Annons
Annons
Det blir ingen ersättning till de resenärer som har drabbats av Norwegians förseningar. Foto: Thinkstock

Det blir ingen ersättning till de resenärer som har drabbats av Norwegians förseningar. Foto: Thinkstock

Nyhet

Ingen ersättning från Norwegian

Norwegian har trots rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden beslutat att inte betala ersättning till hundratals resenärer, vars flyg blivit försenade.

Text: • 2014-07-04 Uppdaterad 2014-07-04

Under perioden februari till maj i år var 18 stycken av Norwegians långdistansflyg försenade. Men flygbolaget betalar ingen ersättning till de drabbade, trots en EU-förordning som säger att de borde det.

Norwegian förklarar att beslutet beror på att förseningarna orsakats av extraordinära omständigheter, att deras plan lider av tekniska fel som de inte rår för.
– Förseningarna beror på problem som är utanför vår kontroll. Vi har beställt fabriksnya flygplan och har förväntat oss en betydligt högre driftstabilitet, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationsansvarig på Norwegian till SVT.

Att flygbolaget skjuter över ansvaret på flygplanstillverkaren är inget argument som flygrättsadvokaten Stephan Eriksson köper:
– Om du beställer en taxi som visar sig inte fungera skyller inte chauffören på biltillverkaren. Och likadant är det med flygbolagen. Du har köpt en resa av dem och då får de se till att det finns ett flygplan.


Text: • 2014-07-04
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top