Annons
Annons
Foto: All Over Press

Foto: All Over Press

Kroatien

Segla i Kroatien

Kroatiens glittrande skärgård är som gjord för att navigeras med segelbåt. Vinden för oss från gyllene stränder, via dunkande disko på Hvar, till den orubbliga stillheten på Vis.

Text: Caroline Stenman • 2010-06-17 Uppdaterad 2021-06-23

Välkomna till mitt hem och min restaurang!
Mannen slår ut med armarna och presenterar sig som Senko Kaeuza, filosof, konstnär, författare och lögnare. Hans hår är stort, grått och yvigt och skägget ser inte ut att ha ansats på väldigt länge. En fläckig grå tröja och ett par slitna flip-flops bidrar ytterligare till hans rufsiga utseende. 
Vi, som seglat i flera timmar, är minst sagt utsvultna. Men blir lite oroliga – restaurangen har ingen meny. När Senko kommer ut från det lilla köket, som består av en diskho, en skärbräda och en gammal spis med två plattor, har han med sig tre flaskor: en gul, en grön och en röd. Sherry, grappa och brännvin med kapris i. Till det en bricka med plockmat – ost, oliver, kapris och rökt skinka. Gott, men föga mättande.
Det bruna trähuset ligger uppe på en klippa i Mala Travna, en liten vik på ön Vis sydsida. Stora gröna vindruvsklasar hänger ner på restaurangens terrass, där vår allkonstnärlige värd håller låda.

– Egentligen är jag väl en lögnare som inbillar mig att jag kan laga mat. På vintrarna håller jag kurser i måleri, skriver och filosoferar och när turisterna börjar komma ställer jag mig i köket, säger han och försvinner ner mot det turkos­färgade havet.
I handen har han en liten blå hink. En timme senare kommer han bärande på en kastrull fylld med fisksoppa.
– Ursäkta att det tog så lång tid, det var svårt att hitta musslor till soppan idag, säger Senko. Vi börjar ana varför restaurangen saknar menyer.
Vi har blivit varnade för stormbyar framåt kvällen, men inget tyder på sämre väder. Solen steker och himlen är klarblå. Havet är fullt av segelbåtar och några gigantiska motorbåtar när vi fortsätter vår segeltur.
 
Segla i Kroatien

Vid hamnen i Bol på Brac ligger det knappt några fritids­båtar alls. Ett gäng rödbrända turister kånkar på badmadrasser och handdukar längs strandpromenaden ner mot hamnen till en väntande charterbåt som är fylld till brädden när den avgår till Split.
Det blir en solig dag på stranden Zlatni Rat, eller Det gyllene hornet, en halvtimmes promenad från Bol. Hit kommer mängder av vindsurfare, och ännu fler försäljare. Alla säljer exakt samma saker: mortlar i marmor från Brac. Ön är känd just för sin marmor som finns i byggnader över hela världen. Världens bästa marmor, hävdar en kvinna med blommig sjal runt halsen. Vi går därifrån med två mortlar.
 
Klockan sex nästa morgon smäller det så att båten skälver. Vi vaknar med ett ryck. Det låter som om någon står och hoppar på däck. Där ute är det full storm. Glassbarens vita plaststolar flyger in mot muren och en efter en kommer sömndruckna, halvnakna människor ut ur sina båtar för att spänna tamparna och hänga på fler fendrar.
Någon timme senare är dramat över och vinden mojnar. Vädret ändrar sig snabbt i Kroatien och tidsangivelserna som väderleksrapporten ger stämmer inte alltid. När vi klockan sex på kvällen kommer fram till hamnen i Hvar, är den redan full. Vi får lägga oss utanför vid en boj. I båten bredvid hörs ljud av en kork som avlägsnas från en vinflaska och ett unisont skånskt “skål”. Svenska hörs i vartenda gathörn. På torget Sveti Stjepana, mitt i Hvar stad, sitter fyra killar från Göteborg och dricker mojito och Strawberry
Daiquri. De har bilat från Sverige ända ner till Kroatien. Från Split tog de färjan över till Hvar.
– Vi har hört att det är bäst drag här, alla vi har pratat med säger att man inte får missa den här ön. Men vi har haft problem att få boende, allt är i princip fullt och priserna är högre än på många andra öar, säger en av dem.
Uppifrån kullen dunkar musiken från Veneranda, det största diskot på ön. Strålkastarlampor lyser upp. Vi gör sällskap med göteborgarna.
Vid tolvtiden står två killar och hänger i baren och två tjejer i korta kjolar svänger loss till någon nittiotalsdisko­dänga. De flesta kommer framåt tvåtiden, berättar bartendern som passar pÙ? att ta en klunk öl innan partyt kommer igång på allvar.
Längs strandpromenaden Riva vajar palmbladen, butikerna är lyxiga och uteställena hippa, utan att för den skull vara snobbiga. Hvar stad är något av Balkans svar på Saint-Tropez.
 
