Annons
Annons
Annons

Vagabond drog till Norge för att testa några av landets vackraste tågresor. Foto: Oivind Haug

Norge

Norges vackraste tågresor – från fjället till fjorden

Norge stoltserar med några av världens brantaste och vackraste järnvägar. Vagabonds Per J Andersson hoppade på legendariska Bergenbanan & Flåmsbanan.

Text: Per J Andersson • 2023-12-28 Uppdaterad 2023-12-22
Annons

Ovanför trädgränsen uppe på norska Hardangervidda kör vi in i ett grått och fuktigt regnmoln och kommer ut på andra sidan i gnistrande solsken.  Inte ett träd syns till. Och trots att det är i början av juli lyser snöfälten vita utanför tågfönstret. Inte så konstigt. Vi befinner oss ju på nästan 1 300 meters höjd, ungefär lika högt som toppen av Åreskutan. 

Tidigare samma morgon irrade vi runt på centralstationen i Oslo och letade efter tåget mot Bergen. Snart fann vi oss rätt rätta, fast med en känsla av att vi skulle ut och flyga. Inte bara för att vi skulle upp på så höga höjder, utan också för att stationen i den norska huvudstaden är utformad som en flygplats med gater, stora glaspartier och modernistisk design.

Annons

Bergenbanan som stod klar 1907 räknas som en av sin tids största ingenjörstekniska mästerverk. Att dra järnvägen på kalfjället där snön om vintrarna ligger flera meter djup i drivorna var förstås en utmaning. Dessutom var det en massa berg i vägen. Efter åratal av slit med byggen av broar och sammanlagt 182 tunnlar möttes arbetslagen vid Ustaoset öster om banan högsta punkt i Finse. 

Tåg som färdas mellan berg och vatten i Norge.
Det norska tåg saknar i snabbhet tar de igen med fina vyer. Foto: Aksel Jermstad/Bergensbanen
Par sitter på ett tåg med vandringskläder och packning.
På räls mot vandringen. Foto: Aksel Jermstad/Bergensbanen

Trots snöplogar och träplank som skydd mot snöyran blev det tidigare ofta stopp i trafiken. Kung Bore var en tuff motståndare på de här höjderna. Men 1993 blev den nya drygt en mil långa Finsetunneln klar som gjorde trafiken tryggare. Tyvärr, vill jag tillägga, för därmed berövades vi tågturister några av de vackraste vyerna. Nu får vi under en del av resan stirra in i en tunnelvägg i stället för att tjusas av de vackraste bitarna av Hardangervidda. 

Bedriften att bygga Bergenbanan är något som författaren Jan Guillou skildrar i romanen Brobyggarna. I den beskrivs bygget av järnvägen, med Guillous egna ord, som ”ett både symboliskt och praktiskt uttryck för den obetvingliga tekniska utveckling som tog fart i början av 1900-talet och präglade hela århundradet”.

Läs också: Norges 15 läckraste boenden i naturen

Tåg färdas mellan berg och ängar i Norge.
Res förbi storslagen natur, blommor och snötäckta berg med Bergenbanan. Foto: Oivind Haug

Liksom praktiskt taget alla andra morgnar under sommarhalvåret är tåget Oslo–Bergen fullt till sista platsen med turister från hela världen. Svenskar, tyskar, fransmän, spanjorer, indier … Vi är en internationell skara som sitter med förundran i blicken och tittar ut över det ofruktsamma månlandskapet. På platsen bakom mig sitter en amerikan. Han fångar konduktören som går förbi för att ställa en fråga. 

– Jag är så orolig för att jag ska missa den lilla stationen jag ska gå av på. Den heter … (han tar sats för att uttala det exotiska stationsnamnet) Möerrdaal … tror jag, säger han oroligt.

– Du kan vara lugn. Det är ungefär 200 till på det här tåget som ska av där, lugnar konduktören honom och tillägger: 

– Och det heter Myrdal.

Så invaderas perrongen i Myrdal på knappt 900 meters höjd. Vi är med i strömmen av resenärer som väller av tåget. Regnet är tillbaka. Molnen slickar bergskammarna. Vinden är högfjällskylig. Här finns praktiskt taget inget annat än ett turistcenter med servering och souvenirbutik. Hit finns inte ens bilväg, bara vandringsled och järnvägsräls. Frågan är vad man gör här. Svaret lyder: byter tåg för att åka på en av världens vackraste järnvägar. 

