Annons
Annons
Isabelle Öblom

Isabelle Öblom

Restips

Fler klagar på tillägg

Klagomålen från resenärer på valutatillägg har ökat markant den senaste tiden. Langley Travel har fått flest klagomål.

Text: Isabelle Öblom • 2009-05-04 Uppdaterad 2009-05-04

Vagabond har pratat med Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentvägledningen. Samtliga har märkt en markant ökning av resenärernas klagomål på valutatillägg. Det beror främst på att svenska kronan tappat i värde gentemot andra valutor. Flera resebolag har fått korrigera priserna.
– Klagomål rör Langley Travel och resor till Guadeloupe, men även Solresor och STS Alpresor har fått kritik, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket.
Faktum är att resebolagen till stor del har rätten på sin sida. Enligt paketreselagen får de höja priset på paketresan och resenären tvingas betala för valutatillägget. Men ändringar får bara göras om det framgår tydligt av avtalet.
FRÅN DET ATT KONSUMENTEN skrivit under avtalet för resan fram till 20 dagar innan avresa gäller avtalsvillkoret. Tillägget måste också skickas ut under denna tid. Någon gräns för hur mycket resebolagen får lägga på i valutatillägg finns inte.
– Det kan bli hur högt som helst. Men konsumenten har rätt att avboka resan, säger Jessie Cargill-Ek.
Maris Wiezell, konsumentvägledare i Stockholm, påpekar att det är viktigt för resenärer att kontrollera när och hur tillägget har räknats ut.
– Arrangören ska kunna precisera vad de ökade utgifterna är för något och under vilken tid det handlar om, säger hon.

Men alla resebolag har inte valutatillägg på sina resor. Ving, Fritidsresor och Apollo har valutaförsäkrat sina resor. Det innebär att när konsumenten bokat sin resa, har han eller hon en fast avgift och priset kan inte förändras.
Solresor, STS Alpresor och Langley Travel har inte valutaförsäkrat sina resor. Om de ska göra så i framtiden är oklart.

– DET ÄR TRÅKIGT att behöva lägga till extrakostnader, men många kunder förstår valutatillägget. Vi tar ut 4,75 procents tillägg av paketpriset. Då kan summan hamna på några hundralappar per person, säger Pauline Berndtsson, informationschef på Solresor.
STS Alpresors vd Peter Johnson håller med.
– Visst är det tråkigt, men det är nödvändigt. Sista året har varit exceptionellt med fallande valutakurser, säger han.
Är valutan till resenärens fördel, har konsumenten rätt att kräva motsvarande avdrag på priset. Men få känner till det, säger Jessie Cargill-Ek.

Konsumenter har rätt att kräva tillbaka pengar om kronan stärkts sedan bokningen. Det gäller från dagen resan bokades fram till 20 dagar innan avresan. Valutakursens utveckling är därför viktig att följa. Exempelvis Solresor ger inte pengar tillbaka om kunderna inte själva begär det.
– Skulle kunden ha rätt till ersättning för att kronan stärkts är det kunden själv som får påtala om ersättning, säger Pauline Berndtsson på Solresor.


Text: Isabelle Öblom • 2009-05-04
RestipsGranskningar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top