• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Därför ökar anmälningarna mot flygbolagen

    Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden minskar mot resebyråer och researrangörer. Samtidigt har anmälningarna mot flygbolag ökat med 84 procent mellan år 2016–2018.
    – Att anmälningarna mot flygbolag har ökat beror på att fler personer har kunskap om sina rättigheter enligt EU-rätten, säger Erik Tengvall, jurist och vd på konsumenträttsföretaget Ifdelayed.com.

    Därför ökar anmälningarna mot flygbolagen
    Foto: Getty Images

    Det har blivit allt vanligare att resenärer vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, när de hamnat i tvist med ett reseföretag. Enligt statistik från ARN som resebranschföreningen SRF sammanställt framgår att det har skett en ökning med 56 procent av anmälningar som berör olika reseföretag mellan år 2016–2018. Under samma tidsperiod minskade anmälningarna mot resebyråer och researrangörer med 16 procent. 

    – Vår erfarenhet är att resebyråer och researrangörer väl känner till vilka rättigheter du som kund har, och vilka skyldigheter våra medlemsföretag har. Statistiken visar tydligt att kunderna också upplever det, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare för SRF, i ett pressmeddelande.  

    Enligt statistiken framgår också att anmälningar mot flygbolag har ökat med 84 procent. 

    – Att anmälningarna mot flygbolag har ökat beror på att fler personer har kunskap om sina rättigheter enligt EU-rätten. Även om flygbolag har haft en skyldighet att informera resenärer om rätt till kompensation sedan 2004 känner nästan inga privatpersoner till det trots att det nu gått 15 år sedan införandet, säger Erik Tengvall till Vagabond.

    Erik Tengvall menar att ökningen av anmälningar mot flygbolag endast motsvarar en liten del av hur många som egentligen har rätt till ersättning från flygbolagen varje år. 

    – Ökningen hos ARN är fortfarande bara toppen av ett isberg då det handlar om en ökning till cirka 2 000 anmälningar trots att våra undersökningar och statistik från Eurocontrol visar att cirka 200 000 svenskar ska ha ersättning varje år, säger han och fortsätter:  

    – Att flygbolagen är motvilliga att betala ut ersättning till resenärer är rimligtvis ett sätt för dem att hålla nere kostnader. Det vi tyvärr märker är hur mycket flygbolagen förlitar sig på enskilda individers okunskap om sina rättigheter. Genom att neka betalningskrav med hänvisning till något luddigt såsom "extraordinära omständigheter" lägger många resenärer ner sina ärenden mot flygbolagen eftersom de förlitar sig på att informationen är korrekt så dessa når aldrig ARN/tingsrätt, säger Erik Tengvall. 

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!