Proffsfotografen ger sina bästa tips

Skjut inte mitt i prick, använd benen och var ingen paparazzo. Vagabonds fotograf Pernilla Sjöholm delar med sig av sina tio bästa fototips.

Proffsfotografen ger sina bästa tips

PERNILLA SJÖHOLM är en av Vagabonds fasta frilansfotografer. Hon har rest världen över med sitt stativ och sin kamera, en Canon EOS 5D. På resa i Nya Zeeland insåg hon det värdefulla i att kunna kombinera sina bilder med egna texter. Väl hemma igen utbildade hon sig till journalist – fast att fota ligger henne ändå närmast om hjärtat.

Bild 775506

1. Utnyttja kamerans funktioner


Koppla från auto-inställningen och experimentera med bländaren och slutaren. Det är enklare än vad du tror att påverka skärpedjupet med bländaren eller förvandla rytande forsar till fluffigt vatten med hjälp av långa exponeringstider. Läs på i manualen om du känner dig osäker.

Genom att ställa in skärpedjupet blir djuret skarpt till skillnad från grenarna i förgrunden.

Bild 775507
2. Komponera vid fototillfälle

Komposition handlar om att renodla, förtydliga och förenkla. Skapa din personliga bild av resmålet genom att "städa" bort allt oviktigt så att just ditt motiv träder fram. Vår omvärld är full av linjer och vackra mönster, som här på ett enkelt bananblad i Indien.


3. Bli medveten om brännvidden

Olika brännvidder förändrar perspektiven. Vidvinkel (cirka 14–35 mm) drar ut avstånden medan teleobjektivet (cirka 58–1 200 mm) trycker ihop. I resekatalogerna är ofta hotellrummet fotograferat med vidvinkel så att det ser större ut och avståndet till havet med tele så att det ser mindre ut. Använd benen istället för att zooma om du inte vill förvränga omvärlden.

Bild 775508

4. Gyllene snittet


Det är skillnad mellan att vara jägare och fotograf. Medan jägaren skjuter mitt i prick så bör man som fotograf undvika just mitten. Flytta istället ut huvud-motivet i något av de fyra hörnen (så kallade gyllene snitten) för att få en mer spännande komposition

Flytta ut huvudmotivet till något av bildens hörn. Så skapas en mer spännande komposition. Man ser också hur liten denna gulögda pingvin, Sydön, Nya Zeeland, är i förhållande till sitt hemvist – det stora blå.

Bild 775509

5. Djup i bilden


En bild saknar naturligt djup och det är därför viktigt att du komponerar bilden så att den upplevs som tredimensionell. Arbeta med linjer som leder blicken in i bilden. Diagonaler är ofta ett säkert kort, kanske en stig eller en bro. Jobba med olika skikt i bilden. Förgrund, mellanplan och bakgrund. Om du använder dig av ett vidvinkelobjektiv så är det särskilt viktigt att placera någonting nära kameran i förgrunden, annars blir bilden platt.

Skärpan ligger på den lilla fisken alldeles nära kameran. Genom att även ta med de som vandrar längs stranden i bakgrunden ger man djup till bilden. Vattenlinjen leder blicken in i bilden. Bilden är tagen på Zanzibar.

Bild 775510

6. Fågel-, normal- eller grodperspektiv


Tänk på att motivet kanske blir ännu bättre om du fotograferar det under- eller ovanifrån. Fågelperspektivet får motivet att se litet ut och grodperspektivet förstärker makt. Det vanligaste misstaget vi gör är att fotografera barn ovanifrån. Gå
istället ned på knä och fånga dem från deras egen nivå.

Eftersom barn är korta fotar vi dem ofta ovanifrån. Prova att gå ned på knä och hitta en annan vinkel. De här tre bor vid Orinocofloden, Venezuela.

Bild 775511
7. Ljuset


En resefotograf får inte vara bekväm. De bästa bilderna fångas i gryning och skymning. Blå timmen, timmen före soluppgång och efter solnedgång, är ljuset mjukt och blåaktigt. Använd gärna stativ eller se till att kameran vilar stabilt på till exempel en sten eller ett bord. Bli även medveten om ljusets karaktär och riktning, vilket oftast påverkar bildens stämning mest.

Solen har just gått ned och ljuset är mjukt och blåaktigt över Zanzibar, Tanzania. Hade bilden tagits bara en timme tidigare hade känslan i bilden blivit en helt annan och kontrasterna hårdare.

Bild 775512

8. Porträtt


Glöm inte att mötet är den största upplevelsen. Undvik därför paparazzibilder och sök istället kontakt med den person du önskar fotografera. Våga gå nära, samtala, gestikulera och intressera dig för vad han eller hon gör. Bilderna blir ofta långt bättre och minnet av mötet likaså.
Våga ta kontakt! Försäljerskan i Indien hade inget emot att vara med på bild.

Bild 775513

9. Triss i bilder


Variera mellan översiktsbild, porträtt och detaljer. Som betraktare behöver man variation. Tänk på dramaturgin i en film – vi tröttnar om ingenting händer och därför berättar man med hjälp av olika utsnitt.
Fiskare drar upp sina nät, Goa, Indien. Genom att blanda närbilder med översiktsbilder får vi en tydligare känsla av att vara på plats.

Bild 775514

10. Tålamod är en bra egenskap


Lämna inte ett bra motiv efter bara ett knäpp. Jobba dig fram till bästa vinkeln och vänta gärna en stund – vem vet vad som kan vandra in i din komposition.

Ett motiv kan betraktas från olika håll – glöm inte det när du har kameran i hand. Den här elefanten i Tarangire nationalpark, Tanzania, är kanske som snyggast bakifrån?