gång. Det var 1996 och resan gick till Gujarat i västra Indien. Det är nog den bästa arrangerade rundresa jag varit med på. Den var inte problemfri. Allt blev inte exakt som vi tänkt oss. Men den var intressant och spännande varenda sekund. Den resan skriver jag också om – i form av en faktaspäckad vägvisare – i Vagabonds senaste nummer. Och resan finns kvar i Läs och res utbud.

När jag läser resebeskrivningen på Läs och res sajt minns jag min egen Gujaratresa som om den vore igår: "Vandra uppför tempelberget i Palitana. Åk tåg till Gir-skogen för att se det asiatiska lejonet. Det blir ett äventyr att åka med kamelvagn mellan byar och möta de gästfria stolta människorna."

Jag ser att den kunnige och trevlige Hashmukh Ghor, som doktorerat i socialantropologi och som var reseledare då för 19 år sedan fortfarande leder Läs och res Gujaratresor. Han är en typisk Läs och res-resledare. Han jobbar huvudsakligen inte i resebranschen, utan har ett annat liv vid sidan om. Hans och hans kollegors erfarenhet av verkligheten bortom turismen gör dem så mycket intressantare och angelägnare än de som drillats på turistguideskolor.

Jag hoppas alltså att andan av seg fjällbjörk och sjuttiotalsideal lever kvar på Läs och res, så att vi även i framtiden kan resa till nordöstra Indien, öknen i Gujarat och andra spännande, oexploaterade områden i Asien, Afrika och Latinamerika.

Senaste numret av Vagabond med 30 sidor Indienspecial finns nu ute i kioskerna. Läs mer om innehållet här.

2015-11-30 08:43 Kommentera
Kategori: Indien, Indienresor, Turism

5 indiska tågresor du måste göra innan du dör

2015-10-20 09:09 1 kommentar
Kategori: Indien, Indienresor, Indiska tåg

Toy-Train-Darjeeling.jpg
Toy Train på väg till Darjeeling med Kanchenjunga i bakgrunden.

1. Delhi Jaisalmer Express
Ta tåget till öknen. Kliv ombord i huvudstaden på eftermiddagen och färdas via muromgärdade städer – över Aravallibergen och genom Tharöknen - till sagostaden Jaisalmer.
Sträcka: Delhi-Jaisalmer. Längd: 92 mil. Restid: 18 tim, 15 min. Pris: 54 kr i ordinarie andra klass, 202 kr andra klass med AC, 320 kr i första klass.

2. Toy Train
Ett litet näpet lok med ett gulligt leksaksaktigt tågset står och hämtar andan på stationen i New Jalpaiguri på slätten i norra Västbengalen. Sen tar det fart och kämpar sig fram på den smalspåriga järnvägen, uppför Himalaya till testaden Darjeeling.
Sträcka: New Jalpaiguri-Darjeeling. Längd: 9 mil. Restid: 7 tim, 15 min. Pris: 9 kr i andra klass, 32 kr i första klass.

3. Himalayan Queen
Under britternas styre flyttade kolonialregeringen från New Delhi upp till bergsorten Shimla på somrarna, för att komma undan hettan. Himalayan Queen-banan invigdes 1903 och går fortfarande från Kalka via 102 tunnlar och 862 broar upp till Shimla.
Sträcka: Kalka-Shimla (Simla). Längd: 9,5 mil. Restid: 5 tim, 10 min. Pris: 32 kr i första klass (ingen andra klass).

Rajasthantåg.jpg
AC Class 3 Tier – det vill säga luftkonditionerad liggvagn – på New Delhi–Jaisalmer Express.

4. Metupalaiyam Udagamandalam Passenger
Ännu ett leksakståg - nu i sydindiska Tamil Nadu. Ångloket är längst bak och skjuter vagnarna uppför Nilgiribergen. Ja, det gick! tänker man när loket utmattat tuffar in på stationen i Ooty på 2 200 meters höjd.
Sträcka: Metupalaiyam-Udagamandalam (Ooty). Längd: 4,5 mil. Restid: 4 tim, 50 min. Pris: 8 kr i andra klass, 27 kr i första klass.

Ootytåget.jpg
Tåget upp till Ooty i sydindiska Nilgiribergen.

5. Kerala Express
De 300 milen från huvudstaden i norr till Keralas residensstad Trivandrum i söder tar sin tid - mer än två dygn! Men betänk då att den resan är nästan lika lång som Stockholm–Aten. Första timmarna blickar du ut över gulbruna veteåkrar, sista biten över kokospalmer och ljusa sandstränder. Du reser genom flera klimatzoner, från subtropiskt till tropiskt.
Sträcka: Delhi-Trivandrum. Längd: 304 mil. Restid: 51 tim, 5 min. Pris: 98 kr i ordinarie andra klass, 368 kr andra klass med AC.

På väg till Indien? Skaffa min Indien – Personlig guide (Vagabond 2013). Beställ här!

2015-10-20 09:09 1 kommentar
Kategori: Indien, Indienresor, Indiska tåg

Indien Special

2015-10-12 08:46 Kommentera
Kategori: Indien, Indienresor, Sol, Turism

Marari-Beach.jpg
En strand i Kerala som jag besökte nyligen. Vad den heter och var den ligger avslöjar jag i Resemagasinet Vagabonds Indien Special (nr 10.2015) som kommer ut i butik 19 november.

Hösten är här med ångande andedräkter och kylslagna morgnar. Snart kommer mörkret. Inte så konstigt att jag så här års börjar längta bort. Och den längtan landar nästan alltid i Indien.

Just nu skriver jag för fullt reportage, listor och guider till nästa nummer av Vagabond som blir ett Indien Special.

Jag sitter och bläddrar i mitt anteckningsblock och letar formuleringar och minns kokospalmerna, näckrosorna och de flytande hyacinterna i det tropiskt fuktiga backwater i Kerala, maten som smakar kokosolja, tamarind och ingefära, kråkorna som kraxar och doften av tropiskt fukt, starkt sydindiskt coorg-kaffe och trycksvärta från dagens nummer av Times of India.

Jag minns ursprungsfolken, regnet, djuren och grönskan i nordvästra Indien där det parallellt med animism och folkdanser finns några av Indiens bästa house- och rockband, liksom landets bästa kammarkör.

Jag minns de mäktiga tempelområdena i Maduari och Trichy med sina tempeltorn med ett myller av färgsprakande hinduiska gudar och deras avatarer.

Jag minns smaken av masala dosa, anisdoftande massageoljor och friden, lugnet och den känslan av andlighet mitt i vardagen.

I Indienspecialen berättar jag bland annat om hur du reser runt i Indien och vilka rutter du ska välja – och så tipsar jag om en ny bekantskap i Kerala: en strand som varken heter Varkala, Kovalam eller Poovar.

Vagabond Indien Special med 26 sidor reportage och guider om landet jag älskar kommer ut i butik 19 november. tecknar du en prenumeration får du det en vecka tidigare.

Kaziranga.jpg
En savann i nordöstra Indien med tusentals vilda noshörningar. Dit åker vi också i nästa nummer av Vagabond.

Föredrag om att resa i Indien
Ungefär samtidigt som Indienspecialen kommer ut håller jag ett föredrag i Stockholm (Bio Viktoria på Södermalm) om Indienresor. Läs mer och anmäl dig här!

Res med mig!
I februari är jag reseledare för en rundresa i Indien som vi kallat Gudomliga Indien - läs mer om den resan här!

Indisk resefilm
Det finns också platser kvar till två visningar i Stockholm av resedokumentärfilmen Gudomliga Indien som jag gjort tillsammans med Anders Hanser. I filmen leker jag David "Im standing here" Attenborough. Jag har skrivit texten och läst in speakerröst tillsammans med dramatenskådisarna Björn Granath och Jennie Silfverhjelm. Filmen visas bara på Hansers lilla biograf på Östermalm och för grupper, men nu kan enskilda boka in sig på två datum i höst, 21/10 och 12/11, båda kl 13. Boka på info@hanser.se!

2015-10-12 08:46 Kommentera
Kategori: Indien, Indienresor, Sol, Turism

Res med mig!

2015-09-29 13:58 Kommentera
Kategori: Djur- och natur, Flyg till Indien, Hinduism, Historia, Indien, Indienresor, Kultur, Turism

resa_indien_huvudbild.jpg

Imorgon kväll – onsdag 30 september – ska du bege till Etnografiska museet i Stockholm för att lyssna på mig och PK Mahanandia när vi berättar om New Delhi–Borås och den osannolika berättelsen om PK:s cykelresa till kärleken i Sverige. Missa inte chansen att se och höra PK på scen - en riktig scenpersonlighet! Mer info om framträdandet på Etnografiska museets sajt.

Och onsdag 25 november kan du ta dig till Bio Victoria på Södermalm i Stockholm för att lyssna på mig när jag berättar om hur du på bästa sätt reser runt i Indien. Visar fina bilder på stor bioduk gör jag också. Läs mer om det evenemanget här!

Vill du inte bara lyssna på mitt prat på en scen i Stockholm, utan resa med mig i Indien? Kolla då in den här resan som avgår 30 januari nästa år:

Udaipur.jpg
I sagolika Udaipur spelades James Bond-filmen Octopussy in.

Gudomliga Indien med Per J Andersson
Djup inblick
i Indiens rika kultur och historia. Britternas New Delhi med pampiga regeringsbyggnader och breda paradgator, mogulernas Old Delhi med den stora moskén Jama Masjid och folklivet i gränderna. De fromma hinduiska pilgrimernas stad Varanasi vid Gangesfloden där vi ska uppleva den förtätade stämningen under soluppgången när pilgrimerna tar sitt rituella bad i Ganges och under en articeremoni vid floden.

Agra med världens mest kända och kanske vackraste byggnad - Taj Mahal – och den fascinerande övergivna huvudstaden Fatehpur Sikri.

I nationalparken Ranthambore ger vi oss ut på tigerspaning och hoppas förstås möta en eller flera av de tigrar som finns här. Därefter till delstaten Rajasthans huvudstad Jaipur där vi rider elefant upp till det grandiosa Amber Fort.

Sedan vidare ner söderut till Pushkar och charmfulla Udaipur. Läs mer om resan här!

James Bond-filmen Octopussy, som hade premiär 1983, spelades in Udaipur med Roger More i – med autoriskha-jakt i basaren och simtur ut till Lake Palace Hotel mitt i stadens sjö:

2015-09-29 13:58 Kommentera
Kategori: Djur- och natur, Flyg till Indien, Hinduism, Historia, Indien, Indienresor, Kultur, Turism

Så reser du runt i Indien

2015-09-17 10:22 Kommentera
Kategori: Hinduism, Historia, Indien, Indienresor, Indisk mat, Indiska tåg, Kerala, Kultur, Kvinnor, Kärlek, Politik, Sol, Tiger, Turism

BlåTajMahal.jpg

30 september på Etnografiska museet berättar jag och PK Mahanandia om Indiens ursprungsfolk, kärleken, cykelresan och boken New Delhi-Borås - läs mer om det evenemanget här!. Men kan du inte komma då och är nyfiken på Indien, så får du en till chans.

På eftermiddagen onsdagen 25 november berättar jag och visar ett bildspel på biografen Victoria i Stockholm om att resa i Indien och om hur landet förändrats sedan jag först besökte landet för 32 år sedan.

Föredraget är döpt, precis som min och fotograf Håkan Elofssons reportagebok från 2007, till Indien – elefanten som började dansa

USP: Om några år beräknas Indiens ekonomi vara den tredje största i världen. Moderniseringen till trots har Indien ett motståndskraftigt kulturellt och socialt arv, på gott och ont.

När: Onsdag 25/11 | 190 kr | 13.00–ca 15.00
Var: Biografen Victoria, Götgatan 67, Södermalm, T-bana Medborgarplatsen
Obligatorisk föranmälan: klicka här eller ring 08-679 03 74 (anmäl dig nu innan platserna tar slut).
Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm.
För mer information: kontakta Katarina Wicksell, tel: 08-679 03 74 katarina.wicksell@sv.se

Kom och skaffa dig ovärderlig information inför din Indienresa och passa på att ställa resefrågorna som du vill ha svar på!

Mer att läsa:
Indien från A till Ö – så förstår du bättre det mångkulturella landet i öster.

2015-09-17 10:22 Kommentera
Kategori: Hinduism, Historia, Indien, Indienresor, Indisk mat, Indiska tåg, Kerala, Kultur, Kvinnor, Kärlek, Politik, Sol, Tiger, Turism

Bröllop maharaja style

2015-08-26 16:19 Kommentera
Kategori: Hinduism, Indien, Indienresor, Kärlek, Politik, Sex, Turism

Indisktbrollop.jpg

Här fortsätter Indienbloggens grundkurs i indisk kultur för förstagångsresenärer.

Hur träffas indier som ska ingå äktenskap och hur ser ett indiskt bröllop ut?

Vi börjar bakifrån, med bröllopet:

Bombay. Jag vet att Sanjay till vardags klär sig i t-tröja och jeans, eller möjligtvis chinos. Men i dag ska han gifta sig och han är klädd som en maharaja. Lång sidenkurta (skjorta som går till knäna) med guldbrodyr, orange turban med plym och glittriga sandaler med en spira längst fram.

Sunita är heller ingen klädtraditionalist. Man ser henne mest i slitna jeans och en tajt top och kanske en grå kavaj när hon kör sin skoter genom den hektiska Bombaytrafiken. Men i dag ska hon gifta sig och är liksom sin blivande man klädd enligt traditionen i hans och hennes föräldrars hemby: guldglittrande röd sari, hennafärgade händer och fötter och armarna täckta med silvriga och guldiga bangles (armringar).
Det är båda klädda och smyckade mycket otidsenligt (för att vara Bombay) och traditionellt (för att vara just Sanjay och Sunita).

Snart kommer gästerna. 500 är bjudna. Piren bredvid Gateway of India i Bombay, som praktiskt taget varje kväll är uthyrd till bröllop, strålar av ljus. Partytält, överdåd av cateringmat och hundratals plaststolar. Dessutom en mässingsorkester som spelar en blandning av hindifilmlåtar och västerländska popklassiker, ackompanjerad av fyrverkeriernas kraftiga explosioner. Allt är som i en saga, som i en dröm, som i en Bollywoodfilm och som i hundratusentals byar och städer runt om i Indien.

Det finns lika många bröllopstraditioner i Indien som det finns etniska, lingvistiska och kulturella grupper. Smak, stil och riter bestäms av religion, kast, klass, utbildning, hemby. Men överdådet och den glittrande prakten har de gemensamt.

Att man låter bröllop kosta mycket pengar är inget unikt indiskt, men om man skulle göra en lista över länder där de generellt sett är mest påkostade skulle förmodligen Indien hamna högst. Ett skäl till att de är så påkostade är vanan att bjuda många gäster. Jämfört med i väst bjuds betydligt vidare cirklar: vänners vänner och släktingars vänners vänner eller varför inte en västerlänning som bara råkar gå förbi.

Fattiga familjer tar lån för att ha råd med sina barns bröllop, vilket gör att de kan bli skuldsatta för resten av livet. Att ordna ett litet avskalat budgetbröllop har därför blivit ett radikalt val bland socialt engagerade och välutbildade, som anser att megabröllopen är en dålig indisk tradition, som ruinerar och exkluderar.

Är man traditionell låter man en astrolog bestämma datumet för bröllopet. Stjärnorna måste stå rätt för lyckad förening. Någon gång under den torra vinterårstiden är vanligaste valet. Tre dagars eller en hel veckas firande är inte ovanligt. Populära inslag är att brudgummen rider till bröllopet på en vit häst, att manliga och kvinnliga gäster umgås var för sig under festen, att kvinnorna dagen före vigselceremonin uppträder med en ceremoniell dans och kvällen efteråt arrangerar lekar för att de nygifta, som i dagarna kanske träffats för allra första gången, ska lära känna varandra.

Bland hinduer är det ofta en brahmin (präst) som utför ceremonin. Men man kan också gifta sig borgerligt med en tjänsteman från kommunen eller jurist från en lokal domstol som vigselförrättare. Till skillnad från kristna gifter sig hinduer vanligtvis inte i templet, utan hemma eller i en hyrd lokal.

Men hur träffas vanligtvis indier som sedemera gifter sig med varandra? Jo, fortfarande regerar det arrangerade äktenskapet. men det är på väg att förändras, sakta men säkert.

– Hur träffade du din fru? frågar jag den unge internetdesignern Senthil Murugesan i Tiruchirapalli i Tamil Nadu.
– Via bharatmatrimony.com, svarar han.
– En kontaktsajt? undrar jag förbluffad. Du letade runt, hittade en läcker, intressant tjej, mejlade henne och så dejtade ni …
– Nej, nej, avbryter han. Mina föräldrar la ut uppgifter om mig, och en bild på mig. Likadant gjorde hennes föräldrar med sin dotter. Sedan mejlade de varandra och diskuterade hur kompatibla vi var. Ja, mina föräldrar frågade förstås mig vad jag tyckte om flickan innan det var dags att träffa henne, men det var dem som skötte allting.
– Så det var inte kärlek på internet?
– Nej, det var arrangerat äktenskap online.

