Annons
Annons
Redaktionen

Redaktionen

Nyhet

9 visioner om grönare flyg

Måste vi sluta flyga och börja ta båten till Thailand om vi vill slippa global uppvärmning? Linda Larsson, som på Chalmers doktorerar i flygplansmotorer, har listat nio åtgärder och visioner för ett grönare flyg.

Text: Redaktionen • 2011-05-06 Uppdaterad 2021-06-23

9 visioner om grönare flyg
En av visionerna om ett mer aerodynamiskt och därmed bränslesnålare och miljövänligare flygplan. Foto: Volvo Aero
Text: Per J Andersson

Klimatdebatten verkar inte alls lägga sordin på resandet. Vi reser som aldrig förr. Mellan 2002 och 2010 ökade svenskarnas utlandsresor med 25 procent. Överlägset vanligaste sättet att ta sig till utlandet är med flyg.

Kan flyget, som idag står för 3,5 procent av de globala utsläppen av växthusgaser, någonsin bli hyfsat miljövänligt? Ja, det tror i alla fall Volvo Aero-ingenjören och Chalmersdoktoranden Linda Larsson som håller på med en doktorsavhandling om flygmotorer.

Här är hennes åtta visioner om hur flyget kan göras grönare inom såväl en snar som en mer avlägsen framtid:

1. Fler gröna inflygningar

Det innebär att man praktiskt taget glidflyger in till landningsbanan utan plötsliga gaspådrag. Det kräver i sin tur bättre planering av flygledarna, och kanske restriktioner, så att man undviker att planen tvingas cirkulera över flygplatserna i väntan på att banan blir ledig. Praktiseras redan av bland andra SAS på Arlanda.

2. Europeiskt samarbete i luftrummet

Om Europa hade likadan samordning av flygledningen som USA skulle man kraftigt kunna sänka bränsleförbrukningen och därmed utsläppen. Idag tvingas man flyga sicksack i onödan.

3. Anpassade flyghöjder

Genom att låta metrologer avgöra på vilka flyghöjder man ska flyga kan man undvika kondensstrimmor och cirrusmolnbildning – och därmed minska global uppvärmning. Militärflyget gör det redan, eftersom man inte vill ha kondensstrimmor som röjer planets position för fienden.

4. Lufttankning

Genom att tanka flygplanen i luften slipper man bränslekrävande landningar och starter. Det skulle kunna göra det möjligt att flyga relativt små plan till exempelvis Thailand. Mindre plan = lägre vikt, vilket innebär mindre bränsleförbrukning. Militären gör det redan.

5. Biobränsle

Bränsle som görs av till exempel olja från alger, som inte konkurrerar med matodlingar på land. Biobränsle testas nu av bland andra Finnair och Lufthansa på reguljära flygningar.

6. Lättviktsmaterial

Mindre metall, mer komposit. Och där man måste ha metall gör man den supertunn och förstärker på vissa platser där kravan på hållfastbarhet är högre.

7. Acceptera visst buller

Dagens motorer låter mycket mindre än gårdagens. Ändå måste planen idag flyga runt vissa områden – och därmed göra av med mer bränsle och släppa ut mer koldioxid, eftersom människor som bor under inflygningsbanorna kräver bullerfritt.

8. Propellerfläktmotorer

Motorer integrerade i flygkroppen, med propellrar med vinklade rotorblad riktade bakåt, och utan skyddskåpor. Mycket bränslesnåla. Kan flyga i cirka 700 kilometer i timmen, det vill säga snabbare än dagens propellerplan, men något saktare än jetplanen. Kan bli verklighet 2020–25

9. Flygande vinge

En stor tjock deltavinge där passagerarna sitter inne i vingen. Fönsterlöst och lite trist, men aerodynamiskt och bränslesnålt (drar 25–30 procent mindre bränsle än de nya energieffektiva jetmotorerna) och därmed miljövänligt. Kan kanske bli verklighet 2030–40.


Text: Redaktionen • 2011-05-06
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen