Annons
Annons
Tåg, nattåg, Europa

Somna mellan rena lakan med huvudet på en mjuk kudde. När du vaknar är du framme. Foto: Getty Images och Back on Track Train Coalition

Europa

Renässans för nattågen i Europa – här är nyheterna

Gå ombord, gå och lägg dig, när du vaknar är du framme! Efter ett kvartssekels kräftgång är Europas nattåg tillbaka. Ett efter ett gör nedlagda sovtågslinjer comeback. Här är alla nyheterna.

Text: Per J Andersson • 2023-12-14 Uppdaterad 2024-02-18

Sedan slutet av 1800-talet har det rullat långdistanståg med sovvagnar kors och tvärs i Europa. Det var så man tog sig fram smidigast – utan att behöva byta tåg en enda gång – skönt sovande från Stockholm till Paris, München till Aten eller Köpenhamn till Rom.

Bara för att nämna tre exempel, fram till 1977 fanns direkttåg med sov-, ligg- och restaurangvagnar Paris–Istanbul, fram till 1989 Stockholm–Moskva och fram till 1994 Stockholm/Oslo–Hamburg.

När EU bestämde sig för att avreglera den hårt styrda flygmarknaden i början av nittiotalet kom lågprisflyget. Plötsligt kostade det inte 2 000 utan så lite som 200 att flyga mellan två europeiska huvudstäder. Det gjorde att en majoritet av de internationella långdistanstågen lades ner.

Nattågsdöden

Spiken i kistan, kändes det som, kom 2016 då Deutsche Bahn, det statliga tyska tågbolaget, en av Europas giganter, la ner samtliga sina nattågslinjer. Det var ju så billigt att flyga!

Men i östra Europa blev sovtågen kvar, och ett och annat också i Västeuropa, men de som ville ta tåget från Skandinavien söderut kunde inte längre räkna med sovvagnar, utan fick börja resa med de nationella snabbtågen, byta till danska dieseldrivna motorvagnståg och göra flera knixiga byten längs vägen.

Karta från Back-on-Track.eu – European Network to promote cross-border night trains.

Renässansen inledd

Men nu pågår en renässans. Kolla in den uppdaterade kartan över Europas alla nattåg här ovanför. Denna revival startades för prick sju år sedan – i december 2016 – av österrikiska tågbolaget ÖBB som kallar sina sovtåg för Nightjet. 10 december 2023 satte de in splitternya sovvagnar på flera av linjerna från Hamburg och söderut, tåg som är användbara för oss skandinaver som ska ner till Alperna eller Italien. Vagabond skrev om de nya vagnarna i november – läs mer här!

ÖBB:s nattåg, Nightjet som de kallas, kör bl a direkt Hamburg–Innsbruck, mumma för skandinaviska skidturister. Foto: ÖBB

10 december 2023 började ÖBB också köra sitt nya nattåg Berlin–Paris. Och tidigare under året startade startup-kooperativet European Sleeper nattåget Bryssel–Amsterdam–Berlin. 25 mars 2024 förlängs den linjen så att du tre dagar i veckan kan sova dig hela vägen Bryssel–Prag. Tåget avgår från den belgiska huvudstaden vid halvåtta på kvällen och når den tjeckiska pärlan vid Moldau kl 11 nästa förmiddag. Läs mer här!

Nytt är också ÖBB:s nattåg på sträckan München–Warszawa. Läs mer om ÖBB:s alla nattåg här!

Svenska nattåg

Vi svenskar har heller inte blivit lottlösa. Nattåg norrut har funnits utan avbrott sedan 1936. Men söderut fanns ingen chans att ligga raklång på väg till kontinenten mellan 1996 och 2012. Då startades äntligen ett nytt nattåg söderut. Det var Snälltåget som började att trafikera Malmö–Berlin. Senare förlängdes linjen upp till Stockholm och sommaren 2022 fick man konkurrens av SJ som med statliga stödpengar började trafikerar Stockholm–Berlin (via Hamburg) med sitt Euronight.

Sedan våren 2023 kör både SJ och Snälltåget nattåg Stockholm–Berlin. Foto: SJ

På längre sikt är det också dags för nya nattåg från nystartade tågbolaget Midnight Trains. Först ut med hjälp av stödpengar från EU blir linjen Paris–Venedig. Den sträckan trafikeras för övrigt fortfarande också av italienska Thello, vars sovtåg avgår från Paris klockan åtta på kvällen och når Venedig halv tio nästa morgon. Läs mer här!

Till Italien, Polen och Kroatien

Andra nystartade nattågslinjer, som vi skrivit om tidigare, är ÖBB:s nattåg Wien–La Spezia (porten till Cinque Terre) och Stuttgart–Rijeka (vid Kroatiens medelhavskust) samt tjeckiska České dráhys nattlinje Zürich–Prag via Salzburg och Innsbruck (som lades ner 2017 men återstartades i december 2022).

Numera kan du ta nattåg hela vägen från tyska Stuttgart till kroatiska medelhavskusten. Bilden från Opatija, några kilometer från järnvägsstationen i Rijeka, ändstationen för ÖBB:s Nightjet. Foto: Getty Images

Men vill man sova sig ner till Frankrike saknas en comeback. Under stora delar av 1900-talet rullade ju Nordexpressen Stockholm–Paris. Är det dags för att återse tåg som det står Destination Paris på på Stockholm Central? Nja, SJ verkar inte vara på gång, så hoppet står till franska statliga tågbolaget SNCF som knystat att de överväger en ny nattlig linje Paris–Köpenhamn–Malmö. Oklart när det kan bli verklighet dock.

På önskelistan: comeback för nattåget Madrid–Lissabon. Foto: Getty Images

På tågresenärens önskelista

Andra comebacker på tågresenärernas önskelista är ett direkttåg München–Aten som ju skulle göra tågresan ner till båtluffen i Egeiska havet rimligt enkel (idag får man åka vi Italien och ta färja över till Grekland). Och nattåg Paris–Madrid, Barcelona–Algeciras/Malaga och Madrid–Lissabon (det senare lades ner så sent som 2020).

En tröst är att det i december 2024 åtminstone är dags för att återse direktlinjen Paris–Madrid, fast det blir ett dagtåg som ska köras av italienska FS Italiane Group som äger Trenitalia och kör de italienska Frecciarossa-snabbtågen.

De kämpar för fler nattåg

Nätverket Back on Track lobbar gentemot EU och dess medlemsstater för fler internationella nattåg i Europa. Läs mer om deras kamp och om alla europeiska tågnyheter här!

Läs också:

Tre nya nattåg i Europa

Tågluffa i Schweiz

Tågluffa i Europa – så funkar det


Text: Per J Andersson • 2023-12-14
EuropaNyhetRestipsTågresorGuideTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top