Annons
Annons
Isabelle Öblom

Isabelle Öblom

Restips

Valutapåslaget kom som en chock

Ina Engelbrektson bokade en sista-minuten-resa till Guadeloupe i Västindien. Dagen efter betalningen fick hon en faktura på ytterligare 7000 kronor. Langley Travel hade lagt på valutatillägg.

Text: Isabelle Öblom • 2009-05-04 Uppdaterad 2009-05-04

– Det känns som att bli lurad, säger Ina Engelbrektson.
Hon är på semesterresan till Guadeloupe när Vagabond når henne på telefon. När hon kommer hem från sin semester ska hon på allvar ta tag i problemet.
– Jag har pratat med konsumentvägledare. Om inte Langley reglerar detta, så kommer Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, att kopplas in. Jag är besviken och förbannad, men nu vill jag njuta av min semester, säger Ina Engelbrektson.
Resan till Guadeloupe hittade hon på nätet till ett billigt pris. Hon bokade och fick ett bekräftelsemejl från resebolaget.
Dagen därpå fick Ina en faktura hemskickad. Där stod att hon skulle betala valutatillägg utifrån grundpriset på resan, som var på 33 000 kronor. Langleys förklaring var att kronan hade försvagats mot euron, och det var därför som valutatillägget blev så stort som 50 procent. Hon skulle betala 7 054 kronor extra.

INA ÄR INTE ENSAM om att få ett överraskande högt valutatillägg. I takt med att kronan fallit, har kritiken mot resebolagen ökat.

Anledningen till att Langley Travel har haft så höga tillägg på resor till Guadeloupe, är att några av resorna annonserats ut väldigt billigt.
– Vi har varit extra tydliga med att ett kraftigt valutatilllägg skulle tillkomma vid bokning av dessa resor. Detta har framkommit till alla resenärer vid bokningstillfället, och de har haft möjlighet att välja att fullfölja sin bokning eller inte. Med facit i hand skulle vi ha lagt in tillägget direkt i priset från början, säger Gunnar Nyström, vd för Langley Travel.
Enligt Ina Engelbrektson har resebolaget inte gett henne någon information om att ett högt valutatillägg skulle komma. Hon är besviken över att inte tillägget kom i samband med bokningen.

HON FICK ERBJUDANDE om att avboka resan, men valde att åka ändå. Dels för att andra reseerbjudanden redan var slutsålda, men även för att få komma iväg på sin efterlängtade semester.

Innan Ina reste ringde hon till Langley för att diskutera och rådfråga om det oväntade tillägget.
– Jag ville att de skulle få chansen att reda ut det hela och hitta en bra lösning. Men jag blev otrevligt bemött. Jag har tidigare rest med Langley Travel och bland annat varit till Korsika med vänner och då varit väldigt nöjd. Men med det här bemötandet känns det oerhört trist, säger hon.
Gunnar Nyström beklagar om vissa konsumenter fått en chock när valutatillägget har kommit. Ina Engelbrektsons fall är han inte insatt i.

HAN FÖRSÄKRAR ATT Langley gör sitt yttersta för att i möjligaste mån undvika valutatillägg i framtiden.
– Inför sommaren har vi kalkylerat om så att valutaförändringarna inte kommer att bli så höga som de varit det senaste halvåret, säger han.
Enligt konsumentvägledningen och Konsumentverket har Langley Travel agerat fel. Valutatillägget ska räknas från dagen resan bokades. Inte på katalogens grundpris.

Han försäkrar att det i framtiden inte kommer att bli fler extremt höga valutatillägg.
– Valutatillägget ska räknas på sista-minuten-resans pris. Arrangörerna får endast räkna valutaförändringen från den dagen du skriver under reseavtalet fram tills 20 dagar innan avresa, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare i Stockholm.


Text: Isabelle Öblom • 2009-05-04
RestipsGranskningar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top