Sydamerikabloggen

Lågsäsong på stranden

2016-01-25 19:54 1 kommentar
Kategori: Amsterdam, Haarlem, Holland, Kaffe, Nederländerna, Strand, Zandvoort

Efter Haarlem som jag skrivit om HÄR åkte vi tåget ytterligare en kvart västerut och gick av tåget i Zandvoort aan Zee.

Zandvoort är Amsterdam-bornas playa där badsugna stadsbor fyller solstolarna sommartid. Vintertid bor här runt 17 000 personer, men just 1a januari samlas ännu några tusentals för det traditionsenliga doppet. 1a januari 2016 samlades badsugna vid stranden för 56e året i rad och på given signal, strax efter klockan 14.00, sprang samtliga rakt ut i de iskalla vågorna för att fira in det nya året. Än fler höll sig på strandkanten och applåderade i takt till musiken som pumpades ur högtalarna. 1a januari-badet är en klassiker och filmteamen stod på rad och intervjuade nybadade i alla åldrar.

Badsugen?

Nyårshelgen fyllde staden med folk som liksom vi promenerade längs stranden, påbyltade men inte iskalla, vinden bet ännu inte, men kaffet på strandcaféerna värmde gott. Det åskblåfärgade havet, den gråa himlen och den ljusa sanden gav ett annat ljus med en annan charm än sommarsolens stekande hetta. På kvällen samlades släkten runt den lilla skridskobanan och åt pommes frites med majonäs medan ungarna slirade runt på banan till discoljus och musik.

Skridskodiscosugen?

Vi bodde på Aquarius Pension en bit upp i byn, där blommiga tapeter, varma täcken och pampiga villor omgav oss. Självhushållet gjorde att vi hade stor lust att stanna kvar, morgonpromenera längs stranden och vid lunchtid dricka kaffe och äta längs någon av de pyttesmå huvudgatorna, eller på det lilla torget, köpa vin i matbutiken, god ost i ostbutiken och förstå nederländskan på de dubbade filmerna på kvällen. Kanske ibland för omväxlingsskull upptäcka kullarna bakom staden, där cykelvägarna ledde tillbaka till Amsterdam.

Att vi denna gång reste någon helt annanstans än vad som först var planerat gav oss bara mersmak för att upptäcka småstäder intill huvudstäder och stränderna, en annan säsong än sommaren. De nederländska, korta avstånden gjorde det ju dessutom möjligt för oss att upptäcka både Amsterdam, Haarlem och sist Zandvoort under knappt fyra dagar.

2016-01-25 19:54 1 kommentar
Kategori: Amsterdam, Haarlem, Holland, Kaffe, Nederländerna, Strand, Zandvoort

Så nära men ändå så långt borta

2013-10-20 22:07 Kommentera
Kategori: Bananer, Berg, Buss, Ecuador, Fairtrade, Kaffe, Resa, Vulkan

Ännu en helg på en buss. Fredag eftermiddag blev kväll och jag och en bananodlare åkte upp längs bergen norrut till Riobamba. Ljumma vindar och klibbig panna byttes mot frisk, kylig och tunn bergsluft på 2800 meters höjd.

Lördagen spenderades med föreläsning på föreläsning av Ecuadors koordinator för Fairtrade-certifierade småproducenter, tillsammans med banan- kakao- kaffe- och quinoaodlare från hela landet. Det var intensivt och svettigt. Delvis heta diskussioner om svårigheter och utmaningar gentemot jättarna som äger plantager på 100 hektar.

Efter middagen smuttade jag på den hembrända sockerrörsspriten. Ekologisk såklart. Min kollega (en kopia av Homer i Simpsons) och resten av producenterna fortsatte i hotell-lobbyn. Jag bäddade in mig i min ylletröja under tre filtar och läste.

Och klockan 6 imorse skumpade vi ner längs bergen igen och det karga landskapet byttes mot de oändliga vägarna kantade av bananpalmer.

Om fascinationen av hur dessa producenter göder oss med det som vi dagligen konsumerar där hemma utan mer eller mindre tanke på hur de når butiken och vilket arbete, vilka möten och beslut som ligger bakom.

Riobamba och vulkanen Chimborazo i bakgrunden
Och ett möte så viktigt
I en omgivning så vacker
Och längs vägen hem ännu en olycka

2013-10-20 22:07 Kommentera
Kategori: Bananer, Berg, Buss, Ecuador, Fairtrade, Kaffe, Resa, Vulkan

Hejdå Quito

2013-09-28 21:40 Kommentera
Kategori: Berg, Buss, Ecuador, Kaffe, Musik, Quito, Vulkan

Nästan två månader senare. En och en halv vecka försenad pga. dålig planering. Men egentligen skulle jag stannat 4 månader till. Det blir inte alltid som man har tänkt sig.

Jag är redo för nya äventyr. Ny stad och ny praktik. Nya dofter och varmare fuktigare luft. Machala och även kallad världens bananhuvudstad väntar imorgon bitti efter en 10 timmars bussresa ned längs Anderna mot kusten söderut. På måndag väntar nya kollegor och arbetsuppgifter på det Fairtrade-certifierade kooperativet UROCAL som samlar banan- och kakaoodlare i området.

Jag ser fram emot att se Fairtrades nytta med egna ögon.

I Quito kommer jag sakna alldeles fantastiska nyfunna vänner. Doña Marie som håller ordning på kontoret, fixar förmiddagsmellis varje dag och är en av de mest genuint snälla människorna jag någonsin träffat. Ethnic Coffee där jag varje dag köper min Cappuccino. Helgutflykter till vulkaner, sjöar och dalar. Utgångar till La Foch som är det fylletorg där det råder undantagstillstånd varje kväll. Barrundor som aldrig tar slut. Dirty Sanchez två Cuba Libre för priset av en. Två öl för priset av en. All denna reggaeton och latinomusik överallt. Alla vegetariska hamburgare. Morgon- och lunchpromenader i parken.

Nu väntar packande och städande, puts och dusch innan jag ska sova i ett bussäte med fönsterplats till lördag blir söndag och berg byts mot bananodlingar.

Tack Quito för den här gången. Jag kommer tillbaka.

2013-08-25 16.42.56.jpg
Och jag kommer sakna all den utsikt som bergen ger över Quito
söndag 010.jpg
2013-09-15 17.28.46.jpg
Och dessa stjärnor. Foto: Sophya Ramírez Salinas

2013-09-28 21:40 Kommentera
Kategori: Berg, Buss, Ecuador, Kaffe, Musik, Quito, Vulkan

Om väder

2013-09-23 00:50 Kommentera
Kategori: Berg, Kaffe, Quito

Som svensk så får jag alltid frågan om hur kallt det är i Sverige. Ingen tror att det verkligen går isbjörnar på gatorna, däremot att det jämt är vinter och kallt. Jag förklarar om och om igen om hur fantastisk sommaren är men att ja, vintern tycker jag är alldeles för lång. För även om det kan vara vackert med krispig vinterluft och mysigt med tända ljus och lussebullar i december så föredrar jag att inte frysa.

Kanske som föreställningen att Sydamerika är en kontinent med tropiskt klimat året om så finns det ju nyanser även här. Under mina knappt två månader här har dagar gått med hagelskurar, åskoväder, sol, kyla, värme, regn men allra mest gråa moln och tjock halsduk på kvällen.

Men dagar som idag när himlen är blå från morgon till kväll har jag sällan sett. Och det är då jag uppskattar att bo i en dal så efter några tunga andetag upp längs berget så har man utsikt över hela staden.

Oswaldo Guayasamín, legendarisk, ecuadoriansk konstnär, bodde med den utsikten de sista åren i sitt liv. Vi besökte hans hus idag och det närliggande museet. Det var länge sedan jag uppskattade linjer och färg så mycket. Ansikten så fyllda med ångest och tårade, sorgsna ögon med uttryck om lidande och frustration.

Vi drack sedan kaffe i solen och jag gick hem i det varma eftermiddagsdiset. Och när söndagar är soliga som dessa då finns det få saker som är bättre än det här.

2013-09-22 19.42.43.jpg
Oswaldo Guayasamín: El Mestizaje (1996)
2013-09-22 20.00.40.jpg
"Jag grät för att jag inte hade några skor, tills jag såg ett barn som inte hade några fötter"
2013-09-22 20.19.29.jpg
Här bodde han
2013-09-22 20.20.33.jpg
Med livets träd och utsikt över Quito framför sig
2013-09-22 22.38.53.jpg
Jag gick hem genom soldiset
2013-09-22 23.17.37.jpg
Och gemom parken till affären för att handla frukost

2013-09-23 00:50 Kommentera
Kategori: Berg, Kaffe, Quito

Med all den tid jag vantar II

2013-09-06 23:08 Kommentera
Kategori: Kaffe, Quito, Tid

Under mina 8 timmar pa kontoret hinner jag vanta pa ganska mycket ocksa. Mellan allt arbete. Laddande hemsidor pga. langsamt internet. Pa kollegorna. Just nu pa att Ecuador vs. Colombia ska spela VM-kvalmatch. Ecuador i gult pa en sandig fotbollsplan i Colombia. Nar chefen ar borta dansar kollegorna pa borden. En kollar klipp pa Youtube, Twittrar, Facebookar medan han vantar. Jag bloggar.

Det ar fredag eftermiddag.

Jag har hittat ett café med basta kaffet. Den dar perfekta koppen Cappuccino. Antligen. Den kostar lika mycket som en billig lunch. 2 dollar. Bara doften av den. Tanken av den gor mig alldeles varm inombords. Efter en manads sokande.

Snart snart ar det helg.

Traden har skimrar i silver
Och solen lyser oftast

2013-09-06 23:08 Kommentera
Kategori: Kaffe, Quito, Tid

Sydamerikanskt kaffe

2013-08-21 03:28 Kommentera
Kategori: Argentina, Bolivia, Brasilien, Ecuador, Kaffe, Peru

Visst låter det gott. Färskrostade mörka kaffebönor. Väldoftande ångor som en dimma över kontinenten, tränger in i de mörkaste hörnen. En perfekt café con leche i vartenda gathörn som du kan längta efter långa arbetstimmar senare. Men den där perfekta styrkan smaken doften.

I wish.

Verkligheten en annan. I kaffets kontinent finns ingen kaffekultur. Förutom i exporteringens marknadskraft och multiföretag som Nestlés intressen. I Fairtrades kriterier och i mitt favoritkaffe. Som finns där hemma med ursprung från Nicaragua och Peru. Men den lyser med sin frånvaro här närmast sitt ursprung.

Jag kan inte vänja mig. Håller fortfarande hoppet uppe om en perfekt kopp kaffe. Som när jag alla gånger svarar kaffe på frågan om kaffe eller te till maten. Och så kommer en kopp in. Det smakar som vatten med utspätt kaffe. Så häller mina kollegor 5 matskedar socker i och det skär i mig för jag blir ledsen över vad de går miste om. De skulle bara veta hur kaffe kan smaka. Och som när en annan kollega och jag ska gå och köpa kaffe på hörnet. Han säger att vaniljkaffet es muy rico och en ny gnista hopp tänds i mig. Vi kommer in i kiosken på hörnet. Och vad möts jag av om inte en Nestlé-kaffemaskin med pulvermjölk och sötat fejkkaffe.

Jag blir så ledsen att det blev så fel. Likadant med kakaon. Där Nestlé och Lindt med kollegor äger hela butikshyllor som doftar barnarbete.

Pacari är den enda lilla tappra djäveln i havet av multiföretag som på något så när har ett namn som även ecuadorianerna uppskattar. Pacari-chokladen har prisats med guld världen över för sin rika smak. Kakaon är organiskt odlad i små samhällen i Amazonas och transporteras sedan världen över. Läs mer om dem här; http://www.pacarichocolate.com/

Mina kära lokala vänner älskar sin lokalodlade potatis. Riset till varje måltid. Quinoan. Fisken från floderna och havet. Majsen. Frukterna. You name it. Men det där med kaffet och det där med chokladen det är fortfarande för mig en gåta. Och Nestlé skriker med sin närvaro.

När det finns så mycket bönor. Hur kan kaffet bli så blaskigt? Foto: Fairtrade Sverige
Och när kakaofrukten är så vacker. Hur kommer det sig att den är så svår att hitta i lokal chokladform? Foto: Fairtrade Sverige

2013-08-21 03:28 Kommentera
Kategori: Argentina, Bolivia, Brasilien, Ecuador, Kaffe, Peru

Julia Tengblad Söder

Första gången jag var i Sydamerika hade jag en 6 månaders flängig resa överallt med korta intensiva romanser med platser jag inte visste existerade. Andra gången hade jag en lugn stabil relation med Staden med ett gigantiskt S. Buenos Aires. Tredje gången praktiserade jag tre månader i Ecuador följt av resor till Colombia och Buenos Aires. Upptäckte nya platser och kom tillbaka till gamla favoriter. Fjärde gången var jag tillbaka i Buenos Aires. Nu är jag återigen på svensk mark men längtar ständigt dit. Läs om mina besök på plaster som är så fantastiska som de bara kan vara i allas vår (egentliga) favoritkontinent. Du kanske bara inte vet det än.

Blogroll

• Instagram: @sydamerikabloggen

Webbfrågan

• Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206