Segla i Kroatien

Vi hyr cyklar för att ta oss runt den sex mil långa ön. Första branta stigningen kommer redan några hundra meter efter att vi lämnat den medeltida stadskärnan i Hvar stad. Men den tuffa terrängen kompenseras av en imponerande utsikt och blommande pinjeträd längs hela kustremsan.
Klipporna stupar rakt ner i det kristallklara vattnet. Solen steker i nacken. Vid foten av en brant nedförsbacke ligger den lilla byn Milna, två mil från Hvar stad. En våg av lavendeldoft slår emot oss. I över 100 år har det odlats lavendel och rosmarin på kullarna. Lavendeln från Hvar påstås vara den bästa i världen och exporteras till bland annat Frankrike och Tyskland för att användas i parfymtillverkningen.
 
När vi lämnar Hvar dyker en grå fena upp ur vattnet snett framför båten. Några sekunder senare hoppar två andra delfiner upp ur havet, innan de vänder om och simmar mot horisonten i riktning mot Italien. Skymningen lägger sig över Adriatiska havet. Lanternorna på båtarna lyser upp hamnen i den lilla byn Komiza på Vis. Det finns en ledig plats i hamnen, mellan en tysk segelbåt och en enorm yacht i mångmiljonklassen.
 
Segla i Kroatien
 
En besättningsman i vit uniform tittar skeptiskt på oss när vi backar in mot bryggan. Han går fram och tillbaka på däck och justerar tamparna, stora som badbollar, och verkar orolig för att vi ska ramma hans lyxbåt.
Erik är den enda i gänget med skepparexamen och som är van seglare. Vi andra fem har händerna fulla med tampar och fendrar och gör som vi blir tillsagda.
Jag vinkar mot mannen på motorbåten, ler nervöst och funderar på vad försäkringen egentligen täcker.
Vi klarar oss, och kan gå iland utan att göra bort oss.
 
Vis är lite annorlunda än sina grannöar. Här finns inga stora vita hotellkomplex. Fram till 1989 var ön en militärbas för jugoslaviska armén och stängd för turister. Strandpromenaden är inte lång, men det finns gott om mysiga små restauranger, glassbarer och kaféer.
Det kryllar inte av turister direkt. På pizzerian, närmast hamnen, hänger två servitriser i baren med varsin cigg i väntan på att ett pensionärspar ska bestämma sig för vad de ska äta. Någon nattklubb ser man inte skymten av. De svajande palmbladen, lyxiga butikerna och de pulserande barerna i Hvar stad känns väldigt, väldigt långt borta.
Klockan ett är det tyst och stilla i byn. Det enda som hörs är vågorna som kluckar mot skrovet.
 

Guide till att segla i Kroatien

Resa dit

Från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn går direktflyg till Split med bland andra SAS, Norwegian och Scandjet. Priserna varierar och ligger omkring 2 500 kronor till 4 700 kronor mellan maj och augusti. Taxi från flygplatsen till hamnen i Split kostar cirka 300 kronor.
Vi utgick frÙ?n Split, där alla båtar ligger, och seglade från Split till Vis–Hvar–Brac–Vis, Makarska och tillbaka till Split.
 

Hyra båt

Priserna på en 40 fots segelbåt med åtta kojplatser, med plats för två extra sovplatser i salongen, ligger mellan 16 000 och 30 000 kronor per vecka beroende på ålder och standard på båten och när under säsongen du vill hyra båten.
För dig som inte är van seglare, eller aldrig har seglat, finns möjlighet att hyra en skeppare pÙ? båten. Det gör man i samband med bokningen. Skepparen har det fulla ansvaret för navigationen. En skeppare kostar omkring 1 000 kr per dag, då ska man även förse denne med mat under tiden. För att hyra en båt utan skeppare krävs att minst en på båten har förarintyg och VHF-certifikat.
Hamnarna är ofta stora och välorganiserade med el, duschar och toaletter. Det finns gott om restauranger och små matbutiker. I båten finns en spis med två plattor, så det är inga problem att laga mat. Hamnavgifter varierar, men för en 40 fots segelbåt kostar det omkring 500 kronor per natt i de lite finare hamnarna och 200–300 kronor i de lite enklare. I naturhamnarna är det gratis. Bästa förhållandena fÙ�r segling är i maj och juni då vindarna är lätta. Juli och augusti har perioder med stiltje.
 

Hvar

Hipp men avslappnad lavendeldoftande ö, den fjärde största i Adriatiska havet. Lyxiga butiker i hamnen varvas med souvenirbutiker längs strandpromenaden, med en stor del inhemska produkter som tvålar och smycken. Hvar blir inte mindre att­raktiv av att det är den mest sol­säkra ön längs hela den kroatiska kusten. Ta gärna en fika på de många kaféerna på torget Sveti Stjepana. Cykel är ett utmärkt sätt att se ön på. Se till att den har många växlar bara.
 

Brac

Zlatni Rat är utan tvekan det stora dragplåstret på ön Brac. Den steniga stranden ändrar form efter havets strömmar och vindens riktning och styrka. Ett tillhåll för vindsurfare från hela världen. Glöm inte badtofflor! Ovanför hamnen ligger re-staurang Santo, som serverar mycket bra kött. Servicen är dessutom högklassig.
 

Vis

Ön är belägen 45 kilometer från fastlandet, som Kroatiens sista utpost i Adriatiska havet. Här finns mysiga restauranger och kaféer och stränder inklämda i små vikar. Däremot inte mycket till nattliv. På den charmiga restaurangen Jastozera i Komiza serveras fantastiska fiskrätter. Testa fisksoppan med räkor till förrätt, och har du möjlighet – beställ hummer!
 

Korcula

Marco Polos troliga födelse­­ö är grön och om­gärdad av ett turkost hav. Staden Korcula, på öns östkust, är en av de mest väl­bevarade av Medelhavets medeltida städer och kallas ofta för “lilla Dubrovnik”. Här finns gott om fina stränder, de flesta med småsten.
 

Missa inte – Överraskningsmat

Senko Kaeuzas restaurang på Vis (se inledning av reportaget). Han serverar ett gäng olika rätter. Men du får inte bestämma vilka, det finns nämligen ingen meny!
 

Missa gärna – Packade stränder

Skippa de packade stränderna vid Hvar stad, försök att ta dig ut till öarna utanför istället. Där är vattnet dessutom klarare.
 
Segla i Kroatien
 

Guide: Segla i Medelhavet

Här är tips på några fler veckolånga seglingsrutter i Medelhavet – lämpliga för både proffs och amatörer.
 

Costa Smeralda, Sardinien

Exempel: Costa Smeralda–Caprera–La Maddalena skär­gården–Korsika–Costa Smeralda.
Prisexempel: 31 fots segelbåt med 2 kojplatser, 2 400 euro/vecka, http://www.yachtbooker.com.
 

Egeiska kusten, Turkiet

Exempel: Marmaris–Ekincik–Aga Limani–Manastirbukten–Samanlikbukten–Göcek–Fethiye.
Prisexempel: 32 fots segelbåt med 2 kojplatser 1 400 euro/vecka, http://www.boatingturkey.net.
 

Dodekaneserna, Grekland

Exempel: Kos–Leros–Samos–Fourni–Patmos–Kalymnos–Kos.
Prisexempel: 31 fots segelbåt med 2 kojplatser, 2 200 euro/vecka, http://www.europesailing.com.
Du kan också välja att dela båt med andra eller att följa med på en chartrad båt: http://www.seascape-sail.com.
 
Fler segelrutter: http://www.europesailing.com/se/destinationer/turkiet/segelrutter.
Fler prisexempel: http://www.sailingeuropecharter.com.
       


Text: Caroline Stenman • 2010-06-17
KroatienRestipsHvar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top