Annons
Annons
Louise Larsson

Louise Larsson

Restips

Så gör du om flygbolaget går i konkurs

Sterlings konkurs är ett faktum. Här kan du läsa om vad du kan göra för att få pengarna tillbaka när ett reseföretag går i konkurs.

Text: Louise Larsson • 2008-10-29 Uppdaterad 2008-10-29

Som resenär är det bra om du är medveten om vilka rättigheter du har: Resegarantilagen, inget skydd alls eller frivillig resegaranti.

Resegarantilagen omfattar paketresor och flygstolar köpta hos ett charterbolag, gäller alltså inte om du bara köpt en flygbiljett från bolaget. Om ett företag har ställt statlig resegaranti hos Kammarkollegiet innebär det att resenären har rätt att få pengar tillbaka om företaget går i konkurs. Vänd dig till resegarantinämnden för att få ut din ersättning.

Om du bara har bokat en reguljär flygbiljett eller ett hotellrum så får du vända sig skriftligen till konkursförvaltaren med dina krav. Bifoga alltid kvitton. Chansen att få tillbaka några pengar den här vägen är dock inte särskilt stor.

Om du har betalat med kreditkort kan du få tillbaka pengar från kreditgivaren. Kolla vilka villkor som gäller för just ditt kreditkort.

Flera förmedlare av flygbiljetter erbjuder en frivillig konkursgaranti. Om du har en sådan kan du få pengarna tillbaka. Travellink, Seat24, Travelpartner och flera andra förmedlare av flygresor på internet erbjuder en så kallad frivillig konkursförsäkring från drygt 80 kronor per person. Den gäller dock inte, enligt Travellink, om biljetten är köpt medan flygbolaget genomgår någon typ av företagsrekonstruktion eller har försatts i konkurs.

Det finns också vissa reseförsäkringar som resenären kan teckna där en hemresegaranti ingår. Men kolla så att du inte betalar onödiga pengar för något du redan har i hemförsäkringen.

Läs mer:
Innan du bokar. Så kan du kolla reseföretaget redan när du planerar din resa.


Text: Louise Larsson • 2008-10-29
RestipsGranskningar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top