Annons
Annons

909413.jpg

Krönika

Bada inte i badkar

Per tänker på hur känslan av fara spelar oss spratt

Text: Per J Andersson • 2013-03-01 Uppdaterad 2021-09-15

Bada inte i badkar
Farligare än flygplan, ormar och spindlar. Foto: Thinkstock.

Så korkade vi är! När vi läser rubriker om våldtäktsmän, terrorattacker och störtade flygplan tror vi att världen just i läsögonblicket, som genom ett trollslag blivit farligare.
Ännu på 1960-talet kunde du flyga med pistolen i handväskan. Men efter 1970-talets kapningar började man visitera passagerare och deras handbagage eftersom den potentiella faran fanns just där, i innerfickan och handväskan, och ingen annanstans.
När Pan Ams Boeing 747 med en incheckad väska med en bomb exploderade över skotska byn Lockerbie fick flygets säkerhetsansvariga en tankeställare: “Aha, så kan man ju också göra!” Därefter tvingades vi för första gången i flygets historia knalla ut i snålblåsten på plattan för att identifiera vår redan incheckade väska, som fick ett kryss med krita innan den lastades ombord. Som tur var la sig hysterin efter fem–sex år och nu slipper vi manuell väskidentifiering.

Sedan kom 11 september och vätske- och skobombarna och det blev fokus på helt andra saker: livsfarliga mattknivar, misstänkta mineralvattenflaskor och explosiva skor. Nu har värsta hysterin lagt sig, även om den minimala risken för vätskebomber ännu ett tag fortsätter att korka igen världens flygplatser.
Innan allt detta inträffade trodde vi inte att det kunde inträffa och var därför heller inte rädda för det.
Vem oroade sig före annandag jul 2004 för att en tsunami skulle slå till mot Asiens stränder? Efter katastrofen formulerades varningssystem, smiddes evakueringsplaner och sattes tsunamivarningsskyltar upp (skyltar som nu, nio år senare, bleknat och knappt är läsbara, vi börjar glömma …).

Innan den hemska gruppvåldtäkten i New Delhi i december 2012 var sexbrott det sista en resenär oroade sig för i Indien. Men nu rapporterade medierna att det kunde vara farligt för ensamresande kvinnor. Visst finns risken att utsättas för vålds- och sexbrott, i Indien liksom i resten av världen. Men risken ökade ju inte i och med den tragiska händelsen. Den var lika stor – eller snarare lika liten – före övergreppet. Och faran för en tsunami hade ju inte ökat bara för att det nyss inträffat en.

Nyligen besökte jag indiska ögruppen Andamanerna. Där var det förbjudet att gå på stranden efter mörkrets inbrott på grund av en enda krokodilattack med ett enda tragiskt offer för två år sedan. Risken för att bli krokodilmat förblir minimal, men den kollektiva hysterin hade skrikit efter åtgärder och fått myndigheterna att agera.

Det vore hälsosamt för vår riskbedömningsförmåga att inte fokusera på det som just inträffat och att inte låta oss skrämmas av mediernas snabbt uppblossande och lika snabbt falnande rapportering om allt jävligt som händer i världen.

Istället kan du ju göra något så osexigt som att kolla internationell olycks- och brottsstatistik. Då upptäcker du att världen ständigt blir allt tryggare att vistas i, att risken att utsättas för en överfallsvåldtäkt är tio gånger lägre i New Delhi än i Stockholm och att sannolikheten för att du ska drabbas av en terrorattack ombord på ett flygplan är en på 25 miljoner.

Risken för att du drunknar i ditt eget badkar däremot, den är statistiskt sett 40 gånger högre.
Mina råd till läsekretsen är således:
Dra ner på badkarsbadandet! Ut och res!

2 små och 1 stor fara

Ormbett

Statistiskt sett är sannolikheten en på 3,5 miljoner och då är ändå alla de som bor i giftormsområden medräknade. Risken för att du under ditt korta besök i Australien, Borneo eller Afrika skulle drabbas är så liten att den knappt finns.

Fallande kokosnöt

Ormar framstår som livsfarliga i en jämförelse med faran för störtdykande kokosnötter. Sannolikheten för att du ska ända ditt liv sedan en nöt knockat dig är en på 250 miljoner. Så förnedra inte ditt barn med att tvinga det att gå omkring med cykelhjälm på Thailandssemestern.

Trafikolycka

Nu börjar vi närma oss de verkliga farorna. Risken för att dö trafikdöden på vägarna är globalt sett en på 8 000 och givetvis ännu högre i fattiga länder med oreglerad trafik och chansartad körning. Så på med säkerhetsbältet – om det finns något!

Läs mer

Per är aktuell med dokumentärromanen New Delhi-Borås. Det finns både som inbunden, e-bok och pocket. Dessutom finns den översatt till danska och franska. Beställ här!


Text: Per J Andersson • 2013-03-01
Krönika

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top