Annons
Annons
Krönika

Lyximage trots kristider på Turmässan

Turmässan i krisens år 2009 är lite glesare än vanligt. Lika många utställare som förra året, men mindre utställningsyta. Per rapporterar från den stora resmässan.

Text: Per J Andersson • 2009-03-20 Uppdaterad 2009-03-20

Turmässan i krisens år 2009 är lite glesare än vanligt. Lika många utställare som förra året, säger arrangörerna, men mindre utställningsyta.

Jag ser det positivt: det innebär att gångarna mellan montrarna är bredare, vilket är positivt för besökarna.

Alla försäkringar från Turmässan om att krisen inte märks är helt klart ett önsketänkande. Å andra sidan är det följdriktigt och inget som jag tror någon tycker är särskilkt alarmerande. Är det kris så är det.

Danmarks monter är som vanligt gigantisk. Vårt grannland satsar många miljoner på att locka svenska turister. Och vad lockar de med? Färskbakat bröd som sprider ljuvliga dofter över mässhavet, Legoland, äventyrsbad, god mat och billig sprit … och lite till. Det man kan förvänta sig. Och också det som de flesta efterfrågar. Turist-Danmark kommer säkert bli en av krisens vinnare: att ta bilen till landet bredvid är ju en typisk semester i dåliga tider, där Maldiverna, Auruba och Australien får vänta tills allt ser lite ljusare ut.

Två stora europeiska turistländer lyser med sin frånvaro: Belgien och Frankrike. Varför? Har de inte råd? När det gäller Frankrike kan man misstänka att landet är bortskämt med att folk kommer ändå. Paris är världens mest välbesökta stad och ett självspelande piano. Det behövs ingen reklamkampanj. Miljoner och åter miljoner turister kommer ändå att hitta dit med tydliga bilder av romantik och god mat på näthinnan.

Jag hade nog trott att fler utställare skulle ha tänkt nytt och lockat med en turism som inte är för dyr. Trots finanskris fortsätter dock flera länder att fresta med glamour och lyx i ett försök att locka fler penningstinna och stilmedvetna.

Greklands monter lockar med bilder på ett par vid en pool på att hotelltak i Aten med Akropolis i bakgrunden. Paret tillhör nåt slags jetset och har inga billiga vanor, förstår man. Samma par ses framför lejonen på Delos i grekiska övärlden uppklädda som i en gammal James Bondfilm, där alla dricker Bollinger och åker första klass.

Egypten är ett land som är billigt att turista i, vilket skandinaverna. 2008 ökade antalet svenskar som besökte landet med 70 procent. Ändå visar bilderna förför mässdeltagarna en lyxig tillvaro som få unnar sig.

Indien har modet att satsa på annat än guldkran-på-toaletten-lyx. Indiska turistbyrån har nyligen sjösatt ett projekt där 36 byar över hela landet marknadsförs gentemot utländska besökare. Med pengar från indiska turistministeriet och FN:s utvecklingsprogram UNDP har byarna –¬ som visar upp allt från sina sedvanor till hantverk och konst – fått bättre vägar och annan infrastruktur för att göra det enklare för turister att ta sig dit – och få en bild av hur en majoritet av Indiens befolkning lever.

Satsningen på by-Indien presenteras på exploreruralindia.org. Indien har också insett att det är tunnare plkånböcker i år och fått med alla stora hotellkedjor, resebyråer och flygbolag i en kampanj där man får en tredje hotellnatt och en flygbiljett till sin resvän utan extra kostnad.


Text: Per J Andersson • 2009-03-20
KrönikaRestips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top