Annons
Annons
Andrepiloten Andreas Lubitz låste ute sin kapten och flög 150 människor mot döden. Foto: Getty images

Andrepiloten Andreas Lubitz låste ute sin kapten och flög 150 människor mot döden. Foto: Getty images

Frankrike

Efter Germanwingskraschen – nu krävs hårdare läkarkontroller

Franska luftfartsmyndigheten, BEA, uppmanar till strängare läkarkontroller av piloter. Detta efter förra årets flygplanskrasch, då andrepiloten Andreas Lubitz medvetet tog 150 människor med sig in i döden.

Text: • 2016-03-14 Uppdaterad 2021-06-23

Det var i mars förra året som andrepiloten Andreas Lubitz låste in sig i cockpiten och styrde planet rakt in i en bergvägg i de franska alperna.

De tyska sekretesslagarna hindrar känsliga uppgifter från att nå fel händer, men läkare tillåts rapportera om de misstänker att personen utgör ett hot för sig själv eller allmänheten. De franska utredarna menar dock att det tyska regelverket trots detta saknar tydliga riktlinjer och kräver strängare kontroller.

Detta eftersom en läkare två veckor innan tragedin rekommenderat Andreas Lubitz att genomgå en psykiatrisk behandling. Men ingen av denna information nådde Lubitzs arbetsgivare.

– Det stod klart rätt snabbt att det vattentäta tyska systemet är förkastligt. Utredarna säger tydligt att det måste förändras. I Sverige har vi till exempel en mycket större öppenhet kring det här, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker, till SVT.

BEA vill nu se obligatoriska och återkommande undersökningar av piloters mentala hälsa och tydligare regler för när patientsekretessen ska kunna brytas.

Dörrarna in till cockpit, som infördes efter 11 september-attackerna, kan endast låsas och öppnas inifrån cockpit.

Myndigheten menar dock att självmordskraschen inte utgör tillräckliga skäl att ändra i rutinen, eftersom det fortfarande är mycket viktigt att skydda piloterna mot potentiella terroristhot.

– Det går inte att skapa ett låsningssystem som förebygger hot från både utsidan och inne i cockpit, säger Arnaud Desjardin, ledare för den franska utredningen av Germanwings.

Istället rekommenderar de att minst två personer måste vistas i cockpit under hela resan.  

Här är passen med störst frihet

Inga fler bagage på villovägar – här finns lösningen

Tog fel flyg med fel flygbolag – under fel namn


Text: • 2016-03-14
FrankrikeNyhetSpanienTysklandBarcelonaFlyg

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top