• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Ny megatunneln byggs mellan Danmark och Tyskland

    Fehmarn Bält-tunneln kommer gå under Östersjön och förbinda Danmark och Tyskland. Projektet kommer förkorta restiden mellan länderna och utmynna i världens längsta nedsänkta tunnel.

    Ny megatunneln byggs mellan Danmark och Tyskland
    2029 väntas den nya tunneln mellan Danmark och Tyskland stå klar. Bild: Femern A/S

    Tunneln, vars officiella namn är Fehmarnbelt Fixed Link, kommer att byggas i Fehmarn Bält, sundet mellan den nordtyska ön Fehmarn och den danska ön Lolland. Tunneln kommer bli 18 kilometer lång, gå så lång ner som 40 meter under havet och kommer täcka ungefär samma sträcka som den tillfälligt nedstängda färjelinjen Rødby–Puttgarden. Det kommer bli världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel.

    Att ta tåget från Köpenhamn till Hamburg tar i dag cirka fyra och en halv timme. Det är en sträcka där många väljer flyget, enligt Jens Ole Kaslund, teknisk chef på Femern A/S, det statligt ägda danska företaget som ansvarar för projektet.

    – I dag flyger många människor mellan de två städerna, men i framtiden blir det bättre att bara ta tåget och när tunneln är klar tar samma resa två och en halv timme, säger Jens Ole Kaslund till CNN.

    Bro blev tunnel

    Från början var tanken att bygga en bro, men 2010 beslöt man att satsa på en tunnel och nu – tio år senare – är arbetet i gång. Tunneln är beräknad att tas i bruk 2029.

    Medan processen är klar på dansk sida har ett antal organisationer i Tyskland såsom färjebolag, miljöorganisationer och lokala kommuner överklagat projektets godkännande på grund av vad de anser vara orättvis konkurrens eller miljö- och bullerproblem.

    Tunnel mellan Danmark och Tyskland. Foto: ICONO A/S / FEMERN A/S

    Den nedsänkta tunneln i genomskärning. Foto: ICONO A/S / FEMERN A/S

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!