• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så avbokar du Airbnb och får pengarna tillbaka

    Det finns många anledningar varför man skulle behöva eller vilja avboka ett airbnb-boende. Vi reder ut vad som gäller, vilka olika regler som finns och vilka dina rättigheter är som resenär.

    Så avbokar du Airbnb och får pengarna tillbaka
    Många väljer att boka boende via Airbnb - men vad gäller vid avbokning? Foto: GettyImages/Carl Court

    På grund av coronaviruset, eller covid-19 som det officiella namnet för sjukdomen är, påverkas många planerade resor och bokningar. Uthyrningsföretaget Airbnb påverkas självklart också och många undrar om och hur man kan avboka.

    Det är de privata värdarna som hyr ut på Airbnb som bestämmer vilken avbokningspolicy som gäller för gästerna. Villkoren varierar beroende på ställe (längre ner i artikeln listar vi de olika avbokningsreglerna). Kolla vilken avbokningspolicy din eventuella värd har! 

    För en tid sedan gick Airbnb ut med särskild information om just coronaviruset:

    "Den 30 januari 2020 utlyste Världshälsoorganisationen (WHO) ett internationellt hälsonödläge (PHEIC) på grund av det aktuella coronavirusutbrottet. Med tanke på hälso- och säkerhetsriskerna ber vi alla värdar och gäster att granska sina lokala myndigheters rese- och hälsorådgivning, utöver den globala vägledningen från WHO. Vi uppmanar starkt vår community att vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att skydda er när ni reser eller agerar värd".

    Då får du avboka boendet gratis

    Berättigade bokningar kan avbokas utan kostnad, inklusive:

    • Gäster som reser till eller från allvarligt drabbade områden (här finns listan över drabbade områden som täcks av denna policy).

    • Värdar som välkomnar gäster från allvarligt drabbade områden.

    • Alla som inte kan slutföra sin resa på grund av officiella reserestriktioner, medicinska eller sjukdomsbekämpande åtgärder, avbokning av flyg- eller marktransporter som initierades av leverantören på grund av covid-19, eller misstänkta eller bekräftade fall av samma virus.

    • Just nu erbjuder Airbnb gäster full återbetalning och värdar kan avboka bokningar, som bokats 14 mars eller tidigare och med ett incheckningsdatum den 14 april eller tidigare, utan avgift. Observera att denna policy inte kommer att omfatta några nya bokningar. 

    Vad händer vid avbokning som faller under Airbnb:s policy för förmildrande omständigheter?

    • Gästen får en fullständig återbetalning (inklusive eventuella avgifter).

    • Värdar slipper betala avbokningsavgifter.

    • Airbnb återbetalar alla avgifter.

    • Värdar kan godkänna nya bokningar för dessa datum.

    • Superhost-status påverkas inte.

    Avbokningar generellt

    Det finns såklart andra tillfällen då man vill eller måste avboka. Det kan handla om omständigheter som kräver dokumentation som t ex dödsfall, oväntad allvarlig sjukdom eller skada eller offentliga skyldigheter. 

    Det kan också handla om omständigheter som inte kräver någon dokumentation, men då Airbnb själva kommer granska varje ärende för att bekräfta att du är direkt påverkad. Dessa är bland annat naturkatastrofer, terroristverksamhet och civila/politiska oroligheter, epedemier, reserestriktioner.

    Om det kan du läsa mer här!

    Vagabond råder resenärer att alltid ändå ha dokumentationen redo för att styrka sin rätt att få avboka!

    Olika värdar på Airbnb har olika strikta regler för att avboka. Foto: GettyImages

    Airbnb:s olika regler för avbokning

    Flexibel

    • Gratis avbokning fram till 14 dagar före incheckning (tiden visas i bokningsbekräftelsen du fått via e-post). Om bokning görs mindre än 14 dagar före incheckning kan du avboka gratis i 48 timmar.

    • Efter det kan gäster avboka upp till 24 timmar före incheckning och få en återbetalning av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften.

    Måttlig

    • Gratis avbokning fram till 14 dagar före incheckning (tiden visas i bokningsbekräftelsen du fått via e-post). Om bokning görs mindre än 14 dagar före incheckning kan du avboka gratis i 48 timmar efter bokning, upp till 5 dagar före incheckning.

    • Efter det kan gäster avboka upp till fem dagar före incheckning och få en återbetalning av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften.

    Strikt

    • Gratis avbokning i 48 timmar, så länge som gästen avbokar minst 14 dagar före incheckning (tiden visas i e-postbekräftelsen).

    • Efter det kan gäster avboka upp till sju dagar före incheckning och få en återbetalning på 50 % av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften

    Långsiktig

    • Tillämpas automatiskt för bokningar på 28 nätter eller längre.

    • Gäster kan avboka före incheckning (15.00 lokal tid på destinationen om inget anges) och få en full återbetalning, minus de första 30 dagarna och serviceavgiften. Dvs: Om gästen bokar en långtidsbokning, men bestämmer sig för att annullera före startdatumet, utbetalas avgiften för bokningens första månad i sin helhet till värden och återbetalas inte till gästen.

    Super-strikt 30 dagar

    • Gäster kan avboka minst 30 dagar före incheckning och få 50 % återbetalning av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften.

    • Airbnbs serviceavgift återbetalas ej.

    • Denna policy är endast tillgänglig via inbjudan för vissa värdar under särskilda omständigheter.

    Super-strikt 60 dagar

    • Gäster kan avboka minst 60 dagar före incheckning och få 50 % återbetalning av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften.

    • Airbnbs serviceavgift återbetalas ej.

    • Denna policy är endast tillgänglig via inbjudan för vissa värdar under särskilda omständigheter.

    Läs mer om reglerna här!

    Kontakta Airbnb:

    Behöver du hjälp med en bokning? Ring till hjälpcentrat: +46 8 446 812 34.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!