Annons
Annons

SAS startar en ny direktlinje Köpenhamn–Atlanta. Men i Stockholm surar turistmyndigheter och flygplatsföretag för att flygbolagen inte satsar på Arlanda. Foto: Getty Images och SAS

Danmark

SAS satsning på Kastrup: Direktflyg Köpenhamn–Atlanta

I sommar startar SAS ännu en ny långdistanslinje. Men knappast från Sverige. Nej, det är Köpenhamn som gäller. I juni blir det direktflyg från den danska huvudstaden till Atlanta. I Stockholm känner sig turistmyndigheterna förbisedda.

Text: Per j Andersson • 2024-01-17 Uppdaterad 2024-01-18

Flyglinjen från Kastrup, flygplatsen i den danska huvudstaden, till Atlanta i delstaten Georgia blir bolagets nionde destination i Nordamerika. Samtidigt flyger man från Köpenhamn österut till Shanghai, Tokyo och Bangkok.

SAS har en lång tradition av att flyga från Skandinavien till USA. I flygbolagets barndom bestämdes att de nordiska grannländerna skulle samarbeta under namnet Scandinavian Airlines System enbart när det gäller interkontinental trafik till Nord- och Sydamerika. Redan i september 1946 – bara ett år efter krigsslutet – flög SAS för första gången över Atlanten. På den tiden var det omöjligt med direktflyg så långa sträckor. Resan började på Bromma och gick via Köpenhamn, Prestwick i Skottland och Gander på Newfoundland till La Guardia-flygplatsen i New York. Färden tog mer än ett dygn – vilket ändå ansågs vara supersnabbt jämfört med båten som tog en vecka.

Invigning av SAS nya linje Köpenhamn–Tokyo 1957. Planet flög över Nordpolen och mellanlandade i Anchorage i Alaska (bilden). Foto: SAS
DC6-B var en flygplanstyp som SAS använde för de transatlantiska flygningarna strax före jetåldern. Foto: SAS

Från Stockholm kan du idag för närvarande bara flyga direkt till New York och Miami Linjen, eftersom Stockholm–Chicago lades ner i höstas.

När det gäller flyg österut finns det inte längre några SAS-flyg alls från Sverige. Alla linjer är nedlagda. Medan Finnair flyger från Helsingfors till en mängd destinationer i såväl Sydasien som Öst- och Sydostasien – plus en non-stop-linje Stockholm–Doha – har SAS alltså inte ett enda flyg från Stockholm till Asien. Vill du flyga utan byte långt österut får du med andra ord bege dig till Helsingfors, Köpenhamn, någon storflygplats nere på kontinenten – eller till Dubai eller Qatar vid Persiska viken.

Motorvägarna slingrar sig mellan skyskraporna i den amerikanska delstaten Georgias huvudstad, dit SAS i sommar börja flyga från den danska huvudstaden. Foto: Getty Images

Färre flyg från Arlanda

Antalet flyg till och från Arlanda minskade med 25 procent mellan 2018 och 2023. Flygförbindelserna har minskat mer för Stockholm än för andra städer i Europa, visar en studie från Region Stockholm, Swedavia och Visit Sweden som presenterades i höstas.

Stockholm hade redan före pandemin färre flyg ut i världen jämfört med många andra jämförbara storstäder. På sistone har Stockholm halkat efter ännu mer. Framförallt handlar det om färre flyg österut till Asien och söderut i Europa.

–  Att Arlanda halkar efter på detta vis gör det svårare för Sverige att konkurrera om de internationella turisterna och om turisternas viktiga intäkter till näringslivet som skapar jobb i hela Sverige. Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Storbritannien, USA, Kina och Indien är näst efter de nordiska grannländerna viktiga marknader för turism till Sverige. När den globala trenden går mot färre resdagar blir smidiga direktförbindelser allt viktigare för konkurrensen, sa Susanne Andersson på Visit Sweden när rapporten presenterades.

Prioriterar Kastrup

– SAS har helt enkelt prioriterat Kastrup framför Arlanda allt tydligare och nu finns risken att utvecklingen fortsätter, tycker Swedavias Jonas Abrahamsson som i samband med presentationen av studien i höstas efterlyste politisk kraftsamling och skrotad flygskatt.

Stockholm får alltså stå tillbaka när SAS och andra flygbolag satsar på Köpenhamn. Förutom den nya rutten Köpenhamn–Atlanta kommer linjen Köpenhamn-New York att utökas och få upp till tre dagliga flygningar (två till JFK och en till Newark). Under sommaren kommer det också finnas dagliga avgångar från Köpenhamn till Boston vid sidan av Köpenhamn-Toronto fyra gånger i veckan.

Läs också:

SAS satsar på direktlinjer från Köpenhamn till södra Europa

6 tips för en roadtrip i USA


Text: Per j Andersson • 2024-01-17
DanmarkUSAArlandaFlygresorKastrupKöpenhamnSASUSA

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top