• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Granskning: Gästarbetare i Thailand – att ta ansvar för en smugglad burmes

    De serverar dina drinkar och städar ditt rum. Men de burmesiska gästarbetarna i Thailand jobbar ofta till usla villkor och låga löner. Nu börjar charterbolagen tala mer om socialt ansvar och under 2015 ställs nya, högre krav på hotellen att ta ansvar för sina anställda.

    Granskning: Gästarbetare i Thailand – att ta ansvar för en smugglad burmes
    Hotellarbetaren Wi, 23 år, smugglades till Thailand från Burma för tre år sedan. Hon bor nu i en av Phukets växande kåkstäder.

    Varje år kommer mängder av fattiga migrantarbetare till Thailand för att jobba i turist­industrin. På hotellen kring Khao Lakh utgör burmesiska gästarbetare ungefär hälften av personalstyrkan, och på Phuket uppger lokala organisationer att de är uppskattningsvis 700 000 – vilket är dubbelt så många som den etniska thailändska befolkningen i området. 

    Många har kommit till Thailand illegalt och väl på plats måste de tjäna pengar för att betala av sin skuld till människosmugglarna, samtidigt som deras utsatta situation utnyttjas med låga löner och undermåliga villkor. Skillnaden mellan de thailändska arbetarna och de utländska kanske inte syns utåt, men i verkligheten råder ofta diskriminering mot den senare gruppen. Det här kan mycket väl handla om hon som städar ditt hotellrum, han som serverar dig i baren, och inte minst – de osynliga händer som byggt hotellet du checkat in på. 

    Tycker du att personalen verkar ha orimligt långa arbetsdagar, påpeka då det för hotellledningen. Märker de att gästerna bryr sig kommer de förr eller senare att göra något åt problemen.

    Tycker du att personalen verkar ha orimligt långa arbetsdagar, påpeka då det för hotellledningen. Märker de att gästerna bryr sig kommer de förr eller senare att göra något åt problemen.

    När nätverket Schyst Resande för ett par år sedan gav ut rapporten Ingen solskenshistoria var kritiken hård mot de svenska charterbolagen, som ansågs ta för lite ansvar för hur arbetsvillkoren såg ut på hotellen de använder sig av. 

    Sidas tidning Omvärlden publicerade ett reportage om migrantarbetarnas villkor i höstas, och återigen var det en dyster bild som målades upp. Ett återkommande scenario är att lönen visar sig vara betydligt mindre än utlovat (inte sällan under minimilön), att arbetsbostaden inte är mer än ett plåttak med plywoodväggar, och att den illegala statusen gör att arbetarna inte vågar röra sig utanför sin arbetsplats. Vissa köper arbetstillstånd via en jobbmäklare och förbinder sig till att slita hårt för att betala av sin skuld. Klaga vågar ingen. Och på samma soliga hotellområde pågår semestern som vanligt. Få turister känner till problemen.

     

    Lönespecifikationer visar att många burmeser som jobbar på hotell i Phuket har löner under miniminivån

    Lönespecifikationer visar att många burmeser som jobbar på hotell i Phuket har löner under miniminivån

    Idag, sex år sedan nätverket Schyst Resande startades, har trots allt de svenska charterbolagen börjat lyfta fram frågan om socialt ansvar på ett tydligare sätt.

    – Det kan man säga att de har. Idag inser de att hotellen är deras ansvar trots att de inte äger dem, säger Helena Myrman, projektledare på Schyst Resande. 

    På Phuket och i Khao Lakh är många i turistnäringen rättslösa gäst­­­arbetare från Burma.

    På Phuket och i Khao Lakh är många i turistnäringen rättslösa gäst­­­arbetare från Burma.

    Resebranschen har många gånger fått kritik för att vara yrvaken vad gäller frågor om socialt ansvar. De ligger långt efter exempelvis textilindustrin. Visserligen har charterbolagen länge haft samarbete med organisationen Ecpat, som jobbar för att skydda barn från sexhandeln, men det är först på senare år som även andra missförhållanden inom turistindustrin kommit upp på agendan. 

    – Tidigare hade vi inte anställda personer som jobbar med de här frågorna, det har vi idag. Men vi har fort­farande en bit kvar, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

    Trots allt står chartern för en mindre del av svenskarnas resor till Thailand. Under 2013 reste 340 000 svenskar till Thailand (enligt Thailändska turistbyrån), och av dem reste 85 000, det vill säga en fjärdedel, med charter.

