Annons
Annons

941418.jpg

Nyhet

Mardrömsflygningen från paradisön

Resan hem från paradisön Tobago blev en fyra dygn lång mardröm. En nödlandning, flera tekniska fel och pilotens meddelande spädde på passagerarnas oro. – Vi kunde ha störtat i en vattengrav, sa piloten.

Text: • 2014-04-23 Uppdaterad 2014-04-23

Passagerarna anlände till flygplatsen i Tobago onsdagen den 2 april för hemresa till Gatwicks flygplats i England. Men ett problem med flygplanets bromsmotorer tvingade flygbolaget att flyga över en ingenjör från England och avgången sköts upp.

Följande dag var planet klart för avfärd. Piloten meddelade passagerarna att felet hade åtgärdats men att bromsmotorerna inte fungerade ordentligt. Trots det skulle det inte vara några problem att landa eftersom flygplatsen i England var tillräckligt lång för att de ändå skulle hinna bromsa.

Men om felet inte hade åtgärdats kunde det ha lett till “en snabb tur till en vattenfylld grav”, sa piloten. Passagerarna fick också veta att ett liknande fel orsakade olyckan med ett flygplan från Landa Airways i Thailand 1991 då 213 passagerare omkom.

20 minuter in i flygningen meddelade kaptenen att de var tvungna att nödlanda på Barbados eftersom kabinen fyllts med rök. Om landningsbanan var tillräckligt lång med tanke på de krånglande bromsmotorerna fick passagerarna ingen information om.

Nästan fyra dagar försenade landade dock passagerarna på flygplatsen i Gatwick i England. Välbehållna men skärrade.  

– Vi uppmuntrar alltid piloter att ge regelbundna och öppna uppdateringar till våra kunder. Vid detta tillfälle, under en uppdatering, använde piloten ett olämpligt ordval och beklagar det, säger en representant för flygbolaget Monarch, enligt The Telegraph.

Flera läsare kommenterade artikeln på tidningens hemsida. De berättade också om andra häpnadsväckande meddelanden de hört under flygning. 

Här är några:

  • Återvänder hem till Aberdeen en blöt och blåsig fredageftermiddag när piloten förklarar: “God eftermiddag mina damer och herrar. Ni har säkert märkt att det är lite regnigt och att vinden är emot oss. Det kräver en brant start och det kommer att bli svårt, men håll fast vid era platser, det är fredag kväll och jag har en bröllopsfest att gå till. Klart slut.”
  • Sitter på ett flyg till Helsingfors med min flygrädda chef när piloten säger något på finska som får passagerarna uppmärksamma. Han upprepar sedan kortfattat på engleska: “Mina damer och herrar vi kommer att göra en oplanerad och brant landning på flygplatsen i Tammerfors. Planet brinner. Tack.” Vi gör sedan en säker landning. Det rök bara i cockpit. Min chef försöker sedan få mig att hyra en bil och köra honom tillbaka till Storbritannien.
  • “Mina damer och herrar, vi har precis upptäckt att de har glömt att ge oss glas för drycker på denna långflygning…”
  • Under säkerhetsgenomgången på en flygning från Paris till Dublin spelade besättningen upp ett meddelande på engelska om att kaptenen slagit på lampan för säkerhetsbältet. Av misstag spelade de sedan upp fel meddelande på franska, där passagerarna uppmanades att förbereda sig för kraschlandning och inta position för nödlandning. De franska passagerarna greps av panik medan resten av oss undrade vad som pågick.
  • “Mina damer och herrar, ni kanske har märkt att vår nedstigning är guppigare än vanligt. Vi kom för nära ett annat plan och jag var tvungen att göra en undanmanöver.”
  • Efter en landning i Johannesburg med bara tre passagerare ombord hör vi: “Ah mannen, vi gjorde det igen, när kommer vår tur att ta slut? Piloten är full och styrmannen verkar vara en babian.” Jag tror att det var ett internskämt.
  • Tio sekunder efter start kände vi lukten av bränd metall. Sedan hörde vi kaptenen i högtalarna: “Skulle stewarden kunna komma till cockpit. Omedelbart.” Stewarden gick sedan bakåt i planet och när hon gick förbi vingen stirrade hon på motorerna och återvände till cockpit. Hon gick fram och tillbaka flera gånger. Det visade sig att planet kolliderat med en fågel och vi kunde återvända till flygplatsen säkert. Men ett sådant meddelande från cockpit är inget man vill höra.
  • Under en flygning från Tel Aviv meddelade kabinpersonalen: “Underhållningssystemet fungerar inte så kabinpersonalen kommer att ordna karaoke i stället.” Med tanken på att behöva höra ett helt plan med passagerare som sjunger falskt, tror jag att kabinpersonalen var mer oroade än resten av oss.

Källa: The Telegraph


Text: • 2014-04-23
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top