• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Svaret du antagligen aldrig velat veta – därför är flygplansfönster runda

    Kanske har du undrat varför flygplanens fönster är runda eller ovala? Eller så har tanken troligtvis aldrig slagit dig. Men det finns i alla fall en väldigt viktig anledning till varför de ser ut just som de gör. Här är varför.

    Svaret du antagligen aldrig velat veta – därför är flygplansfönster runda
    Det är inte på grund av kosmetiska skäl...

    När flygtrafiken först kommersialiserades under 40- och 50-talet var flygplansfönstren faktiskt fyrkantiga eller rektangulära.

    Men när flygtrafiken moderniserades och tekniken utvecklades började planen att flyga på allt högre höjder. 

    Förr i tiden var flygplansfönstren fyrkantiga. Foto: Insomnia Cured Here via Flickr/Creative Commons.

    Förr i tiden var flygplansfönstren fyrkantiga. Foto: Insomnia Cured Here via Flickr/Creative Commons.

    Anledningen till detta är dels att man undkommer en del av den turbulens som finns på lägre altituder, dels att det går åt mindre bränsle eftersom luftmotståndet är lägre ju högre upp man kommer.

    Det innebär också att lufttryckskillnaderna mellan kabinen och atmosfären utanför ökade, något som dåtidens flygplansmodeller inte kunde hantera.  

    Foto: Skärmavbild Real Engineering/Youtube.

    I en video från Real Engineering förklaras hur vissa designändringar behövde införas i takt med att flygplanens marschhöjder ökade. Bland annat behövde kabinen vara cylinderformad för att stå emot lufttrycket. 

    Men problemet är att trycket utanför kabinen sjunker mer än luften inuti kabinen. Det gör att kabinen expanderar och materialet som planet är byggt av utsätts för spänningar, tryck och belastning. Om spänningsbelastningen blir för hög kan objektet som utsätts gå sönder. 

    Foto: Skärmavbild Real Engineering/Youtube.

    Foto: Skärmavbild Real Engineering/Youtube.

    Man kan likna spänningen vid en ström som flödar jämt genom flygplanets yta.

    "Men om ett hinder placeras i dess väg, som ett fönster, måste den ändra riktning och detta får trycket att ackumuleras på vissa platser", förklarar videon. 

    På fyrkantiga fönster samlas spänningar i hörnen. Foto: Skärmavbild Real Engineering/Youtube.

    Och det är därför som flygplansfönster är runda eller ovala i stället för fyrkantiga!

    Den runda formen innebär helt enkelt att spänningsbelastningen kan flöda mer obehindrat, till skillnad mot om fönstren skulle vara fyrkantiga då trycket skulle byggas upp i hörnen. 

    I videon som bland annat Huffington Post skrivit om kan du få en mer detaljerad förklaring.