Annons
Annons
Foto: SARA BREGOLI

Foto: SARA BREGOLI

Restips

Fler konkurser kan följa

Sterling går i konkurs. Fler konkurser förutspås. Vilka ytterligare bolag som kommer att falla är svårt att säga – men det kan påverka konsumenter som köpt flygbiljetter utan resegaranti.

Text: • 2008-10-29 Uppdaterad 2008-10-29

VARNINGSKLOCKORNA RINGER för världens flygbolag. Höjda bränslepriser och en konjunktur på nedgång har gjort att flera bolag har hotats av konkurs under det senaste året. Vissa har gått under, och fler konkurser förutspås.

– Framöver kommer vi att se att bolag antingen går ihop eller slås ut, säger Henrik Littorin, ansvarig för omvärldsanalys på Luftfartsverket, LFV.

Sverige har hittills i år varit förskonad från flygbolagskonkurser. Men idag, onsdag den den 29 oktober lämnar danskägda Sterling in sin konkursansökan. I mars förra året gick svenska Fly Me i konkurs och i september i år strandades 90 000 resenärer på sina resmål på grund av att det brittiska charterbolaget xl Leisure Group kollapsade. Reseföretaget sa då att skenande bränslepriser, sämre marknadsläge och problem med att få nya lån låg bakom konkursen.
XL:s fall drog också med sig gayresebyrån Throb Holidays, som flög med XL:s plan till Spanien. En hel del andra brittiska flygbolag har fallit i år: Eos, Maxjet, Silverjet och Oasis.
Och listan är inte slut där. Ryska flygbolaget Kras Air, engelsk-kanadensiska Zoom, spanska Futura Airlines, italienska Airbee och engelska Excel – alla har de fått ställa planen på marken på grund av konkurs. Andra bolag har fått lägga om sina affärsstrategier. Polska Centralwings la i september ner sina lågprisflygningar och satsar nu bara på charter.

I september gick vd:n för British Airways ut i media och sa att han trodde att 30 flygbolag skulle gå i konkurs innan jul. Men några absoluta sanningar finns inte på det området, menar Henrik Littorin.
– Trots att jag jobbar heltid med det här så är det jättesvårt att säga hur det ska gå. Det går inte att förutsäga vad som ska hända, säger han och förklarar:

– Om några reguljära bolag går i konkurs inom det närmaste året så sker det väldigt snabbt. Helt plötsligt måste man ställa in plan för att ingen vill sälja bensin till dem eller för att bankerna fryser utbetalningar till bolaget. Det var det som hände för till exempel Fly Me.

HAN TROR ATT LÅGKONJUNKTUREN och flygbolagens problem leder till att resenärerna kommer att boka sina resor senare än vanligt. Många av bolagens erbjudanden bygger på att man bokar tidigt för att få ett bra pris, men vem vill köpa biljetter av ett bolag som kanske inte längre finns när det väl är tid att resa?

– Historiskt sett har det varit väldigt få resenärer som blivit akut drabbade. Det som brukar hända är att andra bolag tar chansen att skapa goodwill åt sig själva och flyger hem resenärerna, säger flyganalytikern Henrik Littorin.
Han tycker att resenären bör följa nyhetsflödet noggrant om han eller hon är orolig för flygbolagskonkurser.

– Där kan man snappa upp om det finns några uppenbara risker. Ett råd är att i möjligaste mån planera så att det övriga innehållet i resan som hotell, hyrbil och aktiviteter är lätt att förändra eller avboka för att på så vis mildra konsekvenserna av en eventuell flygbolagskonkurs.
Det finns frivilliga konkursgarantiförsäkringar som kan tecknas samtidigt som man köper en reguljär flygbiljett. Vad tycker du om sådana försäkringar?

– Som alltid med försäkringar så är det en avvägning där man får ställa utgiften för försäkringen mot riskerna och kostnaderna för att låta bli, säger han.
Trots spådomarna om konkursfrossa bland flygbolagen tror Henrik Littorin inte att så många fler bolag kommer att gå under.

– Vi kan redan nu se en tendens till sammanslagningar, bolagen pratar med varandra. Istället för att inte klara sig alls så samarbetar bolagen och får varsin del av kakan. Det kan leda till ett något sämre utbud för konsumenten, men då finns det i alla fall ett utbud kvar att tala om.

Läs mer:
Pengarna tillbaka. Så gör du om konkursen drabbar dig.
Innan du bokar. Så kan du kolla flygbolaget.


Text: • 2008-10-29
RestipsGranskningar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top