Annons
Annons
Flög planet ända till de indiska paradisöarna Andamanerna? Foto: Per J Andersson

Flög planet ända till de indiska paradisöarna Andamanerna? Foto: Per J Andersson

Nyhet

Planet flögs till Andamanerna

Nya uppgifter tyder att någon på det försvunna Malaysia-planet har stängt av kommunikationssystemen – och i hemlighet kört det mot den indiska ögruppen Andamanöarna.

Text: Per J Andersson • 2014-03-14 Uppdaterad 2014-03-14

Planet försvann från radarn i lördags över havet mellan Malaysias östkust och Vietnam, en timme efter start från Kuala Lumpur. Men planet, som var på väg till Peking, kan ha flugits mot indiska Andamanöarna i Indiska oceanen, uppger nyhetsbyrån Reuters. Andamanerna är en vidsträckt ögrupp, som tillhör Indien, men ligger bara 50 mil från Thailand, och är befolkad av flera olika naturfolk som lever som jägare och samlare i de täta djunglerna och vid de vita stränderna. Indien har en marinbas på Andamanerna.

Källor med insyn i haveriutredningen säger till Reuters att ett oidentifierat flygplan ska ha flugit mot Andamasjön och den Bengaliska bukten. Planet ska ha navigerat sig fram med hjälp av så kallade vägpunkter, vilket tyder på att det var en erfaren och utbildad pilot som styrde planet.

Enligt malaysiska militären svängde planet skarp och flög västerut mot en vägpunkt som kallas Vampi och ligger nordost om Aceh på indonesiska Sumatra, en punkt som används för att navigera rätt av plan som flyger på rutt N571 mellan Sydostasien och Mellanöstern.

Härifrån flög planet till en vägpunkt som heter Gival och ligger söder om thailändska ön Phuket och därefter till vägpunkten Igrex på flygrutt P628 som leder mot Andamanerna, en rutt som plan på väg till Europa brukar ta.

Enligt källan, som citeras av indiska tidningen Hindustan Times, har Malaysia fått fram de här uppgifterna tack vare råradardata från Thailand, Indonesien och Indien.

Flygplanets datarapportssystem stängdes av klockan 01.07 på morgonen lokal tid. Men transpondern, som rapporterar lokalisering och altitud, försvann 14 minuter senare. Källor säger till amerikanska tevekanalen ABC News att man “övertygade om att det var en manuell gärning” som ligger bakom nedstängningen av kommunikationssystemen.

– Det ser mer ut som ett sabotage. Planet kan ha blivit kapat, säger en malaysisk utredare till Reuters.

Den malaysiska transportministern Hishammuddin Hussein bekräftar under fredagens presskonferens att de undersöker om planets kommunikationsystem stängts av medvetet.

– Vi tittar på tre olika scenario: Det kan ha stängts av medvetet, det kan ha skett under tvång eller av en explosion, sÙ�ger han.

Efter  att de nya uppgifterna kommit har sökområdet utökats och inkluderar nu även indiska farvatten i Indiska oceanen. Amerikanska marinen skickade under torsdagen ett fartyg till området.

Läs mer om försvinnandet

Artikel i Hindustan Times.

The military track suggests it then turned sharply westwards, heading towards a waypoint called “Vampi”, northeast of Indonesia’s Aceh province and a navigational point used for planes following route N571 to the Middle East.

From there, the plot indicates the plane flew towards a waypoint called “Gival”, south of the Thai island of Phuket, and was last plotted heading northwest towards another waypoint called “Igrex”, on route P628 that would take it over the Andaman Islands and which carriers use to fly towards Europe.

The time was then 2:15 am That’s the same time given by the air force chief on Wednesday, who gave no information on that plane’s possible direction.
The sources said Malaysia was requesting raw radar data from neighbours Thailand, Indonesia and India, which has a naval base in the Andaman Islands.

– See more at: http://www.hindustantimes.com/world-news/malaysianairlinemystery2014/radar-data-suggests-missing-malaysia-plane-flown-deliberately-toward-andamans-sources/article1-1195029.aspx#sthash.ZgGPIHto.dpuf

The military track suggests it then turned sharply westwards, heading towards a waypoint called “Vampi”, northeast of Indonesia’s Aceh province and a navigational point used for planes following route N571 to the Middle East.

From there, the plot indicates the plane flew towards a waypoint called “Gival”, south of the Thai island of Phuket, and was last plotted heading northwest towards another waypoint called “Igrex”, on route P628 that would take it over the Andaman Islands and which carriers use to fly towards Europe.

The time was then 2:15 am That’s the same time given by the air force chief on Wednesday, who gave no information on that plane’s possible direction.
The sources said Malaysia was requesting raw radar data from neighbours Thailand, Indonesia and India, which has a naval base in the Andaman Islands.

– See more at: http://www.hindustantimes.com/world-news/malaysianairlinemystery2014/radar-data-suggests-missing-malaysia-plane-flown-deliberately-toward-andamans-sources/article1-1195029.aspx#sthash.ZgGPIHto.dpuf

The military track suggests it then turned sharply westwards, heading towards a waypoint called “Vampi”, northeast of Indonesia’s Aceh province and a navigational point used for planes following route N571 to the Middle East.

From there, the plot indicates the plane flew towards a waypoint called “Gival”, south of the Thai island of Phuket, and was last plotted heading northwest towards another waypoint called “Igrex”, on route P628 that would take it over the Andaman Islands and which carriers use to fly towards Europe.

The time was then 2:15 am That’s the same time given by the air force chief on Wednesday, who gave no information on that plane’s possible direction.
The sources said Malaysia was requesting raw radar data from neighbours Thailand, Indonesia and India, which has a naval base in the Andaman Islands.

– See more at: http://www.hindustantimes.com/world-news/malaysianairlinemystery2014/radar-data-suggests-missing-malaysia-plane-flown-deliberately-toward-andamans-sources/article1-1195029.aspx#sthash.ZgGPIHto.dpuf

Läs mer om Andamanerna

Vagabonds reportage om Andamanerna.


Text: Per J Andersson • 2014-03-14
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top