De arrangerade äktenskapen är fortfarande normen, kärleksäktenskap undantagen. Det verkar nästan inte spela ingen roll hur frigjord en modern indier är från kasthierarkierna, planerna på äktenskap föser obevekligt tillbaka de frigjorda i den traditionella fållan. Man kan studera, jobba och umgås med folk med helt annan kasttillhörighet, men när man gifter sig gör de flesta det fortfarande inom kasten, skrået, gruppen.

Ofta är det kvinnan och hennes föräldrar som drar kortaste strået i kampen om status på äktenskapsmarknaden. För att få sin dotter gift måste kvinnans föräldrar betala hemgift till mannens föräldrar. Kraven kan vara horribelt höga: en skoter, ett kylskåp, en bil, hundratusentals rupier. Om mannens föräldrar inte är nöjda händer det att de klagar hos kvinnans föräldrar. Det förekommer avarter som att mannen och hans föräldrar mördar kvinnan på grund av att hemgift är för liten.
Indien är inte stillastående och evigt, som västerländska betraktare ofta brukar konstatera. Samhällsförändringarna går rasande fort.

Äktenskapen över kastgränserna är få, men ökar. Par som träffar varandra utan föräldrarnas inblandning är ovanligt, men blir vanligare. Hemgiften som begärs är hög, men kraven minskar. Allt fler accepterar äktenskap över kastgränserna så länge man är säker på att det finns andra kriterier än kast som leder till inflytande och delaktighet i samhället, säger exemeplvis sociologen Shiv Viswanathan vid Centre for the Study of Developing Societies. Kan man behålla sin status genom att välja en man med rätt utbildning istället för en man av rätt familj och kast så är det okej. Hos medelklassen i städerna är inte äktenskapsannonserna lika kastinriktade som förr och hemgiftskraven inte lika uttalade, enligt Shiv Viswanathan.

Den nya ekonomin betonar utbildning och social kompetens framför kast och religion. Vem vill inte klättra på samhällsstegen? Religiösa och sociala tabun har hindrat många indier från att ens orka närma sig stegen. När traditionens bojor lossas och ersätts av ett individuellt val har de åtminstone fått chansen.

2015-08-26 16:19 Kommentera
Kategori: Hinduism, Indien, Indienresor, Kärlek, Politik, Sex, Turism

Indien A till Ö

2015-08-25 10:13 Kommentera
Kategori: Hinduism, Historia, Indien, Indienresor, Islam, Politik, Turism

Tempelroad_Puri.jpg
Temple Road i Puri. Foto Per J Andersson

Om du ska resa i Indien och vill hänga med. Om du läser indiska dagstidningar och veckomagasin som India Today och Outlook och inte fattar vad där står. Här är lite fakta och några termer som är bra att hålla koll på – så att du fattar vad du läser.

Varsågod, här är grundkursen att skriva ut och packa ner i handbagaget och kanske ögna på flyget ner:

Adivasis. Samlingsbegrepp för Indiens stamfolk. Finns utspridda över hela landet. Ofta kommer de i kläm när det moderna indiska samhället expanderar – och börjar expropriera för skogsavverkning, industrietableringar och väg- och dammbyggen. Kampen mot den omstridda Narmadadammen förs till stor del av adivasis.

Ashoka. Åren 268–233 f Kr kung i Mauryariket, som täckte stora delar av dagens Nordindien, Pakistan och Bangladesh. År 261 f Kr konverterade Ashoka till buddism, vilket ledde till att buddismen spreds till Sydostasien och Sri Lanka. Efter Mauryadynastins fall skulle det dröja ändå till vår tid – till 1947 – innan det åter fanns ett Indien, som omfattade större delen av indiska kontinenten och inte styrdes av muslimska dynastier med rötterna i Centralasien och Mellanöstern.

Ayodhya. Stad i delstaten Uttar Pradesh i norra Indien, varifrån kung Rama regerade, enligt eposet Ramayana. I dag är Ayodhya känd som staden där hinduiska aktivister 6 december 1992 rev Babrimoskén, som byggdes 1526 under den förste mogulhärskaren Baburs regim. Aktivisterna hävdade att det dessförinnan stod ett Ramatempel på platsen, ett tempel som revs av muslimer, för att de skulle kunna bygga moskén. Hinduaktivisterna vill bygga upp Ramatemplet igen, men projektet har stoppats av myndigheterna för att undvika sammandrabbningar mellan hinduer och muslimer.

BJP. Förkortning för Bharatiya Janata Party (Indiska folkpartiet). Grundat så sent som 1980. BJP ledde centralregeringen tolv dagar efter valet 1996 och hela perioden 1998–2004 och premiärminsitern hette då Atal Bihari Vajpayee. Sedan valet 2014 leder partiet en majoritetsregering med Narendra Modi som premiärminister. BJP är Indiens näst största parti efter Kongresspartiet. Har liksom sina systerorganisationer i paraplyorganisationen Sangh Parivar ett program som går ut på att stärka hinduernas roll i det indiska samhället.

Bandh. Ett hindiord som betyder stängd och som engelskspråkiga indiska tidningar använder flitigt i betydelsen "strejk" eller till och med "generalstrejk", ofta akompanjerad av någon form av politisk aktion, t ex en hungerstrejk, en sit-in eller en ohörsamhets- och icke-våldsaktion.

Callcenter. Den engelska termen för ett serviceföretag som sköter kundtjänsten, ofta via telefon och internet, åt andra företag. Många västerländska storföretag har sedan millennieskiftet flyttat kundtjänsten till callcenter i Indien.

Centralregering och delstater. Indiska unionen är en federal stat, ungefär som USA och Tyskland. Den federala regeringen i New Delhi bestämmer bland annat över utrikespolitik, försvar, utvecklingsplanering och valuta. Delstatsregeringarna ansvarar bland annat för skolväsen, sjukvård, busstrafik, polis och jordbruk. Både Indiska unionen och delstaterna har parlament, som det är allmänna val till ungefär vart femte år. Indiska unionen består av 29 delstater och sex centralt styrda unionsterritorier.

Crore. Indiskt ord för 10 miljoner.

CPI (M). Förkortning för Communist Party of India (Marxist). Bröt sig 1964 loss från moderpartiet CPI, och orienterade sig långsamt – för långsamt enligt många – bort från Moskva. I dag Indiens största kommunistparti. Har tvingat reformera sin politik efter Sovjets fall, men är fortfarande – i jämförelse med Västeuropas gamla kommunistpartier – ett doktrinärt marxistparti. I valen till parlamentet i New Delhi har partiet, bortsett från i de första valen på femtiotalet, aldrig fått mer än fem–sex procent av rösterna. I delstaterna Västbengalen, Kerala och Tripura har CPI (M) i perioder varit största parti därmed haft den regionala regeringsmakten.

Dalit. Ett hindiord för krossad eller förtryckt. Den gängse termen som används i tidningarna om oberörbara, eller kastlösa (outcasts) som man sa förr, och en del andra andra marginaliserade grupper. Mahatma Gandhi införde termen harijans, guds barn, men det ordet hör man sällan idag. Se också Scheduled castes.

Delningen (The Partition). I Indien pratar man inte så ofta om 15 augusti 1947 som dagen då Indien blev självständigt. 15 augusti 1947 är mer förknippat med den andra stora händelsen den dagen: den traumatiska delningen av Indien, The Partition. Under självständighetsrörelsen fruktade Indiens muslimer hinduisk dominans i den framtida självständiga staten. Därför bildade muslimer 1906 All India Muslim League, som arbetade för självständighet tillsammans med Nationalkongressen, som hade en stark hinduisk identitet. Muslim League sa nej till att ingå i en hinduiskt dominerad stat. Därför delades det brittiska Indien. Två stater utropades: ett i ett huvudsak hinduiskt Indien och ett i huvudsak muslimskt Pakistan. Pakistan bestod fram till 1971 av två delar: Öst- och Västpakistan. Därefter är Östpakistan en självständig nation med namnet Bangladesh. Delningen 1947 ledde till våldsamma sammanstötningar i Punjab mellan hinduiska flyktingar på väg österut och muslimska flyktingar på väg västerut. Flera miljoner människor miste livet. The Partition är fortfarande ett fult sår i den indiska samtidshistorien och anses av många som ett stort nationellt misslyckande.

Dravider. Flyttade in i Indien i förhistorisk tid. I dag är draviderna dominerande i de fyra sydindiska delstaterna Andhra Pradesh, Tamil Nadu, Karnataka och Kerala. Vanligtvis var dravidernas samhällen matrilineära, det vill säga: deras egendom gick i arv från mor till dotter.

Gandhi, Mahatma. Hette egentligen Mohandas Karamchand Gandhi. Epitetet Mahatma, som han fick i självständighetsrörelsen, betyder "stor själ". Trots sitt efternamn är han inte släkt med familjen Nehru-Gandhi. Född 1869. Mördad 1948 av en hindunationalist, som ansågs att han var för tolerant mot muslimerna. Utbildade sig till advokat i England och arbetade under några år i Sydafrika innan han återvände till Indien 1915 och engagerade sig i Natikonalkongressen, där han verkade ända fram till självständigheten. Känd framför allt för sina idéer om icke-våld och ohörsamhet i motståndet mot ockupationsmakten. I dag betraktas Mahatma Gandhi som en blandning av nationalhelgon och landsfader.

Hindutva. Betyder ordagrant "hinduiskheten". En riktning inom indisk politik som strävar efter att stärka hinduismens roll i politiken och därmed höja den hinduiska nationella självkänslan, ofta på muslimers, kristnas och andra religiösa minoriteters bekostnad.

Indoarier (indoeuropéer). Det folk som cirka 1500–1200 f Kr sakta men säkert flyttade från Centralasiens stäpper ner mot Indusdalen och indiska halvön. Med sig hade de hästen, vagnar med hjul, en mer patriarkal tradition med egendomsarv från far till son och en offerreligion som var fröet till dagens hinduism. Under tidig vedisk period, cirka 1400–900 f Kr, byggde indoarierna städer i Punjab och nära floderna Ganges och Yamuna. Under sen vedisk period, cirka 900–500 f Kr flyttade de successivt österut längs Ganges. När indoariernas bosättningar spred sig trängdes draviderna söderut.

Kast. Har ingen motsvarighet på något indiskt språk, ändå används ordet (som man tror har portugisiskt ursprung) i indisk massmedia och officiella dokument. I de sanskritbaserade indiska språken finns två ord för det vi kallar kast: varna, som betyder "färg", och jati, som betyder "födelse". Kastsystemet anses ha uppkommit då indoarierna migrerade till Indien. Indoarierna var ljusare i hudfärgen än de folk som redan bodde i Indien, och de försökte hålla sin ras ren genom att undvika att gifta sig med icke-arier. Bland arierna uppstod från cirka 1000 f Kr fyra varnas brahman/brahmin (präst/lärare), kshatriya (krigare/aristokrat/byhövding), vaishyas (köpman/borgare) och shudra (hantverkare/tjänare/uppassare). Inom varje varna finns i dag ett flertal jatis, som är förknippade med ett visst yrke eller ett visst geografiskt område. Det finns flera tusen jatis.

Kongresspartiet. När Indien blev självständigt 1947 omvandlades självständighetsrörelsen Nationalkongressen, som grundades 1885, till Kongresspartiet. Kongresspartiet hade regeringsmakten 1947–77, 1980–89, 1991–96 och 2004–2014. Är tillsammans med BJP det enda parti som har stöd i hela landet och saknar tydlig regional profil. Kongresspartiets ledarskikt har ända sedan självständigheten dominerats av familjen Nehru-Gandhi. Ordförande är änkan efter den mördade Rajiv Gandhi, den Italienfödda Sonia Gandhi.

Lakh. Indiskt ord för 100 000.

Maharaja. Betyder "stor härskare", men var i själva verket benämningen på regionala lydkungar med begränsad regional makt. Ofta fanns det en utländsk makt – afghaner, perser, moguler, britter – som kontrollerade Indien och krävde maharajornas lojalitet. Vid självständigheten 1947 fanns 565 småstater styrda av maharajor (hinduiska kungar) och nawaber (muslimska kungar). I samband med självständigheten förlorade de all makt, men fick apanage från regeringen fram till 1971, då även det drogs in. De före detta maharajorna fick därefter stå på egna ben. Vissa maharajaättlingar har byggt om sina palats till lyxhotell, klär ut sig i turban och traditionella kungakläder och odlar sin särart. Andra har valt att tona ned sitt kungliga påbrå. Kanske skulle man kunna säga att de indier som är ättlingar till maharajor i dag har ungefär samma status som adeln i Sverige, det vill säga: arvet är dörröppnare i vissa kretsar, men inte alls i andra.

Moguler. Muslimska härskare av turkiskt och mongoliskt ursprung som under 1500-talet invaderade och skapade ett mäktigt imperium i norra Indien. Babur blev 1526 den första mogulkejsaren i det muslimska mogulriket. Därefter följde Humayun (1530–56), Akbar (1556–1605), Jehangir (1605–1627), Shah Jahan (1627–1658) och Aurangzeb 1658–1707.
Akbar gjorde sig känd för sin tolerans och religionsfrihet. Han gifte sig med en hinduisk kvinna och tillsatte hinduer på höga poster i förvaltningen och avskaffade straffskatten för icke-muslimer.
Aurangzeb är däremot känd som en intolerant muslimsk härskare. Han återinförde straffskatten för icke-muslimer och lät riva hindutempel. I dag pratar hinduiska nationalister med avsmak om Aurangzeb, som lät riva hindutempel för att på dessa platser bygga moskéer.
Efter Aurangzeb följde tre svaga mogulkejsare. Mogulrikets fall var därmed inlett och britterna övertog sakta men säkert kontrollen över Indien.

Mundafolken. Lever utspridda över olika delar av Indien och anses vara Indiens äldsta folkgrupp. De levde på indiska halvön innan draviderna invandrade.

Nationalsången heter "Jana Gana Mana" och är skriven av bengalen Rabindranath Tagore, Nobelpristagare i litteratur 1913. han har f ö också skrivit Bangladesh nationalsång..

Nehru-Gandhi-familjen. Motilal Nehru (1861–1931) var en västerländskt utbildad advokat i Allahabad i Uttar Pradesh i norra Indien och medlem i Nationalkongressen. Motilals son, Jawaharlal Nehru (1889–1964), efterträdde 1929 sin pappa som ordförande i Nationalkongressen och blev 1947 det självständiga Indiens första premiärminister.
Indira Gandhi (1917–1984), dotter till Jawaharlal Nehru, fick sitt namn av sin make Feroze Gandhi (som inte var släkt med Mahatma Gandhi). Indira var premiärminister 1966–1977 och 1980–1984, då hon mördades av sikher som hämnd för indiska arméns stormning av sikhismens allra heligaste plats, Gyllene templet i Amritsar.
Rajiv Gandhi (1944–1991), son till Indira Gandhi, gifte sig 1968 med Italienfödda Sonia (1946–) och var premiärminister 1984–1989. Han fick avgå på grund av mutanklagelser i samband med Boforsaffären. Rajiv mördades 1991 av en tamilsk självmordsbombare som hämnd för Indiens inblandning i konflikten i Sri Lanka.
Sedan 1998 är Sonia Gandhi ordförande i kongresspartiet. Sonia och Rajiv fick två barn, Rahul (1970–) och Priyanka (1971–), som förväntas ta över i kongresspartiet efter sin mor.

Religioner. Hinduerna dominerar, medan muslimerna utgör största religiösa minoritet. Så här fördelar sig de troende enligt Indiens folkräkning: Hinduer 80,5 procent, muslimer 13,4 procent, sikher 1,9 procent, kristna 2,3 procent, buddister 0,8 procent, jainer 0,4 procent och parser mindre än 0,1 promille.

RSS. Rashtriya Swayamsevak Sangh (Nationella frivilligkåren). Militant organisationen bildad redan 1925. Hävdar att hinduisk nationalism är grunden för indisk identitet. RSS är en av de mest hindutva-extrema av medlemsorganisationerna i paraplyorganisationen Sangh Parivar.

Sangh Parivar (Den förenade familjen). Paraplyorganisation för de organisationer som företräder hindutva i indisk politik: BJP, RSS, VHP med flera.

Scheduled castes (SC), Scheduled tribes (CT) och Other backward Classes (OBC) är tre officiella termer som används om daliter/oberörbar, ursprungsfolk och andra marginaliserade grupper. Ända sedan självständigheten kan de som tillhör någon av dessa listade grupper få billigare tågbiljetter och därtill kvoter så att de enklare kommer in på universitet, lättare får statliga jobb och lättare kan bli valda till politiska församlingar. Det är statens sätt att ge välvilliga puffar i ryggen som ska motverka den låga statusen, skulle man kunna säga.
Enligt senaste folkräkningen (2011) är 16,6 procent av Indiens befolkning Scheduled castes och 8,6 procent Scheduled tribes. Med andra ord: lite mer än var femte indier om omfattas av kvoteringssystemet.

Shiv Sena (Shivas armé). Radikalt hindunationalistiskt politiskt parti, grundat 1966 av Bal Thackeray, som fortfarande leder partiet. Har sin bas i Bombay. I dag har partiet avdelningar runt om i Indien, men är fortfarande starkast i Maharashtra och dess delstatshuvudstad Bombay. Shiv Sena var ett av de politiska partier som låg bakom namnbytet till Mumbai 1996. Partiet ingick i den BJP-ledda koalitionen National Democratic Alliance, som regerade Indien 1998–2004. Har aldrig fått mer än ett par procent av rösterna till det federala parlamentet i New Delhi, men är tillsammans med BJP ett av de största partierna i styret av Mumbai Municipal Corporation (Bombays storkommun).

Språk. Indien har 22 officiella språk. Därtill finns flera hundra språk som saknar officiell status, men likafullt talas av miljoner människor. De tio största officiella språken är i storleksordning: hindi, bengali, telugu, marathi, tamil, urdu, gujarati, kannada, malayalam och oriya. Enligt konstitutionen ska den federala regeringen skriva sina beslut på två språk: hindi och engelska.

Storlek. 3 288 000 km2 (sju gånger så stort som Sverige; från nordligaste delstatshuvudstaden Srinigar till sydligaste delstatshuvudstaden Trivandrum är det 369 mil, Stockholm–Aten är bara 293 mil). Man kan också uttrycka det så här: om man lägger Indienkartan över Europas karta upptäcker man att Indien på bredden sträcker sig från Irland väster till östra Ukraina i öster och på längden sträcker sig från Kiruna i norr till Saharas öken i söder.

2015-08-25 10:13 Kommentera
Kategori: Hinduism, Historia, Indien, Indienresor, Islam, Politik, Turism

Indien och jag passar ihop

2015-08-21 10:07 Kommentera
Kategori: Indien, Indienresor, Turism

Per_Indien_1986.JPG
Jag i Bangalore 1986.

Jag minns att jag som barn, fem, sex år gammal kanske, älskade plottriga rum som bjöd med många olika intryck. Proppfulla bokhyllor med böcker i olika färger på ryggarna, udda souvenirer, rostiga spikar och gamla vardagsföremål från olika tidsåldrar.

Indien är som de där bokhyllorna. I ett blickfång: brokigt, rörigt, fullt av intryck, hisnande färgblandningar, företeelser från olika epoker sida vid sida.

Jag vet ingen annan
plats på jorden som känns så olik vår värld och samtidigt är så trygg. Jag är ständigt omgiven av människor. Indien behöver inte som Kina en järnhård maktapparat som slår till som en rävsax över medborgare som tar felsteg. I Indien håller sig folk på mattan tack vare en infernalisk stark social kontroll. Det innebär att det förlamande kastsytemet, som fortfarande är ett av landets stora utvecklingshinder, lever kvar. Det innebär också att våldsbrott på öppen gata är ovanliga. Jag, du, vi kan promenera fritt i praktiskt taget alla indiska städer, även nattetid utan förhöjd risk att bli rånad.

Istället blir vi överfallna av intryck. Indien är mångfacetterat, inbjudande, färgstarkt och omtumlande. Det är omöjligt att ha tråkigt och det är lätt att hänföras av alla starka uttryck. Det är förstås också lätt bli upprörd över fattigdom och orättvisor och allt sådant som inte står rätt till. Ilskan är en del av upplevelsen av Indien. Utan svärtan skulle vi ha en falsk, ytlig och därmed ointressant bild av landet.

Men indierna har inga problem med att diskutera landets problem, som ju är många. Om man inte värjer sig hamnar man snabbt i samtal med folk på gatan, kaféet och i tågkupén. Då märker man att indierna inte skräder orden när det handlar om korrumperade politiker och byråkrater. I samma andetag lovprisar de – inte utan självgodhet – demokratin, historien, religionen, maten, vetenskapen, kulturen och – inte minst – den indiska pressen, som är frispråkig, uppkäftig och skoningslös mot makthavarna.

– Indien, säger de, är fantastiskt.

Jag nickar, ler och tänker att jag har kommit fram till samma slutsats.

3bocker.jpg

Jag har skrivit flera böcker om Indien. Är du själv på väg dit? Beställ då min Indien – personlig guide (Vagabond förlag).

Vill du läsa en historia som är som en saga om en omöjlig kärlek och en lika omöjlig resa med cykel från Indien via Afghanistan och Iran till Europa och slutligen Borås? Beställ då min senaste Indienbok, New Delhi–Borås (Forum 2013/Månpocket 2014).

2015-08-21 10:07 Kommentera
Kategori: Indien, Indienresor, Turism

Tåg i Indien

2015-08-04 10:11 2 kommentarer
Kategori: Indien, Indienresor, Turism

Indiskajarnvagen_nat.jpg
Indian Railways har världens längsta nationella järnvägsnät och är världens största arbetsgivare med cirka en miljon anställda.

Tågresorna fick mig att se Indien.

På tågen hamnade jag i långa konversationer om livet i det främmande landet tillsammans med nyfikna engelskspråkiga medelklassindier. I timmar satt vi och pratade, bjöd varandra på jordnötter och drack hett te medan vi dunkade förbi bränd röd jord, gula vetefält, på broar över breda bruna floder. Det fanns indier som hade drömmar, värderingar och idéer som liknande mina, eller som åtminstone utrycktes på ett sätt så att jag kunde få en inblick i dem.

Det här var ju fantastiskt! Jag var i rörelse samtidigt som jag hela tiden hade någon att prata med på ett språk som jag förstod. De indiska medelklassciceronerna – studenter, statstjänstemän, journalister, lärare, pensionerade militärer – guidade mig förbi det mest pittoreska och konstlade, till ett betydligt mer skamfilat men också levande vardags-Indien.

Så tog jag tåget till öknen. Klev ombord i huvudstaden och färdades via muromgärdade städer över Aravallibergen och genom Tharöknen där kan vilda kameler springer kapp med stäpplöpare längs spåret, till sagostaden Jaisalmer, dit jag anlände lunchtid nästa dag.

