Sydamerikabloggen

Lågsäsong på stranden

2016-01-25 19:54 1 kommentar
Kategori: Amsterdam, Haarlem, Holland, Kaffe, Nederländerna, Strand, Zandvoort

Efter Haarlem som jag skrivit om HÄR åkte vi tåget ytterligare en kvart västerut och gick av tåget i Zandvoort aan Zee.

Zandvoort är Amsterdam-bornas playa där badsugna stadsbor fyller solstolarna sommartid. Vintertid bor här runt 17 000 personer, men just 1a januari samlas ännu några tusentals för det traditionsenliga doppet. 1a januari 2016 samlades badsugna vid stranden för 56e året i rad och på given signal, strax efter klockan 14.00, sprang samtliga rakt ut i de iskalla vågorna för att fira in det nya året. Än fler höll sig på strandkanten och applåderade i takt till musiken som pumpades ur högtalarna. 1a januari-badet är en klassiker och filmteamen stod på rad och intervjuade nybadade i alla åldrar.

Badsugen?

Nyårshelgen fyllde staden med folk som liksom vi promenerade längs stranden, påbyltade men inte iskalla, vinden bet ännu inte, men kaffet på strandcaféerna värmde gott. Det åskblåfärgade havet, den gråa himlen och den ljusa sanden gav ett annat ljus med en annan charm än sommarsolens stekande hetta. På kvällen samlades släkten runt den lilla skridskobanan och åt pommes frites med majonäs medan ungarna slirade runt på banan till discoljus och musik.

Skridskodiscosugen?

Vi bodde på Aquarius Pension en bit upp i byn, där blommiga tapeter, varma täcken och pampiga villor omgav oss. Självhushållet gjorde att vi hade stor lust att stanna kvar, morgonpromenera längs stranden och vid lunchtid dricka kaffe och äta längs någon av de pyttesmå huvudgatorna, eller på det lilla torget, köpa vin i matbutiken, god ost i ostbutiken och förstå nederländskan på de dubbade filmerna på kvällen. Kanske ibland för omväxlingsskull upptäcka kullarna bakom staden, där cykelvägarna ledde tillbaka till Amsterdam.

Att vi denna gång reste någon helt annanstans än vad som först var planerat gav oss bara mersmak för att upptäcka småstäder intill huvudstäder och stränderna, en annan säsong än sommaren. De nederländska, korta avstånden gjorde det ju dessutom möjligt för oss att upptäcka både Amsterdam, Haarlem och sist Zandvoort under knappt fyra dagar.

2016-01-25 19:54 1 kommentar
Kategori: Amsterdam, Haarlem, Holland, Kaffe, Nederländerna, Strand, Zandvoort

En annan del av Nederländerna

2016-01-05 17:45 Kommentera
Kategori: Amsterdam, Haarlem, Holland, Nederländerna, Zandvoort

En resa när allting blir bättre än vad man tänkt sig.

Det började redan när vi kliver ut från Schipol och precis hinner med buss 300 som tar oss raka vägen till Haarlem. En 40 minuter senare kliver vi av bussen tar till höger och följer gatan upp till Grote Markt, stora marknaden - torget i stan, där vi av en slump bokat rum på lilla Carillon Hotell, ovanpå baren med samma namn. Vi tar en sväng runt det lilla centrumet, känner oss redan hemma och möter bar-glada människor, fast det är dagen innan nyårsafton. Middagen på hotellbaren smakade som den skulle. Hotellsängen i det trånga rummet gav oss en välbehövlig sömn.

Haarlem ligger 15 minuter med tåg från Amsterdams centralstation, och är en pittoresk liten småstad med 150 000 invånare som bor vägg i vägg i medeltida byggnader anno 1600-talet. Det bara blev så att vi hamnade där. I och med nyårshelgen höll museum stängda med annars finns både konstnärens Frans Hals Museum och det populära Teylers Museum. Grote Kerk, kyrkan mitt i stan, är annars stadens landmärke som med sitt ståtliga torn sträcker sig över omgivande byggnader. Med 5000 gravstenar som täcker golvet är det även en märkligt nära-döden upplevelse att besöka.