    – Självklart ska vi granskas, men samtidigt ställer vi oss frågan varför man inte tittar närmare på de 75 procent av resorna som inte är med de tre stora charter­arrangörerna, säger Magdalena Öhrn.

    De burmesiska gästarbetarna smugglas ofta in och deras utsatthet utnyttjas av jobb­mäklare. Här visar en av dem ett arbetsvisum som är köpt via en agent i ett kriminellt nätverk.

    De burmesiska gästarbetarna smugglas ofta in och deras utsatthet utnyttjas av jobb­mäklare. Här visar en av dem ett arbetsvisum som är köpt via en agent i ett kriminellt nätverk.

    En utveckling de senaste åren är att charterbolagen anslutit sig till kontrollorganet Travelife, som startats av organisationer i samarbete med resebranschen. Genom Travelife kan hotell förbinda sig att nå de kriterier man sätter för miljöarbete och personalvillkor. Om de når kraven blir de certifierade. 

    Tidigare har Travelife kritiserats för att kontrollerna inte utförts av en oberoende part och för att det varit för lätt för hotell att bli certifierade. Men från och med 2015 kommer nya, hårdare krav att ställas på hotellen. 

    – De senaste två åren har vi jobbat hårt med att upp­datera våra kriterier och lyfta dem till en högre standard. Vi tar med fler aspekter nu än tidigare, säger Nikki White, chef för resmål och hållbarhet på Travelife. 

    I Vings utbud är 154 av de 1 500 hotell de använder i världen, certifierade genom Travelife. De certifierade hotellen är de större i utbudet, som står för 40 procent av gästerna, och målet är att alla Vings egna hotell, Sunwing Family Resorts, ska klara den högsta nivån, "Award of Excellence", och att alla Sunprime Hotels ska klara den lite lägre nivån "Gold Award" under 2015. 

    – Det är enklast när vi själva driver hotellen, men vi försöker få fler att ansluta sig. Och det är bra att Schyst Resande tagit upp frågan, det är viktigt. De har en kompetens som vi inte har, så vi tar gärna emot hjälp, säger Magdalena Öhrn.

    Skyltar varnar burmeser för trafficking i hamnstaden Kawthaung i södra Burma.

    Skyltar varnar burmeser för trafficking i hamnstaden Kawthaung i södra Burma.

    Fritidsresors informatör Mathias Bergendahl säger att företaget "ställer krav" på att alla hotell de arbetar med ska ansluta sig till någon form av certifiering. Men någon konkret åtgärd för de hotell som inte uppfyller kraven finns inte, och hittills har långt ifrån alla certifierats. Av Fritidsresors cirka 1 500 hotell är 222 certifierade genom Travelife eller liknande kontrollorgan. På de certifierade hotellen bor knappt en tredjedel av kunderna. 

    – Allt är en lärdom, vi vill bli bättre på det här också, säger Mathias Bergendahl. 

    Text: Karin Wallén. Foto: Jonas Gratzer. 

    Tips för en ansvarstagande resa

    • Välj ett hotell som är certifierat av Travelife. Det garanterar kanske inte att allt är bra till hundra procent, men åtminstone en bit på väg. På charterarrangörernas hemsidor kan man som ett kriterium när man letar resa ofta kryssa i att man vill ha ett certifierat hotell. 

    • Om du letar hotell utanför charterpaketen, använd gärna sajten bookdifferent.com, där hotell som ska leva upp till kriterier om socialt och miljö-mässigt ansvar är listade. 

    • Om ingen information finns online om hotellets policy, mejla då och fråga – hur jobbar ni med miljöarbete och socialt ansvar? Är ni certifierade?

    • Märker du att att personalen verkar arbeta långa timmar eller på annat sätt utnyttjas? Våga vara motvalls och fråga och påpeka detta för ledningen. Märker de att deras gäster bryr sig kommer de att börja tänka på att det behöver förändras.

    • Misstänker du att ett barn utnyttjas, är utsatt för sexuella övergrepp eller på andra sätt far illa ut? Det finns två organisationer du kan vända dig till. Alla iakttagelser och tips är värdefulla och det är bättre att anmäla en misstanke i onödan än att inte anmäla alls. Läs mer på resekurage.se och ecpathotline.se.

    Läs även: