Annons
Annons
I en allt mer globaliserad värld blir det viktigt för resmålen att våga sticka ut och vara speciella. Foto: Thinkstock

I en allt mer globaliserad värld blir det viktigt för resmålen att våga sticka ut och vara speciella. Foto: Thinkstock

Nyhet

Våga sticka ut – kreativa idéer gör resan speciell

I en allt mer globaliserad värld blir det viktigare för resmål att erbjuda något unikt. Den uppmaningen till turistbranschen kommer från Peter E Tarlow som är professor i turism i USA.

Text: • 2014-06-04 Uppdaterad 2021-06-23

Våga sticka ut – kreativa idéer gör resan speciell
Resmålen måste våga sticka ut, säger professor Peter E Tarlow.

Vi människor reser mer än någonsin tidigare. Idag har vi möjlighet att välja mellan tusentals resmål och resesätt. Men utvecklingen har inte enbart positiva sidor. Peter E Tarlow, professor inom turism och säkerhet vid Texas A&M University i USA skriver i en artikel för sajten Tourism & More om vad som gör en destination unik och därmed framgångsrik.

Globaliseringen och det ökande resandet påverkar reseindustrin på gott och ont. Det finns idag fler destinationer att välja mellan än någonsin tidigare. Samtidigt blir resorna allt billigare. Men det finns också en baksida, skriver professor Peter E Tarlow: konkurrensen om turisterna ökar.

I artikeln skriver han att det blir allt mer viktigt för reseindustrin att utmärka sig och erbjuda något speciellt som vi inte finner någon annanstans. Våra semestrar blir allt mer standardiserade. Runt om i världen finner vi affärskedjor, hotellen ser likadana ut och restauranger erbjuder samma meny. Resultat: vi vet vad vi får när vi köper en resa, men när det saknas en känslan för det unika förlorar turismen sitt huvudsyfte.

Peter E Tarlow tipsar i artikeln vad man som bör tänka på för att göra ett resmål unikt. Allt handlar om att tänka utanför ramarna för vad som är normalt. Hitta en ny vinkel. Erbjud något annorlunda än vad som förväntas och våga vara kreativ.

En semesterresa är endast lyckad om upplevelsen ger resenären något den inte finner hemma och om upplevelsen ger intryck. Man kan sammanfatta det som att reseindustrins uppgift är att sälja minnen, skriver Tarlow.

Läs Mer

Peter E Tarlows artikel i sin helhet.

Sajten Tourism & More.


Text: • 2014-06-04
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top