Annons
Annons
Här är några tips på hur du dricksar på hotell – främst i USA. Foto: GettyImages

Här är några tips på hur du dricksar på hotell – främst i USA. Foto: GettyImages

USA

Så dricksar du på hotell i USA

Har du fått väskorna uppburna till rummet och oroat dig över om, eller hur mycket, du ska dricksa? Här följer en kort guide för den som är ovan att ge dricks på hotell.

Text: Helle Kikerpuu • 2020-03-11 Uppdaterad 2021-11-18

Det kan vara lite ovant att dricksa eftersom vi sällan gör det i Sverige. Och medan det är vanligare att dricksa på restauranger, barer och kaféer är hotell ett ställe många blir osäkra på. Vem och hur ska man dricksa?

I USA dricksar man nästintill varenda servicepersonal man stöter på medan man i Japan nästan aldrig dricksar – kolla upp vad som är vanligt dit du åker och se till att ha lite kontanter på dig!

Kostnadsförlagen nedan gäller USA men kan fungera som en fingervisning för andra länder.

Till hotellet

Reser du till ditt boende med en transfer tillhörande hotellet bör du dricksa chauffören som säkert även hjälper till med dina väskor, vilket även gäller en vanlig taxi i de flesta länder. Ex: Någon dollar per väska borde räcka.

Kör du din egen bil till hotellet och får den omhändertagen av en hotellvaktmästare bör du dricksa för parkeringen. Det är inte nödvändigt att dricksa varje gång du får bilen hämtad åt dig, men vid ankomst och avfärd är en dricks uppskattad. Ex: Dricksa mellan två och fem dollar.

Vid ankomst

Det är ovanligt att dricks en receptionist men absolut inte dåligt. Om du förvarar väskorna på hotellet innan eller efter ditt boende kan du dricka portiern som tar hand om saken, dessutom bör du dricksa om du får väskorna uppburna till ditt rum – hur mycket beror på hur många väskor portiern bär och hur krångligt det är att komma till rummet. Ex: Bra att ha minst fem dollar som regel.

På hotellet

Äter eller dricker du på hotellet är det servicepersonalen som du dricksar precis som på vanliga restauranger. Det vill säga, om du är i USA minst 15 procent av den totala summan för helt ok service och 20 procent ses som “good tip” för utmärkt service. Bartendern förväntar sig 1–2 dollar per drink.

På rummet

Av all personal som jobbar på hotell är det städpersonalen som gör ett av de slitsammaste jobben; med mycket tunga lyft, obekväma arbetsställningar, stress och hög arbetstakt. Till skillnad från receptionisten, bartender eller portiern är det också städpersonalen du träffar minst. Deras jobb sker oftast när man inte är på hotellet och därför har de inte samma chans att bli ihågkomna eller få den dricks andra får när den ges personligen.

Lämna gärna dricksen dagligen istället för en klumpsumma sista dagen. Lägg dricksen tydligt synlig och gärna med en lapp där det står att dricksen är till städpersonalen. Om man stökat till det extra mycket är det schyst att lämna mer dricks. Ex: Dricksa mellan två till fem dollar per natt.

Room service

Ett par dollar i dricks till personen som kommer med room service är alltid uppskattat.

Vagabonds drömresa – 5 veckor klassisk roadtrip genom USA

Sköna Bedford-Stuyvesant – en oupptäckt stadsdel i Brooklyn

10 galet vackra platser i USA du måste uppleva


Text: Helle Kikerpuu • 2020-03-11
USAHotell

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top