• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • AirHelp vinner flygförseningsfall efter Ryanairs strejkkaos

    Flygersättningsbolaget AirHelp har nyligen vunnit ett flertal rättstvister mot Ryanair kopplade till förseningar i samband med bolagets pilotstrejk 2018. Därmed ökar pressen på SAS som är föremål för en liknande rättstvist.

    AirHelp vinner flygförseningsfall efter Ryanairs strejkkaos
    Pilotstrejken på Ryanair 2018 påverkade cirka 40 000 resenärer världen över. Foto: Tero Vesalainen/GettyImages

    Under 2018 och 2019 drabbades Ryanair och SAS av att deras piloter gick ut i strejk. I båda fallen har flygersättningsbolaget AirHelp stämt respektive flygbolag för inställda och försenade flyg.

    Pilotstrejken på Ryanair 2018 varade bara i 24 timmar men ledde till en rad försenade flyg som påverkade cirka 40 000 resenärer världen över. 22 flygningar berördes i Sverige. Det irländska flygbolaget motsatte sig betalningsskyldighet och menade att flygkaoset var en "extraordinär omständighet". För att resenärerna ändå skulle få den kompensation de har rätt till, blev AirHelp tvungna att gå till domstol för deras räkning. Efter domar i Göteborgs och Nyköpings tingsrätt tvingas nu Ryanair betala mellan 250 – 400 euro till ett antal drabbade resenär, vilket motsvarar cirka 2 700 – 4 300 kronor.

    – Vår ambition är att göra allt för att resenärerna ska få den kompensation de förtjänar vid försenade och inställda flygresor. Domsluten mot Ryanair visar nu att våra kunder kan känna sig trygga i att vi driver saken så långt det krävs, säger Marie Bexelius, Sverigechef på AirHelp. 

    I slutet av april 2019 drabbades det svenska flygbolaget SAS av en liknande pilotstrejk, vilket påverkade cirka 370 000 resenärer. SAS vägrade också att ersätta de drabbade resenärerna vilket ledde till att Airhelp stämde SAS i ett av fallen. Förhoppningen är att få upp det fallet till EU-domstolen inom kort. Det är dock oklart när en dom är att vänta.

    Nu när Ryanair har förlorat liknande tvister ökar emellertid sannolikheten för att SAS kan gå samma öde till mötes.

    – Vi anser att SAS borde ta sitt ansvar och ersätta resenärer som drabbas av bolagets interna konflikter. Vi tror att EU-domstolen kommer att komma till samma slutsats, säger Marie Bexelius.

    Om Airhelp

    Airhelp är världens största företag specialiserat på rättigheter för flygpassagerare och att hjälpa resenärer att få kompensation för inställda eller försenade flyg samt i fall där någon nekats ombordstigning. Bolaget vidtar också rättsliga och politiska åtgärder för att stärka och upprätthålla flygpassagerarnas rättigheter världen över. Airhelp har hjälpt fler än 10 miljoner människor, verkar i 30 länder och har över 600 anställda.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!