Annons
Annons
Nyhet

Apollo och Nazar bäst hos ARN

Apollo och Nazar utmärkte sig positivt i Allmänna reklamationsnämndens statistik för förra året. Sämre gick det för Detur.

Text: Redaktionen • 2009-03-31 Uppdaterad 2009-03-31

Att resebolagen överlag fick fler klagomål 2008 än 2007 beror oftast på att de fått fler resenärer. Men trots det ökade antalet resenärer fick Apollo in färre nya inkomna ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, 2008 jämfört med året innan.

Apollo är stolta över sin förbättring och tycker samtidigt att det är bra när deras kunder klagar.
– Får vi in en reklamation gör kunden ofta oss en tjänst som påpekar något som inte fungerar, säger Apollos informationschef Karin Moström.

Minst inkomna nya ärenden, även räknat i förhållande till antal resenärer, hade resebolaget Nazar.
– Vi har jättemycket fokus på just servicefrågor och vi satsar på det mer och mer. Det är billigare att ha bra service än att hantera klagande gäster. Men vi tycker fortfarande inte att vi är där vi vill, säger Nazars vd Kemal Yamanlar.

Sämre gick det för Detur. De hade flest antal nya klagoärenden 2008 i förhållande till sitt antal resenärer.
– Av de 58 ärendena var 17 inte accepterade då de redan varit inne hos ARN och fått avslag, vilket är västenligt för oss, säger Deturs informationschef Vickan Björkman.
Men även om de 17 fallen dras bort i beräkningarna ligger Detur högst på listan.

Enligt Vickan Björkman kommer klagomålen mestadels frÙ?n gäster som chansat och rest ospecificerat och ändå tror att de ska få bo på ett femstjärnigt hotell vid havet. Men det har också hänt att Detur själva rekommenderat resenären att gå till ARN.
– Ibland är det svårt i den här djungeln och vi vill ha en vägledning om vad som gäller. Har kunden rätt ska de självklart ha en kompensation, säger hon.

ARNs reseavdelning fick under 2008 in mest klagomål gällande paketresor. Resenärerna hade oftast upplevt brister i boendet, till exempel att de inte fått utlovad poolutsikt, att de fick mindre rum än avtalat eller att det fanns störande gäster på hotellet. Andra vanliga klagomål vid paketresor rörde försening av passagerare och bagage.

Text: Lovisa Granberg

Läs mer:

mer Information på ARN:S webbplats:

När kan man klaga?
Ärendegången hos Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämndens exempel


Text: Redaktionen • 2009-03-31
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top