Annons
Annons
Krönika

Humor på hög nivå

Karin konfronteras med luftburna skojare.

Text: Karin Wallén • 2011-04-22 Uppdaterad 2021-09-15

Karin konfronteras med luftburna skojare.

Jag bordade en Air Asia-flight i Thailand häromdagen. Togs emot av en senior flight attendant som sa välkommen och log stort. Inget konstigt med det, förutom möjligtvis att mannen hade kaninöron på huvudet. Vita, fluffiga. Men nej, det var varken första april eller Kaninens dag. Det var bara en vanlig dag på jobbet med ett flygbolag som menar att djuröron på huvudet lättar upp stämningen.

Air Asia är inte ensamma om att vilja vara lite crazy för att kamma hem pluspoäng hos passagerare som trodde de sett det mesta. Det här med att spexa på flyg har liksom blivit en trend.
Eventuellt har det att göra med de rigorösa säkerhetsrutinerna som gjort att alla som har en biljett någonstans får äran att prova på rollen som potentiell terrorist i en Bruce Willis-film. Kanske är det för att flygbolagen vet att gammelfarmor nyss tog de förnedrande stegen genom larmbågen med byxorna i knävecken eftersom hon tvingats ta av sig skärpet. Eller för att Mustafa från Trollhättan för femtioelfte gången fått misstänkliggörande frågor om varför just han ska ut och resa.

AV NÅGON ANLEDNING har i alla fall flera flygbolag på sistone tagit av sig den allvarsamma minen och förvandlat säkerhetsdemonstrationen till ett regelrätt kabarénummer.

Southwest Airlines i usa har länge varit kända som ena riktiga spexare. Den där högtalartelefonen längst fram i planet har mer än en gång skakat liv i slumrande drömmar om en karriär i rampljuset. Han som alltid briljerade på Roliga timmen gör comeback, aspirerande ståuppare ser chansen till genombrott och ratade Idoler och Talanger vädrar en andra chans. I Youtube-eran är allt möjligt.
När flygvärden David Holmes rappade fram säkerhetsinstruktionerna på en Southwestflight förra året blev han filmad av en passagerare, och en stjärna på nätet. Nu hade han lagt ribban, och andra i branschen var beredda att försvara sin heder. Det började sjungas och ylas lite här och där. Det var inte alltid bra.

Den som fått smak på mikrofonen kan snart tappa omdömet om sin egen förmåga. I vissa fall har flygplanskabinen antagit otäcka likheter med en karaokebar där klockan passerat midnatt.
DET FILIPPINSKA FLYGBOLAGET Cebu Pacific Airlines har i alla fall den goda smaken att inte låta sina charmiga flygvärdinnor komma nära mikrofonen. Istället dansar, mimar och höftvickar de fram säkerhetsanvisningarna till tonerna av Lady Gaga och Katy Perry. De påstår att de inte bara vill vara ledande med låga priser, utan även med “innovation och kreativitet”. Det är väl där de plutande så-här-använder-du-syrgasmasken-rörelserna kommer in.
Nu ska det alltså inte vara trist att prata om säkerhet längre, det ska vara kul, häftigt, sexigt! Betyder detta att den flygvärdinna som inte har ett litet partytricks i rockärmen är utrotningshotad?

Jag ser en framtid där de skojiga flygbolagen skickar rekryteringsscouter till Wallmans Salonger. Kanske står de beredda att trösta utröstade Idol-deltagare med en guldbiljett till himlen, eller så tvingas de ta ett snack med pålitliga men ack så förutsägbara sas-Svea, 63, och undrar om hon kanske kan … steppa?

Eller åtminstone ge sig in i ett litet härligt kuddkrig med passagerarna, som hon på Lufthansa gjorde?
Nehej, inte det. Då får det väl bli kaninöronen då. Lite fluff går alltid hem.

3 flygande skämtare enligt Karin

WestJet

Kanadensiska WestJet drar gärna några skämt både före och under flygning. En går så här: Barnet frågar mamma varför ett sådant här stort flygplan aldrig får bebisar. Hon har ingen lust att börja förklara, så hon ber barnet fråga en flygvärdinna. Som i sin tur svarar: “för att WestJet alltid drar ut i tid. Fråga din mamma vad det betyder.”

Lufthansa

Tyskarna och Lufthansa är kanske inte kända som världens största humorister. Men när en prydlig flygvärdinna i augusti förra året fick en kudde kastad på sig startade hon ett regelrätt kuddkrig i luften. Istället för att mana till lugn skrattade hon åt de haglande kuddarna, till passagerarnas förtjusning.

JetBlue

En dag förra sommaren fick Steven Slater nog av att passa upp krävande passagerare. Strax innan start snodde han åt sig en öl, ropade några okvädningsord, utlöste nödrutschkanan och hoppade ut. Ett kreativt sätt att säga upp sig.


Text: Karin Wallén • 2011-04-22
Krönika

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top