10 farliga flygplatser

Att landa hemma i Sverige efter semestern kan vara trist. Hemma i Landet Lagom igen, tänker du. Medan sedan du läst om de här tio flygplatserna blir du nog glad över hemlandets odramatiska, långa landningsbanor som ligger på platt mark, långt från höga berg och branta stup.

10 farliga flygplatser
Juancho E. Yrausquin Airport, på Saba Island har kortaste kommersiella banan i världen

Juancho E. Yrausquin Airport,

Saba Island/Västindien
Det skulle räcka med den dramatiska placeringen vid kusten där vindarna kan spela en ett spratt för att ranka denna flygplats som den otäckaste, men inte nog med det. Landningsbanan är även den kortaste kommersiella banan i världen. Piloten har 396 meter på sig att lyfta innan havet kastar sig upp över klipporna vid slutet av banan.

 

Qamdo Bamda Airport,

Tibet
På 4 334 meters höjd är Qamdo Bama världens högst belägna flygplats. Landningsbanan är 5,5 km lång, vilket gör den till världens längsta bana. Det är om något oerhört nödvändigt för att kompensera flygplanens försvagade motorer och lyftprestanda på en sådan hög höjd.

 

Gustaf III Airport,

Saint Barthélemy
När man landar på flygplatsen Gustaf III finns det risk för krock. Inte med ett annat flygplan, men med en cyklist eller bil som kör på vägen precis framför landningsbanan. Piloten måste flyga extremt lågt och dyka väldigt brant för att kunna landa. När planet ska lyfta åker den rakt ut mot stranden. Det sägs att passagerare har gått av planet och kysst marken.

 

Ice Runway,

Antarktis
Att landa på is kan förmodans vara omöjligt, men icke. Under vintermånaderna är den isiga landningsbanan på Arktis både i bruk och stabil. Den enda skillnaden är att flygplanet sjunker ner några centimeter i isen när den bromsar in och alla för tunga och stora plan har självklart inte möjlighet att landa. Landningsbanan försvinner i början på december när sommaren på gör isen tunnare.

 

Courchevel Airport,

Frankrike
Backhoppning är en sak, men flygplanshoppning är en annan. När man lyfter åker man utför, sida vid sida med skidåkande turister och när planet landar i denna avlägsna skidort väntar en uppförsbacke. Kastvindar, snö och kanske dimma gör denna flygplats riktigt otäck, men vad gör man inte för en skidsemester i Alperna?


Barra International Airport,

Skottland
Flygplatsen finns att hitta på en strand, och landningsbanorna är gjorda av sand. Ibland ligger landningsbanan under vatten, vilket gör att det inte alltid går att använda flygplatsen. Eftersom landningsbanorna är relativt korta och gjorde utav sand kan inte större flygplan använda flygplatsen. Under timmar som flygplatsen är stängd kan man njuta av en promenad längst stranden.


Toncontin International Airport,

Honduras
Den här landningsbanan är extremt kort och terrängen omkring gör att piloten måste dyka från en hög höjd innan landning. Piloten måste följa strikta regler för att kunna landa, och det värsta är landningsbanans abrupta slut. Tv-programmet "Most Extreme Airports" från 2010 på The History Channel rankar flygplatsen som världens näst mest extrema. Landningsbanan har byggts ut för att minska faran för olyckor.

 

Tenzing-Hillary Airport i Lukla,

Nepal
Tv-programmet "Most Extreme Airports" på The History Channel rankar flygplatsen som världens mest extrema på grund av flera olika faktorer. Landningsbanan är kort och har ett abrupt slut på båda sidorna, med en sup på ena sidan och en vägg på andra. Höjden och vädret gör allt mycket värre.

 

Madeira Airport,

Portugal
Den här landningsbanan ligger i en terräng där vindarna kan vara katastrofala, då de kommer från havet och de omgivande bergen. Banans abrupta slut går rakt ut över havet och trots att landningsbanan byggts ut är den fortfarande en av världens extrema flygplatser.

 

Gibraltar Airport,

Gibraltar
Flygplatsen byggdes under andra världskriget och det finns många olika problem som väntar piloterna. Vädret och vindarna orsakar turbulens, vilket gör att landningen är enormt svår. Det mest unika med flygplatsen är bilvägen som går rakt över landningsbanan. Turister som stannar och fotar spektaklet mitt på landningsbanan är livsfarligt.