Vår man på Mallorca

Älskade apelsiner!

2015-04-29 15:17 3 kommentarer
Kategori: historia, mallorca, tips & sånt, vardag

alskade_apelsiner_web.jpg
Ett "social-politiskt-turist-konsument-statement-uppmaning" kring Sóllers apelsiner och annat närodlat.

Jag älskar verkligen apelsiner. Det är en fantastik skapelse, ett mästerverk. Det finns helt enkelt ingen bättre frukt. Kanske är denna kärlek en subtil orsak till att jag spenderar mina Mallorca-dagar i just Sóllerdalen? Ett område som har en lång historia kring just apelsiner.

Det var morerna som tog med sig frukten hit för ca 600 år sedan och sedan dess har den fått ett stort ansvar för dalens rikedomar. Export var viktig under lång tid och Frankrike var en stor konsument. Mängder med frukt gick från Port de Sóller till Marseille och den numera välbesökta spårvagnen från centrala Sóller till hamnen byggdes ursprungligen för fruktvagnar.

Dalens framgångar i exportindustrin ledde även till den idag klassiska järnvägen Ferrocarril de Sóller mellan Palma och Sóller som invigdes 1912. En triumf i modern teknologi då det begav sig.

Det är därför jag med viss vemod ser odling efter odling stå orörd och igenvuxen bakom sina rostiga stängsel.

För problemet är att både produktion och konsumtion idag ser annorlunda ut. "Billigt" säljer och och det är i princip omöjligt för dalens relativt små och spretiga gårdar att på ett vettigt sätt konkurrera med fastlandets industriodlingar. Många träd lämnar därför idag inget annat än fallfrukt och sporadiskt plockade frukter från familj och grannar.

Men det finns hopp. Det finns det alltid.

Fet a Sóller är en lokal leverantör (och webbutik) som uteslutande jobbar med lokala producenter. Och även lite mer nyskapande saker, som Angel d'Or, en apelsinlikör producerad mitt i dalen, håller på att addera ett nytt värde till den lokala frukten.

Det stora arbetet ligger dock hos oss. Vi som är här på besök, vi som konsumerar och vi som är en del av hela öns riktigt stora industri; Turism! Vi har ett ansvar och jag tänkte därför försöka mig på ett litet "social - politiskt - turist - konsument - statement - uppmaning";

Folk säljer det som fungerar och så länge "billigt" ligger högt på listan så lär ingen förändring ske. Snarare tvärtom. Importen kommer öka och så småningom kommer lokala producenter och leverantörer inte orka hålla emot längre.

Frågeställningen är därför tämligen enkel; Vill vi, på vår efterlängtade semester, på vår älskade ö, denna bördiga plats med allt från grisfarmar, fiskehamnar och fruktodlingar, konsumera importerad mat?

Svaret är lika enkelt; Nej. För det åter ju helt absurt.

Om öns huvudinkomst "turism" ställer kravet att endast konsumera närodlade produkter - oavsett var du befinner dig på ön - så kommer producenter och leverantörer följa efter.

Vi behöver bara vara villiga att betala några cent mer, att gå några extra meter, att fråga oss fram till lokala produkter - och framför allt - säga nej till importerade apelsiner, för att tillsammans vända denna trend.

Återigen, folk säljer det som fungerar. Vi bär ansvaret och det är också vi som måste ställa kraven. Jag ber er därför, köp närodlat! Alltid.

Ps. Ge gärna mer tips på lokala producenter och butiker. Runt hela ön!

// MARTIN

2015-04-29 15:17 3 kommentarer
Kategori: historia, mallorca, tips & sånt, vardag

Anonym 760497361

Jag heter Martin och jag växlar mitt boende mellan Mallorca & Stockholm. Jag är fotograf & creative director på Défenseur de la Foi och ena halvan av bandet Sonicfleet. Skriver och fotar om självklarheter, hemligheter och eventuellt några oklarheter, men framför allt om mitt magiska Mallorca. Finns även på Twitter & Instagram.

Webbfrågan

  • Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842