Annons
Annons
Det är underbart att ha mycket att välja mellan när man ska boka resa. Men hur vet man vad som är bra och vad som är dåligt? Foto: Jenny Unnegård

Det är underbart att ha mycket att välja mellan när man ska boka resa. Men hur vet man vad som är bra och vad som är dåligt? Foto: Jenny Unnegård

Nyhet

Vi vill själva välja resa – men få hjälp så att vi väljer rätt

När vi bokar resa vill vi ha valfriheten att själv bestämma vad som ska ingå. Men valfriheten leder också till frustration – och vill därför vill vi också få hjälp på vägen – så att vi väljer rätt.

Text: Per J Andersson • 2014-05-16 Uppdaterad 2021-06-23

Vi vill själva välja resa – men få hjälp så att vi väljer rätt
Grekland är hett just nu, säger Magnus Wikner på Thomas Cook som äger Ving.

Vi ställs idag inför fler val än någonsin tidigare. Vi väljer telefonabonnemang, elbolag och pensionssparande. Resebranschen är inget undantag. Tidigare var en paketresa synonymt med en resa där alla val redan var gjorda. Idag består den bara av de mest grundläggande ingredienserna, resten får vi lägga till och betala extra för efter egna val: mat på planet, transferbuss etc. Och allt fler skippar helt charterbolagen och bokar semesterresan själv, det vill säga plockar ihop reguljärflyg, hotell och hyrbil från olika sajter.

Charterbolaget Ving presenterar varje år en undersökning om aktuella restrender. För att ge ytterligare tyngd åt rapporten rådfrågar man dessutom en grupp kloka människor inom olika branscher och områden som träffas för att diskutera svenska folkets resvanor. I år handlar rapporten om valfrihet – och panelen enades om tre slutsatser:

1. Valmöjligheterna blir bara fler och fler inom alla områden, inte minst resor. Även om den ökade valfriheten uppskattas av de flesta betyder det däremot inte att det har blivit lättare att välja, slår Ving fast i sin rapport. Risken att välja “fel” ökar i samma takt. Mycket pekar på att vi både nu och framöver kommer att behöva hjälp att välja, antingen av en person eller genom en tydligare struktur och sortering av de olika valmöjligheter vi har att ta ställning till.

2. Större valfrihet innebär också större inspiration, enligt Vings trendspaning. När vi får mer att välja mellan ökar vår lust att resa, och lusten att sy ihop vår resa själva. Likheten med andra branscher är slående: ju större utbud, desto mer inspireras vi att konsumera. Ofta slutar det ändå med att vi väljer att köpa det vi alltid brukar köpa.

3. Resor är både status- och identitetsskapande. Valet av semesterresa, tror Ving, visar vem jag är och vem jag signalerar att jag vill vara. Resmålet i sig är idag mindre viktigt än de unika upplevelser jag kan vara med om när jag väl är på plats. Eller ännu hellre: vilken story jag har att berätta när jag kommer hem.

Ving passade på en presskonferens på fredagen också på att berätta om hur det går just nu.

– Vi har faktiskt bokningsrekord inför sommaren. Aldrig tidigare har vi haft så många sommarresor bokade som nu. Alanya och Mallorca är nummer ett, som vanligt, men vi märker att Grekland är hett i sommar. Bokningarna dit har ökat mycket, liksom till Kroatien, berättade Magnus Wikner på resekoncernen Thomas Cook, som äger Ving.

Vagabonds Resebarometer

20 maj presenterar Vagabond årets Resebarometer, Sveriges största resvaneundersökning. Förra årets resebarometer hittar du här.


Text: Per J Andersson • 2014-05-16
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top