Från Indiens ekonomiska centrum tog jag tåget till dess andliga dito. Jag gjorde som sex miljoner pilgrimer: vallfärdade till den heliga staden Varanasi vid floden Ganges. Tågresan från Bombay gick tvärs över subkontinenten och bjuder på utsikt över berg, bördiga slätter, halvöken och skogar.

Ett litet näpet lok med ett gulligt leksaksaktigt tåg stod och hämtade andan på stationen i New Jalpaiguri på slätten i norra Västbengalen, redo att ta mig uppför Himalayas sluttningar. Loket tog fart och kämpade sig fram på den smalspåriga järnvägen, uppför bergssluttningen till testaden Darjeeling. Ibland slog rälsen knut på sig själv, ibland fick tåget sicksacka sig uppåt: uppåt på en bit räls, bakåt på en annan och så uppåt på en tredje. Det gick oändligt långsamt, men utsikten över terrassodlingarna och den snötäckta Kangchenjungatoppen var mäktig.

Jag tog tåget de 300 milen från New Delhi i norr till Keralas residensstad Trivandrum i söder. Mer än två dygns konstant dunk från skenorna. Första timmarna blickade jag ut över gulbruna veteåkrar, sista biten över kokospalmer och ljusa sandstränder. Jag reste genom flera klimatzoner än vad som ryms i hela Europa. Vinterkvällen var immigt kylig vid avfärden från Delhi och ångande het vid ankomsten till Kerala.

Kort sagt: åk tåg. Det är numera lite knöligt att boka sina indiska tågbiljetter på bokningssaten Cleartrip på nätet. Hursomhelst kan du använda Cleartrip som trafikplanerare för att kolla vilka som går och när de går och hur tid de tar. Ett tips: AC 2 tier och AC 3 tier är två bra luftkonditionerade klasser för nattliga tågresor, där du får liggplats med nymanglade lakan och kudde.

Kör du fast med själva bokningen, ring (08-562 650 09) eller mejla Sami på Indcen så bokar han åt dig mot en avgift. Eller gå in på Tourist Reservation Office på New Delhi Railway station när du väl är där.

2015-08-04 10:11 2 kommentarer
Kategori: Indien, Indienresor, Turism

Basaren i Delhi

2015-07-27 07:39 Kommentera
Kategori: Indien, Indienresor, Turism

Ko-i-Pahar-Ganj.jpg

En månad på resa kan i din kropp och din själ kännas som ett helt år. För dina vänner som stannade hemma verkar tiden däremot ha stått still. Det är ren magi. Att resa är intensifierat liv. Resandet ger ett förhöjt antal intryck per minut. Det är hemligheten bakom resans magiska förmåga att förändra dig.

Oföränderlighet urholkar själen. Nya utsikter ger nya perspektiv. Genom att resa skärps din iakttagelseförmåga och du blir du mer observant också på din hemmiljö. Plötsligt ser du saker i din omgivning som tidigare varit osynliga för ditt öga. Tänk om du var lika uppmärksam på din vardagspromenad till bussen där hemma som när du kliver runt i en indisk basar? Så här:

Klockan är snart elva på kvällen när jag jag promenerar mellan fruktstånden och teserveringarna i Main Bazaar, Pahar Ganj, i New Delhi.

Jag pratar med bagarpojkarna som sticker ner händerna i de röda tandoori-ugnarna och plattar ut degklumparna på insidan. Jag möter de rödsprängda blickarna från de gamla kvinnorna och männen som vilar insvepta i grå lakan på sina khats (repsängar) längs husväggarna. Jag snubblar nästan över mannen som skruvat isär en växellåda och lagt ut brickorna, muttrarna och kugghjulen i ett prydligt mönster på en pappskiva mitt i gränden. Jag kryssar fram genom en skock getter. Jag klappar kornas blanka ryggar. Jag känner lukten av varm fukt och blött tyg från kvinnan som stryker skjortor med ett rostigt ångstrykjärn. Jag skrattar för mig själv åt mannen som vispar varm mjölk med en ombyggd borrmaskin. Jag hasar mig förbi mellan en cykel och försäljaren som brett ut en blå näsduk på marken där det ligger tio blixtlås, hundra dragskor och en handskriven kartongskylt med texten "Zip fix". Jag står och stirrar på mannen som rest pyramider av hundratals hönsägg på en träskiva under en naken glödlampa och tänker "faller ett, faller alla".

Och nattluften är så het, tjock och klibbig att det känns som om min blöta kropp är en del av av allt runtomkring. Just nu är jag och Delhi oskiljaktiga.

Då blir det för mycket, då får jag plötsligt lust att gå tillbaka till hotellet, ta en kall dusch, sätta mig på sängen under den svalkande fläkten, packa upp anteckningsblocket och beskriva allt det här med ord som samhörighet och mänsklig värme, trots att de klingar klyschigt.
Jag ska skriva att det är detta Delhi jag gillar bäst, att en planlös promenad i gränderna slår Taj Mahal, Red Fort och Kajuraho med kamellängder… men då ser jag hundar som sjasas bort, kvinnor som syr, silverhalsband som lagas, en flicka som sopar framför sin dörr… en kvinna som snarkar… rök, brända löv, damm… sjunger, pratar, spelar kort… ligger på rygg, glöder, sover redan… kokar, fräser, kavlar… gropar i gatan, rynkor i pannan, brända bubblor på brödet.

Hur i hela världen ska jag få skildra allt det här för dem där hemma?

2015-07-27 07:39 Kommentera
Kategori: Indien, Indienresor, Turism

Per J Andersson

Jag är redaktör på Vagabond sedan starten 1987 - och därtill besatt av Indien, som jag ständigt reser till. Senaste 30 åren har det blivit hundratals reportage och hittills fem böcker om landet, senast dokumentärromanen New Delhi-Borås. Har du frågor om Indien? Maila per@vagabond.se.

Webbfrågan

  • Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842