• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så ska sommarens svemester bli tryggare

    Nu lanseras kampanjen "Safe to visit" av Visita, bransch- och arbetsgivarorganisationen för den svenska besöksnäringen. Kampanjen vill göra det lättare för företag, personal och besökare att följa restriktionerna under den stundande semestern.

    Så ska sommarens svemester bli tryggare
    I år vankas det svemester för många. Foto: GettyImages

    För den hårt drabbade besöksnäringen i Sverige innebär beslutet att häva restriktionerna för resor inom landet en eventuell ökning av gäster. Enligt branschorganisationen Visita har antalet konkurser ökat med 167 procent i mars i år jämfört med samma period förra året.

    – Vi vill underlätta för hotell, restauranger och campingar att hålla öppet och bidra till att gäster och personal kan känna sig trygga hos våra medlemmar i sommar. Företagen inom besöksnäringen vill ta ansvar och bidra till minskad smittspridning i samhället, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita.

    I materialet som skickats ut till Visitas medlemsföretag ingår även en dekal att sätta upp på till exempel entrédörren för att visa gäster att företaget följer myndigheternas och Visitas riktlinjer för minskad smittspridning.

    Ansvar och trygghet

    Under en presskonferens presenterade Jonas Siljhammar och näringsminister Ibrahim Baylan riktlinjerna för hotell, restauranger och campingplatser som tagits fram av Visita, Hotell- och Restaurangfacket i samarbete med Folkhälsomyndigheten.

    – Det är en allt annat än normal sommar, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

    Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson betonade vikten av att fortsätta hålla god hygien och följa myndighetens övriga restriktioner. Ibrahim Baylan understryker även den enskilda individens ansvar.

    – Det handlar om folkvett, säger han.

    Vuxna och barn ute i naturen

    Vistelser ute i naturen är viktig för folkhälsan och att människor som inte har symtom nu kan röra sig mer fritt, betonade Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten. Foto: GettyImages

    Sammanfattning av riktlinjerna som gäller för besöksnäringen

    Camping/stugby

    Markera avstånd för köer och be gäster köa utomhus i den mån det går. Vid förbokning, förbered nycklar och passerkort i kuvert. Vid utcheckning erbjud att lämna dessa i brevlåda om möjligt. Sprid ut gäster på campingen – överväg att reducera antalet tillgängliga campingtomter.

    Erbjud möjlighet till att tvätta händerna och handsprit. Utöka städrutiner och desinficera utrustning som gästerna hyr eller lånar mellan varje tillfälle. Förstärk städning av tömningsstation och tillhandhåll om möjligt engångshandskar och desinfektionsmedel.

    Hotell

    Markera avstånd på golv för köer, och begärnsa antalet personer i lokaler där många tenderar att samlas. Ta fram alternativa lösningar för köer, exempel nummerlappssystem i reception. Möblera om för att undvika trängsel, erbjud möjlighet till att tvätta händerna och handsprit och utöka städrutinerna i både allmänna utrymmen och på hotellrummen. Var extra noga med toaletter samt kontaktytor som till exempel handtag, knoppar, strömbrytare och fjärrkontroller.

    Restaurang

    Markera avstånd på golvet för exempelvis köer och möblera om eller skapa på annat sätt utrymme för att undvika trängsel. Erbjud gäster möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjud handsprit. Utöka era städrutiner. Trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar får inte förekomma utan besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra.

    En riktlinje för avståndet mellan gäster kan vara att hålla lite mer än en armlängds avstånd till varandra. Besökare ska äta och dricka sittandes. Bufféservering är tillåten så länge den kan ske utan att trängsel uppstår. Samma regler gäller inne i restaurangen och på eventuell uteservering.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!