Sydamerikabloggen

Peru!

2014-02-21 13:09 Kommentera
Kategori: Buss, Peru, Strand

Det var några år sedan jag reste runt i Peru, korsade gränsen från Bolivia i sydöst vid Titicaca-sjön, skumpade sedan runt på bussarna med ett gäng stopp innan jag korsade nästa gräns till Ecuador i norr.

Jag spenderade 23 dagar i landet och hann med både Machu Picchu, mer om det i detalj här, Lima, sol och bad och mitt livs första (och hittills enda) surflektion.

Mina tips längs vägen

Titicacasjön
Jag besökte Copacabana och Isla del Sol på den bolivianska sidan, vilket var något alldeles obeskrivligt vackert och magiskt som jag varmt kan rekommendera (särskilt Isla del Sol). På den peruanska sidan finns Puno som jag tyvärr inte hann besöka, men som är känt för Uru-folkets konstruerade öar. Säkerligen värt ett besök!

Cuzco
Det är en häftig stad. Inte minst för dess historia som centrum för Inkariktet, utan också för den smältdegel av turister och bagpackers som samlas här innan eller efter Machu Picchu-besöket. Ge den några dagar om du har tid med risk för att annars ångra dig.

Machu Picchu
Det mest självklara stoppet i Peru. Kanske hela Sydamerika. Turistattraktionen som toppade listorna förra året. Och det är såklart en alldeles sinnesjuk känsla att guidas runt bland ruinerna och fascineras över Inka-folkets kraft att forsla upp stenblocken (som inte fanns där naturligt) när de bestämt sig att Här ska vi bo! Läs om hur jag tog mig dit här. Dyra paketresor behöver inte förköpas och Inka-leden behöver inte vandras för den som inte vill.

Arequipa
För många blir Arequipa längre söderut nästa naturliga stopp, även kallad Den Vita Staden, med hänvisning till en sten som använts vid husbyggen. Staden är omringad av tre vulkaner och ett mycket populärt stopp för turister. Vi hann tyvärr inte åka dit, men jag har hört otroligt mycket gott om staden längs vägen.

Huacachina
Vi tog en nattbuss från Cusco till Ica, närmare kusten söder om Lima. Sedan direkt vidare till Huacachina som är en pyttestad omkring en pyttesjö, omringad av gigantiska sanddynor som är mycket populära att surfa i. En häftig miljö och det kändes skönt med värme efter veckor i den tunna, svalare bergsluften.

Nazca
Över dagen åkte vi för att flyga över Nazca-linjerna som finns precis utanför Nazca. Figurer i bergen som skapats av Nazca-folket för runt 2500 år sedan. Med ett privatplan är det rätt så dyrt, men å andra sidan en häftig upplevelse för den som inte är flygrädd. Då många andra linjer finns i bergen kan det vara svårt att urskilja en del av figurerna. Historien om dem är desto mer fascinerande, då ingen vet hur och varför de skapades.

Paracas

Från Huacachina åkte vi vidare till Pisco och sedan direkt till Paracas, en liten stad vid Stilla Havskusten. Pisco är såklart huvudstad för spriten Pisco och drinken Pisco Sour, gjord på Pisco, pressad lime, sirap och toppad med vispad äggvita. Väldigt god. I Paracas såg jag Stilla Havet för första gången. Här upplevde jag också min första (och hittills enda) jordbävning, så liten att jag knappt märkte den och trodde först att skakningen i marken berodde på byggjobbarna utanför. Området är ofta drabbat av jordbävningar. Härifrån åkte vi på en dagstur runt Islas Ballestas som är kända för mycket sjödjur och fågelliv.

Lima
Följande dag åkte vi till Lima. Stadsdelarna Miraflores och Barranco är lugnare och mysigare än city, vi bodde i Miraflores. Vi besökte Guld-muséet där mycket av Inkarikets guld finns bevarat, vandrade i det historiska centret runt Plaza de Armas, shoppade i Indian Market, skickade hem ett paket fullt med filtar, tröjor artesanías och presenter, gick runt i området Barranco och tittade på solnedgången på stranden. Jag tyckte om Lima. Det var en fin stad.

Huanchaco

På kvällen tog vi nattbuss till Trujillo och sedan direktbuss, följande morgon, vidare till Huanchaco, ännu en liten kuststad. Vi solade och badade, drack drinkar på stranden och dansade på ett tomt dansgolv på kvällen. Tillbaka till Trujillo och sedan en tur till Huaca del Sol y Luna, som då (2009) nyligen hade grävts fram och öppnats för allmänheten. Palatsen är lämningar från Moche-kulturen och förstördes när spanjorerna invaderade området. Färger och mycket av ursprungsdetaljerna har bevarats och det var väl värt ett besök. Idag kan jag inte svara på hur de guidade turerna ser ut.

Máncora
Från Huanchaco tog vi sedan nattbuss till Máncora, Perus hetaste surfstad och den finaste stranden vi besökte i Peru. Det är som Ecuadors Montañita och väl känt för bagpackers, ungdomar, surf och fest. Och jag tog en surflektion och det var hur kul som helst. Det fanns och finns fortfarande kvar ett australiensiskt ägt café med grovt bröd som jag och min tyska vän hurrade för efter månader med vitt bröd. Det finns nog lugnare områden runt omkring med lugnare stränder och lugnare tempo. Men Máncora var ändå fint.

Sedan korsade jag gränsen till Ecuador med buss till Guayaquil och spenderade nästan en vecka på stranden i Manglaralto.

Övrigt

- Peru är ungefär 3 gånger så stort som Sverige. Vägsystemet är bra och det går lätt att ta sig överallt med bussar. Håll koll på dina grejer och ha värdesaker nära kroppen. Långdistansbussar finns, men boka långt i förväg. Res över natten och spar pengar.
- Peruansk mat har välförtjänt börjat bli trendigt. Ceviche är en av mina favoriträtter och bör helst avnjutas på stranden med fötterna i sanden. Men när inte det är möjligt finns två restauranger i Stockholm, Deli Mundo på Södermalm och Aji y Ajo i Hökarängen.
- Stressa inte. Då risken finns att den mesta av tiden går år att sitta på bussar.
- ÅK NU. Peru är en av världens snabbast växande ekonomier vilket ju är alldeles fantastiskt bra för dem. Det innebär ju också då att priser stiger. Det finns också diskussioner huruvida hårdare restriktioner kring Machu Picchu ska skapas då horderna av turistströmmar påverkar miljön. Passa på!
- Språk. Många inom turistindustrin kan engelska. Men för att enklare ta sig fram och förhandla priser är det bra att kunna spanska.
- Taxichaufförer har som rutin att ta ut överpriser av turister. Kolla gärna runt vad det rimligen borde kosta och förhandla med dem om du orkar.

Imagenjulia3 063.jpg

2014-02-21 13:09 Kommentera
Kategori: Buss, Peru, Strand

Julia Tengblad Söder

Första gången jag var i Sydamerika hade jag en 6 månaders flängig resa överallt med korta intensiva romanser med platser jag inte visste existerade. Andra gången hade jag en lugn stabil relation med Staden med ett gigantiskt S. Buenos Aires. Tredje gången praktiserade jag tre månader i Ecuador följt av resor till Colombia och Buenos Aires. Upptäckte nya platser och kom tillbaka till gamla favoriter. Fjärde gången var jag tillbaka i Buenos Aires. Nu är jag återigen på svensk mark men längtar ständigt dit. Läs om mina besök på plaster som är så fantastiska som de bara kan vara i allas vår (egentliga) favoritkontinent. Du kanske bara inte vet det än.

Blogroll

• Instagram: @sydamerikabloggen

Webbfrågan

• Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206