Annons
Annons
Inte sedan 1994 har det funnits nattåg med året runt-trafik från Sverige till kontinenten. Men nu är det snart dags igen. Foto: Brandon Townley/Getty Images

Inte sedan 1994 har det funnits nattåg med året runt-trafik från Sverige till kontinenten. Men nu är det snart dags igen. Foto: Brandon Townley/Getty Images

Restips

Då kan du åter ta nattåget från Sverige till kontinenten

I höst eller senast nästa vår hoppas regeringen att det ska vara klart vilka som kan börja köra nattåg från Sverige till kontinenten, en resform som med undantag för sommartågen från Malmö till Berlin inte funnits sedan Stockholm/Göteborg–Hamburg-tåget lades ner för ett kvartssekel sedan.

Text: Per J Andersson • 2019-06-14 Uppdaterad 2021-06-22

Då kan du åter ta nattåget från Sverige till kontinenten
Senast våren 2020 hoppas finansmarknadsminister Per Bolund att Trafikverket ska leverera en plan för hur Sverige åter ska få ett nattåg till kontinenten. Foto: Kristian Pohl/ Regeringskansliet

I regeringssförklaringen i januari lovade statsministern att det skulle bli enklare att boka tågresor och ta sig med direkttåg ner till kontinenten. I slutet av mars kom så beskedet att regeringen ger Trafikverket, myndigheten som är huvudansvarig för den svenska järnvägen, 50 miljoner kronor att upphandla en sådan tåglinje. I dagarna klubbas budgeten i riksdagen och första juli får Trafikverket tillgång till pengarna.

Vagabond stämde träff med finansmarknadsminster Per Bolund för att höra vad som händer härnäst.

Vem ska egentligen köra tåget?

– Det är upp till Trafikverket att ta reda på, svarar Per Bolund. Det finns inga hinder för att det blir ett utländskt bolag. Vi har ju utländska operatörer här i Sverige, som Hongkongägda MTR. Kanske kan det bli österrikiska ÖBB som redan sagt sig vara intresserad av att starta en linje Malmö–Wien. Men nu är det som sagt upp till Trafikverket att föreslå sträckor för en tåglinje och att hitta operatörer. Det kan ju antingen vara en gemensam operatör som både har loken och vagnarna och sköter trafiken, eller två olika – en som ansvarar för materialet och en som står för trafiken.

En del röster har gjort gällande att det är problematiskt att upphandla tågtrafik med svenska skattepengar till utlandet, eftersom exempelvis danskar och tyskar då också kan ha nytta av den?

– Nej, det är inga problem. Det är från Sverige till kontinenten som det saknas en länk och som pengarna går till. Om tågbolaget kan sälja biljetter till danskar och tyskar som hoppar på längs vägen ger det ju bara extra inkomster.

Olika strömstyrkor, olika vagnsbredder och olika säkerhetssystem i olika europeiska länder är problem med internationell tågtrafik som SJ brukar nämna. Gör de problemen att det kommer att dröja innan vi kan kliva ombord på Centralen i Stockholm och stiga av samma tåg i en annan europeisk storstad?

– Nej, jag tror inte det. Allt det där går att lösa. Men för att göra det och förenkla för all internationell tågtrafik i Europa vill vi också att EU ska lägga in en högre växel för att samordna tekniska standarder i Europa. 

Men 50 miljoner kronor! Räcker verkligen det för att driva internationell trafik?

– Vår förhoppning är att det anslaget vara en puff i rätt riktning, i början. Och att trafiken därefter kan bli konkurrenskraftig. Tidigare erfarenheter har visat att tågtrafik där man bedömt att efterfrågan inte är så stor, men som fått sig en skjuts av statsbidrag, senare har visat sig kunna kunna bli kommersiellt gångbar.

När förväntar ni er att Trafikverket levererar – att de hör av sig och säger: nu är det klart! Och samtidigt berättar vem som ska sköta trafiken och vart tåget ska gå?

– Pengarna är för 2019, så de har hösten på sig. Men vi har sagt att vi är förstående för att det kan ta tid och att det är okej om det dröjer till våren 2020. Själv ser jag fram emot att snart kunna stiga på tåget i Stockholm och kliva av utvilad nästa morgon i … Bryssel kanske, eller någonstans i Tyskland.

Fotnot: De tåg från Sverige med utländsk slutstation som finns idag är SJ:s dagtåg till Köpenhamn och Olso och nattåget till Narvik. Dessutom kör Snälltåget nattåg Malmö–Berlin under vårens storhelger och under några sommarveckor. Nattåget Alfred Nobel som avgick varje kväll året runt från Stockholm/Göteborg till Hamburg lades ner 1994.

Läs också

Guide: Tågluffa i Europa. 6 episka rutter.

Undersökning: Därför väljer vi hellre flyget.

Lyssna på Räls

Vagabonds Per J Andersson har också gjort Räls i P1 som är fyra halvtimmeslånga program med berättelser, intervjuer och reportage om svensk tåghistoria, natt- och höghastighetståg, tåg och kolonialism och tågsemester. Finns att lyssna på och ladda ner överallt där poddar finns och på Sveriges Radios hemsida.

 


Text: Per J Andersson • 2019-06-14
Restips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top