Annons
Annons
Nyhet

Thailand möter med metall

Nedräkningen har börjat. Den 1 november slår Thailand om till högsäsong. I Bangkok har den nya flygplatsen Suvarnabhumi precis blivit varm i kläderna för att ta emot. Om den förra (Don Muang) gav de nyanlända ett första intryck av vad som komma skulle, med kaos, snirklig thaidesign på butiker, dofter och larmande oväsen är den

Text: Redaktionen • 2006-10-25 Uppdaterad 2021-06-23

Nedräkningen har börjat. Den 1 november slår Thailand om till högsäsong. I Bangkok har den nya flygplatsen Suvarnabhumi precis blivit varm i kläderna för att ta emot. Om den förra (Don Muang) gav de nyanlända ett första intryck av vad som komma skulle, med kaos, snirklig thaidesign på butiker, dofter och larmande oväsen är den nya precis tvärtom. En ca 500 meter lång sträcka att gå (eller åka på band) i en luftig byggnad i rostfritt stål som är tyst och doftlös. I slutet av transportsträckan taxfreebutiker som speglas i det blanka golvet. Den vansinnigt jetlagade skulle kunna tro att det lika gärna var München eller Tokyo.

Thailand möter med metall

Suvarnabhumi är nästan ett år försenad. Men den 27 september var det dags. Då sista nattflyget lämnat Don Muang, flögs planen över till Suvarnabhumi. En historisk flygning på 13 minuter. Don Muang släcktes ner efter 90 år i tjänst. Den 28 september var den nya flygplasten ett faktum, fem gånger större än den gamla.

De tidigare köerna till passkontrollen är så gott som borta, nu är de inget man nästan svimmar i, på fem minuter är man igenom. Bagagebanden har blivit fler och betydligt längre och med gott om plats runtomkring. Passagen ut förbi tullen är smidig och inte en flaskhals som förr.

Möjligtvis känner man igen kaoset utanför tullen. Här väntar återigen taxichaufförer som raggar körningar, limousinservice och guider. Men tittar man istället upp möts man av en arkitektur i metall och blått sken som riktar blicken mot rymden eller möjligtvis Pertronas Tower i Kuala Lumpur.

Ännu ett steg utanför, i den heta luften, är förändringen en befrielse. Förr gick motorvägen strax utanför. Avgaser stack i näsan, nu liknar det mer en flygplats på landsorten. Taxikön går snabbt, flygbussen stannar alldeles bredvid. 2008 ska en tåglinje stå klar som tar passagerare in till stan på 13 minuter.

Men ett litet problem har dykt upp som man inte riktigt löst. Suvarnabhumis startbana går precis bredvid vägen där bilarna kör. Bara ett nätstängsel skiljer de båda vägarna. Vid sidan om bilvägen står nu flera bilar parkerade med barnfamiljer och skapar litet trafikkaos. De har kommit för att se flygen ta fart. Känna trycket i bröstet och förundras.

Thailand möter med metall

Suvarnabhumi (”Su-va-na-phoom”) i siffror:

130 passkontroller (varav 72 för avresande)
132 meter högt flygledartorn (högst i världen)
26 tullkontroller
22 bagageband
360 incheckningsdiskar
92 butiker
107 rullande gångvägar
76 plan i timmen kan trafikkontrollen hantera
142 toaletter
45 miljoner passagerare kan passera årligen
100 miljoner passagerare om året är målet med kommande utbyggnad
2000 taxichaufförer är utbildade speciellt för flygplatskörningar
5 år, äldre än så får taxibilarna inte vara
45 minuter med expressbuss till Bangkok
6 olika busslinjer in till stans olika delar
150 baht (ca 30 kr) kostar bussen
500 baht (ca 140 kr) kostar den internationella flygplatsskatten (för avresande)

Text: Bodil Sjöström, Bangkok


Text: Redaktionen • 2006-10-25
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen