Annons
Annons
Det är inte konstigt att flygbranschen skramlar efter lösningar, men Qantas nya plan är rent ut sagt bisarr. Foto: GettyImages/Karin Wimark

Det är inte konstigt att flygbranschen skramlar efter lösningar, men Qantas nya plan är rent ut sagt bisarr. Foto: GettyImages/Karin Wimark

Krönika

Krönika: Bisarr flygresa med destination “ingenstans”

Under pandemin har flygbranschen drabbats oerhört hårt. Vagabonds krönikör Helle Kikerpuu reagerar på det senaste försöket att locka tillbaka kunderna – en bisarr resa till "ingenstans" för de som saknar att resa!

Text: Helle Kikerpuu • 2020-09-22 Uppdaterad 2021-09-15

Den tyska filosofen Arthur Schopenhauer sa en gång så här “De två fienderna till mänsklig lycka är smärta och tristess”. Den nuvarande pandemin och resans föränderliga natur ställer detta på sin spets. 

När resenärerna drog i handbromsen i våras har problemen kring flyget hopat sig – strandade resenärer, kunder som väntar på återbetalning i månader och massavskedning av personal. Men redan innan pandemin har flyget dragits med problem i och med klimatkrisen.

Behöver vi flyga så mycket, kan vi välja andra alternativ för vissa resor och hur mycket, eller snarare lite, ska en flygbiljett få kosta?

Nu har pandemin slagit flygbranschen i spillror. SAS går med miljardförlust och många bolag hotas av konkurs. Det är inte konstigt att flygbranschen därför skramlar efter lösningar för att locka tillbaka kunderna. SAS sålde Greklandbiljetter trots inresestopp, Virgin Atlantic och Emirates har erbjudit att bekosta Covid-19 tester och eventuella begravningar om man dör, men Australiens största flygbolag Qantas har lyckads nå en ny bottennivå. En sju timmar lång flygtur, Great Southern Land’ scenic flight, med destination “ingenstans”.

Man går helt enkelt på planet, som avgår och ankommer Sydney Domestic Airport den 10 oktober, cirklar runt ovanför Australien i sju timmar och landar på samma plats. Resan inkluderar underhållning ombord samt en kändis som ska överraska resenärerna som värd. Dessutom kan man resa i flygbolagets pyjamas och ta det riktigt lugnt!

Qantas är dock inte ensamma. Liknande resor har genomförst av taiwanesiska EVA Air och japanska All Nipon Airways, som under sommaren anordnade flygresor på tre respektive en och en halv timme.

På denna cirkulära nöjesflygning, som Qantas menar skulle passa alla som saknar spänningen av att resa, tas man på en tur förbi Queensland, Norra territoriet och New South Wales – förbi det av klimatförändringarna hotade Stora Barriärrevet samt Uluru, Kata Tjuta, Byron Bay and Sydney Harbour – innan man landar där man startade.

Missförstå mig korrekt. Jag saknar också den där kittlande känslan av att checka in väskan, passera passkontrollen och dricka en kaffe eller öl på flygplatsen. Kolla tidtabellen på tågcentralen, småspringa till plattformen eller anlända ett hamnområde med båtar och färjor.

Själva transportmedlet är såklart spännande, det är ofta början på en resa, men det är bara en del av resan. Destinationen, en ny atmosfär, människor, språk och intryck kan knappast uppfyllas på en flygtur – dessutom en flygtur runt sitt eget land. Vem annars ska hoppa på den sju timmar långa “destination nowhere”-turen i Australien?

***

Ja, jag vill också rädda turistbranschen – men inte till vilket pris som helst. Det är väl som Schopenhauer sa – medan många redan lider av klimatkrisen och pandemin är andra så uttråkade att flygbolag nu känner att de kan locka med helt meningslösa flygturer som ett slags uppåttjack.

En saga där Qantas flyger, likt Peter Pan, till Landet Ingenstans iklädd pyjamas och aldrig behöver bli vuxen för att ta ett ansvarsfullt beslut.

Krönika: Vad får en flygbiljett kosta?

Krönika: Gråt inte över höjda flygpriser!

Krönika: En resande kropp och den "jävla mensen"

Här kan du testas för Covid-19 och få reseintyg


Text: Helle Kikerpuu • 2020-09-22
KrönikaFlyg

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top