• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Därför går charterjätten i konkurs

    Ändrat resebeteende och Brexitkaoset har skördat det första större offret i resebranschen. Vagabonds Per J Andersson funderar på hur Ving skulle kunna räddas.

    Därför går charterjätten i konkurs

    Konkurser i resebranschen är inget ovanligt. Att såväl flygbolag som små resebyråer på hörnet kånkar har vi vant oss vid. Bara de senaste åtta åren har 52 europeiska flygbolag gått i konkurs.

    Sedan EU avreglerade flygmarknaden i Europa 1992 har det startats många nya flygbolag som pressat priserna och utmanat de gamla flygbolagsjättarna som känt sig tvungna att följa med nedåt i prisraset. Biljettpriserna har sjunkit, liksom de ombordanställdas löner. Till slut har flera av dem dukat under i den hårda striden om flygresenärerna.  

    Så flygbolagskonkurser har blivit det nya normala.

    Men att internationella charterkoncerner som Thomas Cook, lämnar in handduken med miljardskulder, det är något nytt.

    Det råder mördande hård konkurrens om resenärerna. Förvisso har utlandssemesterresandet ökat praktiskt varje år ända sedan andra världskriget. Men vi reser annorlunda idag. Vi har blivit mer självständiga, kaxigare, modigare, världsvana. Vi struntar i den trygga paketresan, alltså chartern, och ger oss ut på internet och hittar billiga flygbiljetter, hotell, airbnb-lägenheter etc. Och på ett tredje ställe hittar vi en hyrbil och en terrängcykeluthyrare. Vips har vi sytt ihop vår egen paketresa.

    Det är den beteendeförändringen som nu drabbar de gamla klassiska charterbolagen som Thomas Cook, som i Sverige äger Ving.

    Ett annat skäl är att utlandsresandet, som ökat så mycket så länge, för första gången på länge nu minskar något. I Sverige spelar förra årets varma sommar och klimatdebatten in, medan britterna har bokat färre resor av ett annat skäl: man vill avvakta vad som händer med Brexit.

    På så sätt kan man säga att Brexitkaoset skördat det första större offret i resebranschen.

    Hoppet för Ving står nu till att man hittar en annan ägare som kan driva den svenska verksamheten, som enligt uppgift går mycket bättre än den brittiska. Ibland är det inte idealiskt att tillhöra en internationell koncern. I det här fallet blev den brittiska krisen ett sänke som drog med sig Ving mot botten.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!