Med tåg vi ska ta ska göra en om möjligt ännu mer spektakulär resa än den vi just avslutat, nämligen brant nerför fjället till hamnen i byn Flåm vid Aurlandsfjorden. På bara två mil ska vi ta oss ner 869 höjdmeter.

Läs också: Tågluffa i Norge – vi guidar dig till bästa rutten!

Gammalt tåg med röda säten och träväggar.
Historiskt ombonat på tåget till Flåm. Foto: Visit Bergen / Casper Steinsland
Kvinna blickar ut över frodig dal i Norge från ett tågfönster.
Slå dig ner vid fönstret och betrakta naturen utanför. Foto: Getty Images

Från att i några timmar färdats på ett inte fullt så charmigt modernt tåg med säten i syntet och plastiga material byter vi till ett gulligt vintagetåg med träpaneler, klassiska hatthyllor och mjuka röda biofåtöljer. Men det bästa händer utanför fönstren eftersom järnvägen slingrar sig intill porlande forsar och branta berg. 

Efter bara några minuter stannar plötsligt tåget, till synes mitt i ingenstans. Framme i Flåm? Nej, men ändå kliver alla av. För mitt framför näsan på oss, på andra sidan staketet som inhägnar perrongen, dånar Kjosfossen, ett av Norges mest storslagna vattenfall. Vattnet kommer från sjön Reinungavatnet uppe på högplatån och forsar förbi oss i en tunnel under rälsen, vidare neråt. 

Uppe på en klippavsats i det dundrande vattenfallet står plötsligt en … jo, minsann om det inte är en huldra. Hon har en röd fotsida klänning och utför en trolsk dans medan hon sjunger en tusenårig sång som förstärks av högtalare utplacerade runt fallet. Det låter både mystiskt och vackert. Andäktigt står vi och betraktar hennes show.

Huldran, läser jag senare i en turistbroschyr är en av flera studenter från Norges balettskola som sommarjobbar som sjungande fjällnymf. 

Läs också: Norges häftigaste restaurang ligger mitt i en fjord

Tågstation och museum i Norge.
I Flåm stannar tåget på kajen för fortsatt båtfärd på fjorden. Foto: Visit Bergen / Casper Steinsland

Efter en timmes tågresa är vi nere vid fjorden där en kryssningsfärja på Hurtigruten just lagt till och där vår betydligt mindre snabbåt snart ska lägga ut. På fem timmar ska den ta oss ut till Bergen. Tågturisterna passar på att köpa snabbmat från någon av alla foodtrucks som parkerat på kajen innan de förvandlas till båtturister.

I den ljusa sommarskymningen stävar vi ut på Auerlandsfjorden, vidare ut på Sognefjorden, därefter ut i Atlanten och så småningom genom smala sund mellan branta klippiga öar för att slutligen nå i hamnen med de historiska fiskebodarna i Bergen.

Hade vi inte bytt till Flåmsbanan utan fortsatt med Oslo–Bergen-tåget hade vi varit framme för många timmar sedan. Men att komma fram snabbt är ju knappast poängen när naturen bjuder på spektakulära skådespel.

Läs också: Upptäck Oslos bästa cocktailbarer – en guide till 8 favoriter

Berg och fjordar i Norge.
Resan avslutas på Norges blå fjordar. Foto: Unsplash

Guide till norska höghöjdståg

Tåget: Boka tåget Oslo–Myrdal respektive Myrdal–Flåm på vy.no.

Färjan: Norled heter rederiet som kör färjor genom fjordarna mellan Flåm och Bergen.

Paketresa: Du kan också köpa hela resan med tåg Oslo–Myrdal–Flåm och sedan båt till Bergen som ett paket från Norway in a nutshell. Räkna med ca 2 500 kr per person för hela resan med tåg plus båt. Beroende på hur tidigt du bokar och när du reser kan paketresan bli aningen billigare än att boka tåg och färja var för sig.

Att läsa på resan: Jan Guillous Brobyggarna (2011), första delen i romansviten Det stora århundradet, handlar om tre fiskarsöner på det norska Vestlandet utanför Bergen som utbildar sig till ingenjörer och tar sig an det storartade ingenjörsprojektet att bygga en järnväg mellan Oslo och Bergen.

VILL DU LÄSA ÄNNU MER?

Vi tar dig världen runt

Prenumerera på Sveriges största resemagasin! Låt oss inspirera dig med resedrömmar och konkreta guider. Tidningen går att få både i brevlådan och digitalt till läsplattan eller datorn.


Text: Per J Andersson • 2023-12-28
NorgeReportageTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top