Allt är finare i Haarlem

Istället för tvärtom tog vi en dagstur till Amsterdam och trängdes med övriga tiotusentals turister längst centrums trånga gränder, aktade oss för cyklisterna och fotade kanalerna. Som färdkost åt vi den traditionella munkliknande bakelsen oliebollen, som holländarna svullar i under nyårshelgen. Tågstationen i Haarlem är bara den värd ett besök, cafélokalerna på plattformen härrör från öppnandet en bit in på 1800-talet och behåller än idag sin historiska charm.

Tågstationen i Haarlem från 1839

I Amsterdam uppenbarade sig mina önskningar för mig. Den klassiska loppmarknaden på Waterlooplein, full av antikviteter att pilla på som samsades med kläder, skor och krimskrams dök upp framför oss när vi flydde en liten bit bort från turiststråken. Utan karta vandrade vi planlöst runt och hittade sedan det perfekta lunchstället med precis sådan matig smörgås som vi var sugna på. Café de Jaren låg dessutom fint vid floden och var fullt av glada lokalbor och turister som börjat firandet av årets sista dag.

Loppmarknad på Waterlooplein
Goda lunchmackor på Café de Jaren

Vid 12-slaget smälldes det nya året in på Grote Markt i Haarlem med pompa, smällare,fyrverkerier, champagne och ett hejdundrande ståt. Stadens alla familjer och ungdomsgäng stod tryckta längs kanterna medan de förfriskade sköt fyrverkerier åt alla håll. Vi stod fascinerade och klunkade glatt champagne men ständigt beredda på att ducka. Några timmar tidigare hade staden stängt igen och vi rekommenderades äta middag tidigt då restaurangerna stängde tidigt, då personalen - så klart - också ville ha sin del av nyårsfirandet med nära och kära. Sushin på Sumo fick vi nästan skynda i oss, och många snopna fick vända i dörren när de vid halv 8 meddelades att köket hade stängt. In på det nya året öppnade barerna upp igen och musikern dunkade mellan stenväggarna in på småtimmarna.

Lyckan fortsatte när vi den första dagen på det nya året vaknade upp till tio grader och klarblå himmel. Vi promenerade längs gatorna vi inte hunnit med och tjuvkikade in i de inbjudande fönstren längs gränderna. Fantiserade oss själva flytta in och leva ett nytt liv i Haarlem. När vi var kaffesugna igen efter frukosten dök stadens enda öppna café upp som låg rakt i solen, där vi och resten av stadens morgonpigga turister kisade i januariljuset och skålade i kaffe för 2016.

Solig start på 2016

Leendes vinkade vi hejdå till Haarlem och drömmer redan om ett vårbesök när staden blommar. Vi åkte vidare mot Zandvoort, ytterligare 15 minuter med tåg västerut och vi nådde den nederländska kusten.

Mer om denna sandiga, vinterdröm, en annan gång snart.

Men till dess kan jag rekommendera varenda en som vill se en annan del av Nederländerna, en lugnare, mer pittoresk minivariant av den förlovade staden med stort A, att ta tåget en bit därifrån och uppleva något annat, något gulligare och mer inbjudande, Haarlem.

2016-01-05 17:45 Kommentera
Kategori: Amsterdam, Haarlem, Holland, Nederländerna, Zandvoort

Julia Tengblad Söder

Första gången jag var i Sydamerika hade jag en 6 månaders flängig resa överallt med korta intensiva romanser med platser jag inte visste existerade. Andra gången hade jag en lugn stabil relation med Staden med ett gigantiskt S. Buenos Aires. Tredje gången praktiserade jag tre månader i Ecuador följt av resor till Colombia och Buenos Aires. Upptäckte nya platser och kom tillbaka till gamla favoriter. Fjärde gången var jag tillbaka i Buenos Aires. Nu är jag återigen på svensk mark men längtar ständigt dit. Läs om mina besök på plaster som är så fantastiska som de bara kan vara i allas vår (egentliga) favoritkontinent. Du kanske bara inte vet det än.

Blogroll

• Instagram: @sydamerikabloggen

Webbfrågan

• Hur tränar du helst under resan?

Vagabonds nyhetsbrev

Över 20 000 läsare! Vagabonds nyhetsbrev är gratis och kommer till dig en gång i veckan. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206